איזה כיף שאת איתנו : )

איך ההתרסקות של ישראל ישראל במבחני TIMSS העולמיים קשורה גם אלינו?

שבי

השבוע התפרסמו נתוני המבחנים של תלמידי ישראל, והם ממש לא משמחים. ישראל התרסקה במבחני TIMSS העולמיים במתמטיקה ומדעים (שנערכו במאי 2023) וירדה מהצמרת העולמית אל הממוצע והבינוניות. ישראל צנחה ממקום 9 במתמטיקה ב־2019 למקום 23 השנה. מקדימות אותה בטבלה מלטה, רומניה, קפריסין, ואיחוד האמירויות. במדעים ירדה ישראל מהמקום ה־16 למקום ה־25.

לפני הכל, חשוב לציין שבתי הספר של בית יעקב לא משתתפים במבחנים האלו, אבל מאמינה שיש גם לנו מה ללמוד מהסיבות שהובילו לירידה הזאת – הם בטוח חלות גם על הציבור שלנו.

אז משרד החינוך תולה את המשבר בארבע שנים מורכבות שעברו על מדינת ישראל: קורונה-סגרים-אי יציבות שלטונית (בחירות חוזרות ונשנות), ובשנה האחרונה המלחמה, למרות שנראה שהיא פחות משפיעה, כי המבחנים משקפים את הלימוד בשנים שלפני 2023.

אז מה כן?

נראה שיש שתי סיבות עיקריות:

  1. מחסור במורים בכלל, ומחסור במורים טובים בפרט. אין מורים, זה די ברור. מי מוכן ללכת להיות מורה כשהמשכורת המתחילה בהייטק שוות ערך למשכורת מתקדמת של מורה? ותמיד קל לנו לנפנף בכמה שהחינוך אצלנו מצליח וכו', אבל הבעיה הזאת קורית אצלנו לא פחות, אולי אפילו יותר! בציבור החרדי כשהאישה הרבה פעמים מפרנסת עיקרית – חיוני יותר שתרוויח טוב, ולכן המגמות להייטק ולתחומים דומים שמרוויחים טוב – רק הולכים ומתרחבים.
    אני לא מחדשת פה כלום, ואין לי פתרונות, זה רק כדי להציף את הבעיה האדירה שמתקרבת אלינו בצעדי ענק עם המחסור במורות, ולא נגענו במילה בנושא הגננות ובטח עובדות המעונות—–
  2. הסיבה השנייה שישראל נכשלה במבחנים, בגלל שמתברר שהישראלים טובים בשינון, וגרועים ביצירתיות. עולם התעסוקה של המאה ה-21 מתבסס מאד על יצירתיות, אלתור, ניתוח וכו', ומבחני TIMSS עברו בשנה האחרונה לסגנון של מבחני חשיבה – מה שגרם לישראלים לסגת לאחור בצורה מבהילה. וזאת בהחלט גם בעיה של מוסדות הלימוד שלנו. כמה אחוזים מהלימוד בבתי הספר שלנו מתבססים על פיתוח מיומנויות? על פיתוח מחשבה עצמאית? יצירתיות? חשיבה לטווח רחב? פתרון בעיות? אחוזים נמוכים מאד. ממה שאני רואה בשטח – עיקר הנושא הוא פשוט לשנן ולהקיא את החומר במבחן. 


מה אומרות? יש תקווה לשינוי?

מי יהיו המורות של דור הבא? ואיך מחוללים שינוי בהוראה בבתי הספר?

מוזמנות להגיב פה למטה.

בשורות טובות,

שבי

הפוסט הוא חלק מהניוזלטר שלנו שנשלח פעמיים בשבוע – ביום שני וחמישי.

רשומה ולא קיבלת? תבדקי בקידומי מכירות או בספאם.

עדיין לא רשומה? בואי שבי איתנו : ) בלחיצה כאן.

63 Responses

  1. בעיה אדירה בהחלט!
    מרבית הפתרונות לא תלויים בנו אבל –
    תכבדו את המורות והגננות באמת. זה מגיע להן. הן מתמודדות בגבורה עם דור לא פשוט.
    אפילו ברמת התגובה שלנו לילדות כשאנחנו מבינות שהמורה נזפה בה.
    אז יהיה קצת יותר קל להיות מורה.
    וברור להביע הערכה כנה…

    אפשר גם להשלים לילדים את התרגול של החשיבה בחידות כיפיות (שאני מציגה חידה – כבר יש לי את הפיתרון ביד ואני יכולה באמת לכוון את החשיבה של הילדים).

  2. רוצה לציין שהתחיל שינוי בעניין היצירתיות,
    כבר יש הרבה שאלות במבחנים שהן לא העתק הדבק של החומר אלא הסקת מסקנות..
    לאט לאט עוברים למטלות של הכנה ואיתור חומרים לא רק שינון…

    ובאמת מה יהיה? לא יודעת.
    נגעת פה בנושא כואב.
    אני מורה מתחילה יחסית,
    וכבר מוצאת את עצמי מתוסכלת נוראות מהמשכורת שבכלל לא מתאימה לעבודה וליגע שלי.
    כל פעם שאני מקבלת תלוש אני רוצה לבכות..
    חשבתן פעם על שעות העבודה? על כך שתלמידות והורים מצפים ממני להיות זמינה אליהן גם בלילות ובחופשות?
    על כל המבחנים שצריך לבדוק? על השיעורים להכין?
    ולחבר מבחן חדש לבנות שלא היו ורוצות להשלים /רוצות לשפר ציון?
    ןלהתחשב, להתחשב להתחשבבבב(כאילו מישהו מתחשב בי..)
    מרגיש שאף אחד לא מעריך.
    לא ההורים, לא התלמידות..
    למה אני צריכה להרגיש "פושטית" לומר שאני מורה? למה עשו מזה מקצוע דפוק?
    אני מאד מוכשרת ותמיד הייתי מקום ראשון בכיתה, וכל מי ששומעת שאני מורה נדה לי ברחמים ש"זה מה שאני עושה עם השכל שלי"…
    אני מנסה לחשוב מי יהיו המורים אם כל החכמים ילכו לעבוד בהייטק או בעבודות "חכמות" ושוות יותר, האם אנו רוצות שהילדות שלנו ילמדו ממורות לא חכמות?
    והחופשות..
    למה חושבים שאם אני "בחופש גדול" אז אני לא עובדת?
    יש כ"כ הרבה עבודה בחופש הגדול..
    סליחה על ההשתפכות…
    לא הכל בידיים שלכן,
    אתן לא יכולות לגרום לנו לקבל משכורת סבירה.
    משהו אחד אתן כן יכולות לעשות-
    תעריכו אותנו,
    תיתנו לנו כוח.

    1. מזדהה לגמרי עם התחושות!!
      למרות שאני בכלל עובדת כסייעת בגן(….) ולא צריכה לתקשר עם ההורים יומיומית ועוד כל מיני תפקידים אחרים שציינת כאן
      אבל אני רואה את הגננת שלי שעושה את זה, את שתינו שמוציאות את הנשמה בשביל הילדים שלא תמיד זה קל בכלל! דואגות ומתמסרות בלי הפסקה-
      ואפשר לראות בדיוק את האימהות שמעריכות ואת אלה שכל מה שהילד שלהם מקבל מהגן הן מקבלות כמובן מאליו…
      אין לכן מושג איך כל הערכה סימלית וקטנה של אמא נותנת לנו סיפוק, הרגשה מרוממת וכח להמשיך ולתת!
      לדעתי זה אחד הדברים החשובים לכל אחד שעובד בתפקיד הוראה כלשהו!

      את הנושא הכאוב של המשכורת נשים כרגע בצד, לזה אנחנו צריכים רק להתפלל,
      שמי שזן ומפרנס לכל – יתן ברכה במועט שאנחנו מקבלות בשביל תפקיד שהוא כל כך רב משמעות ונחשב!
      שליחות שאין לתאר במילים!

      ואולי זו המכה שהמדינה שלנו צריכה לקבל בפרצוף, כשאת הכסף הגדול משקיעים בהייטק ולא בדור העתיד-
      זו התוצאה…..

    2. המדינה משקיעה בהייטק כי זה ריווחי למדינה
      מתכנת משלם בחודש מס הכנסה יותר ממשכורת של מורה…

  3. אני מורה,
    ומשיחות שלי עם הורים יוצאת כ"כ מתוסכלת.
    וכשלא, בפעמים הבודדות שאמהות מדברות איתי בנעימות ובכבוד,
    שאלתי מה העיסוק שלהן,
    ותמיד!!!
    התשובה הייתה שהן קשורות להוראה בצורה זו או אחרת..
    למה???
    תשימו את עצמכן שניה במקום שלנו

    1. לא מסכימה עם זה בכלל

      לדעתי היחס יותר ממקום של האם האמא מרגישה מול או בבצד אחד עם המורה
      לפעמים ההרגשה לא אחידה כי יש ילדה מתקשה
      ואצלי הרבה פעמים זה נבע מפער תרבותי ביני לבין האמא
      אני לא הסגנון של האמא או הבי"ס לא מחנך כמו הבית וכו'
      (אולי זה ימחיש יותר כשצעקו פה על פרסומים לפאותומשהיא העירה שלא צעקו על פרסומים על איפור וכו'
      זה נובע מתרבות שאם את לא כמוני את פסולה ולכן יש יחס מזלזל)

  4. לא יודעת על מה את מדברת אני גננת ומכירה עוד גננות כולן מקסימות מקצועיות ואוהבות את הילדים ומעוניינות ללמוד עוד…. ואני חושבת הפוך היום מי שמגיע ללמוד חינוך זה לא בגלל המשכורת או הכבוד או שאין מה ללמוד אלא כי היא אוהבת ילדים באמת….

    1. גננת זה משהו אחר, אצל הילדים שלי כל הגננות מעלפות!! כל אחת מיוחדת בדרכה!
      בבי"ס אני כן מרגישה שיש מורות מהממות ומקצועיות!! ויש גם כאלה שעייפות ופחות משקיעות..
      יכולה להגיד שכשמורה משקיעה רואים את זה והפרגון והערכה מגיעים אוטומטית! (יכול להיות שזה יותר תקף למחנכות..)
      אני באמת מכבדת את כל המורות אבל כן קרה לי שמורות אמרו דברים שלדעתי הם הגזימו..
      הילדה שלי פעם אחת שכחה ספר חשבון, המורה שולחת פתק להורים לחתום שהיה חסר ספר! למה?? ואותו דבר על ש"ב ולפעמים גם הפרעות בכיתה (שהיום כל ילדה שמפריעה היא קשב וריכוז! ובדיוק אותה מורה ששלחה חתימה על הספר גם אמרה שהילדה צריכה בדיקה של קשב וריכוז, כשאני שואלת מורות אחרות, אצל כולם היא מתנהגת בסדר ורק אצלה לפעמים מפריעה)
      סיפרתי מקרה עם מורה אחת שקרה לי, אבל אני כן שומעת על עוד מקרים מסביב וזה די דומה -חלק מורות ממש מעבירות תדר שהילדה באמת חשובה ואיך אפשר באמת לקדם אותה! ויש מורות שמשדרות שאין להם כח לבנות..

  5. זה נושא כאוב מאוד וחשוב להעלות אותו שוב ושוב … למרות שהוא מדובר הרבה
    אז נכון אנחנו לא אחראיות על שינוי המשכורות.
    אבל אנחנו אמהות!!!!! לילדת טהורות ומתוקות שמבינות גם בין המילים מה חשוב בעייננו
    ואת מה אנו מעריכות. הזדעזעתי לשמוע מבתי בכיתה ב'!!!!! (כן סה"כ ב')
    על מה שבנות בכיתתה מעוללות למורה לחשבון החדשה(כי המורה הקבועה בחל"ד)
    ואח"כ קבלתי טלפונים מאימהות של "בואו נתאגד ונפנה להנהלה וכו'…
    מה יצרנו כאן?! דור שחושב שהכל מגיע לו , מתנהג איך שהוא רוצה וגם מקבל גיבוי מלא מההורים וגם מההנהלה .
    אם כל אמא תיקח את האחריות לשדר לילדות שלה שמורה צריך לכבד. נקודה!
    ולהעריך ולהודות. כן! לומר למורה בסוף שיעור – תודה רבה !
    אז המצב כבר יהיה יותר טוב , למורות יהיה יותר כח הן תרגשנה מוערכות.
    ולא נמצא את עצמינו בעוד כמה שנים בוכות כשנראה מי נבחרה לחנך את האוצרות שלנו.

  6. שמעתי שיש היום בסמינרים תוכנית חדשה שמכוונת בדיוק למה שכתבת-תוכנית חץ-זו תוכנית מצוינות בהוראה ארצית, קשה להתקבל אליה היא דורשת יכולות ברמה של ראית חשבון ותכנות.
    מי שבתוכנית חץ מקבלת קורסים מיוחדים והכשרה בליגה אחרת והטבות שונות והבנות שם בחץ מאד מחוברות לשליחות

  7. הערה קטנה,
    לימודי מתמטיקה(בעיקר גאומטריה), הבעה,הבנת הנקרא
    וכן עבודות שיש במבחנים כמו התאמת נושא למשפט וכדומה
    יש בהם הרבה חשיבה
    ולא רק שינון

  8. השנקל שלי בענין:
    אין מה להשוות בכלל בין חרדים לחילונים
    החילונים חשופים לתקשורת על כל גרורותיה בפער יותר מאיתנו – והראש של הילדים שם פשוט לא בלימודים ….
    לגבי 2 הנקודות – שתיהן כואבות [הראשונה יותר]
    ואני אוסיף במילה אחת ״תנאי למידה״:
    – מורה שבא לעבודה בשמחה [מפרנס בכבוד]
    – הורה/תלמיד שמעריכים את העבודה שלו
    – תנאים: כיתות קטנות, עזרה למתקשים, מרחב בכיתה/ חדרי הקבצות /שירותים תקנים ונקים
    – חינוך מהבית לדרך ארץ וכבוד למבוגרים

  9. ליבי ול' אתן צודקות לחלוטין, הכבוד הזה בא מהבית!
    המורה לא צריכה לעשות כ"כ הרבה על מנת לקבל שקט בשיעור או התנהגות מכובדת.
    ולכן בדיוק המשכורת שלנו עכשיו לא משקפת את המאמצים כי המאמצים הם מעל ומעבר!!
    הייתי מצפה שהמשכורת של המורות תגדל כי המקצוע הזה הפך לתובעני מאוד! עם החוצפות וכמובן הדרישות המאוד גבוהות של המוסדות.
    ול"מורה אחת פשוטה": את לא פושטית בכלל!! אנחנו בחוד החנית! מי מעצב את הדור הבא אם לא אנחנו?
    זה התפקיד הכי חשוב שיש.

  10. כשמתייחסים למבחן צריך לשים לב כפי ששבי ציינה שהציבור החרדי לא משפיע.
    המצב במערכת החינוך החרדית ביחס לכללי הוא שמים וארץ, ורק מי שנמצא שם יודע.
    1. יתכן והמחסור במורים טובים משפיע.
    2. בציבור הכללי הלמידה מרחשת כמעט אך ורק על ידי יצרתיות ועצמאות בלמידה, כשגם כלפי זה יש ביקורת, לילדים יש בור רציני בתוכן וידע כללי שאותם הם רוכשים במקרה הטוב דרך ויקיפדיה.
    אפילו גני הילדים בנויים בצורה מחקרית (תכנית הגן העתידי שמוכנסת כמעט לכל הגנים, גני מדעים, גני מונטסורי וגני יער).
    כך שבברור גורם זה לא הגורם המשפיע.
    3. המצב ההתנהגותי רגשי בציבור הכללי קשה מאואאאאווווווד.
    קשה לתאר.
    לפני כעשר שנים הייתי מעורבת במציאת פתרונות למידה עבור 25,000 (לא פחות!!) של ילדים בישראל שאינם מגיעים לבית הספר על רקע נפשי. (באישור פסיכיאטר)
    כיום- המספר רחוק משם………………….. יש אינפלציה מטורפת של בעיות נפשיות כבר בגיל הרך.
    הילדים בישקאל חשופים ללא בקרה לתכנים אלימים הכוללים את האלימות הקשה ביותר האפשרית, ותכנים ממכרים ובעייתיים מאוד כבר בגיל הרך.
    אני, עם דעתי הקטנה והעניה, תולה את הירידה ברמת הלמידה בפניות של הילדים בישראל.
    שימו לב שהמדינות ששבי ציינה אותם בכתבה אלו מדינות עם רוב כמעט מוחלט של אזרחים דתיים מאוד (קתוליים, מוסלמים סונים) שרמת החשיפה שלהם לתקשורת ולתכנים מציפים מוגבלת.

    לדעתי יש ללמוד זה כמה באמת אנחנו צריכים לשמור על עצמנו ועל הדורות הבאים.

  11. שלום לכן,
    אני כגננת וכאמא יש לי הרבה מה לומר אבל תכלס,
    גננות לא מקבלות יחס הולם מהורים!
    כל היום תלונות וסתם!
    לא אומרת יש הורים מהממים אבל לפעמים תלונה של אמא אחת שצועקת על גננת זה שובר.
    לכן אם יש לך מה להעיר לגננת או מורה תעשו את זה בכבוד בלי אשמות וויכוחים!

    ובנושא המשכורת לא נראה לי שיהיה עוד דור של גננות וכו כי המשכורת נמוכה יחסית ואףפעם לא עולה גם אם יש וותק של 9 שנים, 0מנסיון)

    בהצלחה לכם.

  12. ברוך השם בבית ספר של הבנות שלי המורות והמחנכות טובות מאוד אין לי תלונות עליהן וחוץ מזה אצלינו מקהילה משתדלים מאוד לקחת מורות מהקהילה בלבד ואי לכך אותן מורות בשנות הסמינר ברובן לומדות גננות או הוראה כדי שיוכלו לעבוד בקהילה (כמעט אין מורות מחוץ לקהילה ולנו זה מצוין מהרבה בחינות).
    ולגבי לימודי גננות אני יודעת שיש קהילות ששמה הבחורים לא רוצים להתחתן עם מי שלומדת גננות זה מוזר אבל ככה כנראה הם שומעים שזה לא מספיק מכניס ואז לא פלא שנשים הולכות להייטק כי הבחורים רוצים כסף והרבה כסף וחבל שזאת המציאות מזל שבקהילה שלנו זה לא ככה.

  13. אני כבר מזמן חרדה בנושא יש לי ילדים קטנים
    רק 1 הגיע לכיתה א'
    כמה אני מתפללת שיבא המשיח
    פתרון להרבה חששות
    שיהיה לילדי רבס ומורות טובים שיקחו מהם את הדברים הטובים
    וחברים טובים שחשובים לא פחות
    יש לי המון מה להגיד בנושא :
    היום מי שעובד בהוראה ונשאר לעבוד זה רק מתוך שליחות
    אך מה לעשות ששליחות לא מכניס כסף
    אני מכירה הרבה חברות שעזבו את ההוראה כיוון שהעולם המערבי חדר אלינו
    מסבירה :
    -אם מורה אמרה משהו לתלמידה שלא מוצא חן בעינינו מה נעשה
    יש הורים שצועקים על איש החינוך
    יש הורים שחושבים שסימנו את הילד שלהם (אם מורה מסמן \ מסמנת רבה זה רק כי ההורים סמנו. לא מעוניינים לתת לו עזרה שמה יזיק בשידוכים)
    יש הורים שמתאחדים כדי לאסור את איש החינוך
    יש הורים שהילדים שלהם בובת חרסינה שמכול רוח הם עלולים להישבר
    יש הורים שמעדיפים שהילד שלהם יהיה עציץ (על תתקשר תסתדר מצידי ילדי אינו קיים)
    יש הורים שמבקשים שיכילו את הילד (כאילו הוא ילד פיגור, וכאילו שאפשר להכיל מינימום 5 ילדים בכיתה)
    יש הורים שלא מתוקשרים עם הילד שלהם
    כל שנה יש לבעלי איזה ילד "יתום"
    שאצל החילונים זה נהיה סטנדרטי לחלוטין
    ……….
    אנחנו ההורים לא טועים?
    אפשר להתקשר ולהבין מה קרה
    אולי הילד לא הבין את המסר,
    אולי האיש חינוך לא התכוון למה שהילד הבין (קרו דברים כי גם אנחנו לא ברורים לפעמים)

    דוגמא: בעלי לא אוהב שעל איזה דבר קטן שההורים צריכים לדעת הילד יצטרך
    להתחרבש איתו שבוע
    הוא פשוט אומר לילד אין מחר כניסה ללא טלפון מההורים (רוב הילדים מתישרים מהטלפון )
    יש הורים שמתעצבנים
    בעלי מסביר להם שזה פשוט היה לישר את הילד
    (הילדים הם בני אדם איך יזכרו ללא האיום הזה ?)
    ואז הוא מספר להורה את כל מעלותיו של הילד
    ההורים שמעו את המחמאות על הילד והילד התישר
    והכל בא על מקומו בשלום
    -יש הורים שבטוחים שאנשי החינוך מושלמים
    – אין הורים שחושבים להם צרכים
    (מזגן, הפסקה, הם לא ממהרים בבוקר למקום הלימוד ולפזר ילדים(ההורים הטרחנים שמתקשרים בבוקר כאילו שלא היה להם זמן אחר להתקשר ….)

    ויש את ההורים שיודעים להעריך ולהבין ואני בטוחה שהילדים האלו רק ירוויחו

    יש שירים מאוד יפים בעברית ובאנגלית של בני פרידמן ועוד בנושא
    אני חושבת שחובה על כל איש חינוך לשמוע לדעתי זה מאוד מחזק

  14. מותר לי להציג הפוך?
    המורות, וכן גם הגננות עם הותק מקבלות שכר יפה מאד
    (מהיכרות- גננת עם שכר של 10 אלף זה לא יפה?)
    רק מה, אנחנו גידלנו דור ממורמר
    שמרגיש שלכולם יש ולנו לא.
    מזכירות כמה מקבלות?
    יודעות מה, אפילו מתכנתות, כמה מהם יושבות בבית? כמה מהן עובדות שעות, ומקבלות שכר לא גבוה בכלל?
    אבל לא, אנחנו התרגלנו שמי ששם- מרויחה.
    הגננות והמורות ממורמרות
    ומכאן התלמידים- והופס גם אנחנו, ההורים
    לא חושבות שהגזמנו?
    שילדה בכיתה ג' אומרת ש- 'מורה היא לא תהיה'?
    שקבוצת ילדים יוצאים נגד גננת אחת משלימה? (מהיכרות)
    הערך צריך לבוא ממנו, ההורים, הסמינרים…
    מסלול גננות ברב הסמינרים נסגר!
    למה?
    כי לא שווה להיות גננת
    כי "מה יהיה עם הכשרון'
    להיות גננת לא צריך כישרון? להיות מורה לא צריך שכל?
    פי אלף מתכנות שלומדים קופי שפות שונות.
    אבל לא, 'שם נמצא האושר'
    אה, וזה הכל בכלל למטרה נעלה של בית של תורה.
    לא מזלזלת ח"ו באף אחת, אבל הגיע הזמן לפורפורציה

    1. נכון מאד. גננת ומורה עם ותק ותנאים מלאים מקבלת שכר שהוא לא הייטק-
      אבל הוא גבוה בהרבה מהמון המון משרות בשוק העבודה.
      העיוות הוא שמנסים להשוות את זה להייטק.
      (מסכימה גם ש 10,000 למשפחה ברוכה זה כלום בעולם של היום, אבל לא זה הנושא. הנושא הוא היחס למשרות במשק
      ולשכר הממוצע במשק – בפרט אם זה ביחס לשעות ולתנאים)
      הבעיה המרכזית מתחילה ברשתות החינוך החרדיות, מורה צריכה לעבור שנים רבות של עבודת פרך ושכר באמת מזערי
      עד שיש לה איזשהו סיכוי לקבל ותק
      ברשתות הגנים בכלל…. העושק חוגג.

    2. שושי כתבת שלא, אז אשמח להבין, כמה מקצעות מרוויחים יותר מ-10?

  15. בגלל החסר המשמעותי בכל אדם בהוראה ובגננות , ויש כבר היום קשיים משמעותיים בגיוס כח אדם איכותי
    יהיה שינוי לדעתי! הרי זה ביקוש והצע. ועם כל הכבוד למחשבים הוראה (וגננות כמובן!) זה מקצוע הנצח והכל תלוי בחינוך!
    קחו עוד עשור הרי לא יהיו בכלל צוותי הוראה וכולן יהיו מתכנתות…
    לכן, כמו שצריך שיקרה , אני מאמינה ששכר המורים והגננות יעלו! והתחום ישקם את עצמו. (יקח זמן במיוחד בגלל המשבר התקציבי בגלל המלחמה אבל זה יקרה!) כמו שבאירופה וארהב הוראה הוא מקצוע מפרנס ומכובד. זה יגיע…
    לגבי השכר, אם יתחשבנו עם צוותי ההוראה על ימי החופש. נראה שהשכר אינו גרוע כ"כ…

    1. העלאת שכר המורים היא לא פתרון.
      הינה אני- עובדת הוראה
      משתכרת בסה"כ יפה מאוד
      ובכל אופן על סף שבירה.
      אם יקחו לי עוד יום אחד של חופש-
      אני אפרוש.
      אני טובה, מרוצים ממני, אין תלונות, יש לי סיפוק-
      אבל העבודה בלתי, בלתי, בלתי, בלתי אפשרית.
      אני על הגבול של פרישה.
      מעדיפה לקבל חצי משכורת, לחיות בדחקות
      אבל לחיות בלי הלחץ הנפשי והטכני המטורף הזה.
      אני בן אדם, בעלי בן אדם, ילדי בני אדם שצריכים אמא,
      אם ישאירו ימי חופשה נורמלים ויפחיתו דרישות
      ונקבל שיתוף פעולה מהסביבה ולא הר של בעיות שצריך לפתור לבד,
      נהיה מורות עם תנאים כמו פעם אבל גם מורות כמו של פעם.

  16. אם מחשבנים את שכר המורות לפי ימי החופשה, צריך גם לחשב את כל השעות שהן עובדות מהבית! בממוצע מורה עובדת שעה וחצי-שעתיים ביום מעבר למשרתה המוצהרת בבוקר. ז"א למעשה שעות העבודה הן לא הרבה פחות ממתכנתות, והשכר לא דומה בכלל. להגיד ש10,000 זה מספיק לא יעזור, כל עוד נשים מוכשרות יכולות ללכת לתחומים אחרים, לא להאבק עם ילדים והורים, ולהרוויח כפול מזה ברור שכח ההוראה הולך ומתמעט או לחילופין מכניס נשים פחות מוכשרות.

    1. למה נראה לך שיקבלו כפול מזה?
      את יודעת כמה מקומות בהייטק מנצלים את העובדים שלהם?
      בתור מתכנתת, אני לא רואה כאלו משכורות גבוהות, המון נשים עובדות דרך חברות כוח אדם שלוקחות המון מהמשכורת
      כל הזמן אני שומעת שמקנאים במתכנתות על המשכורות.
      יש באמת כאלו עם משכורות גבוהות אבל המון המון המון לא

  17. מוזר לי שהרוב המוחלט של התגובות הוא של מורות,
    ואין הצפה של הצד השני.
    דבי, אמנם השכר הוא לא נמוך, אבל גם לא גבוה ביחס למצויינות הנדרשת.
    מורה צריכה להיות ספץ בכל התחומים,
    להיות תמיד סבלנית, חייכנית, נעימה, ערנית, מכילה, סמכותית מספיק, אבל גם מאד רגישה, מקצועית ועוד…
    בסופו של דבר, אנשים מצביעים ברגליים.
    אם אין ביקוש למסלולי הוראה וגננות כמו למקצועות החלופיים-
    כנראה שמקצוע ההוראה הוא עדין לא מספיק אטרקטיבי.
    וכל אחת שיש לה טענות על המורות שיש להן מלא חופשים-
    למה היא בעצמה לא הולכת להיות מורה?

  18. מורה עובדת שעה וחצי-שעתיים ביום מעבר למשרתה המוצהרת בבוקר
    בעולם שלי, מורה עובדת בין 5-6 שעות ביום מעבר למשרתה המוצהרת בבוקר
    אולי רק בבי"ס של החינוך העצמאי אחרי מס' שנים זה כך.
    בקצרה, הייתי מורה בתיכון, עבדתי בממוצע 8 שעות ביום עם יום אחד חופשי, כשהייתי חוזרת ב17:00 אחרי שיצאתי בבוקר ב07:00 (נסיעות) ידעתי שמצפות לי עוד 3-4 שעות לפחות על הכנת שיעורים ומבחנים. (יש פיקוח ודרישות ותוכניות לימודים שמשתנות כל יומיים) כמובן מוצ"ש שלי והיום החופשי משועבדים למשימה נעלה זו, שלא לדבר לפני תעודות/בגרויות/אסיפות הורים/טיולים/מחנות שאז זה לילות שלמים (ומכאן הממוצע של 5-6 שעות)
    אין עבודה בעולם שאנשים עובדים בה ולא מקבלים על זה כסף!!! אם תספרו את כל השעות שעבדתי + החופשים מבטיחה לכם שזה לא יצא הרבה לשעה. שלא לדבר שלחופש הגדול הייתי מגיעה עם דמעות בעיניים. התשלום ששילמתי עליו בכלל לא היה הוגן.
    כן הייתי צעירה והייתי כבר מחנכת בתיכון ועבדתי 150% משרה וקיבלתי 10K וזה בכלל לא יפה (מה גם שכאן זה נגמר עד בעז"ה הפנסיה, ספרו לי אתם איך מחתנים ילדים מהסכום הזה).
    ספגתי כל היום את הזעם הציבורי, השנאה והקנאה של הציבור כנגד עובדי הוראה, (לא כלפיי באופן אישי)
    עזבתי את ההוראה בשעטומ"צ
    אני עובדת בעבודה משרדית נעימה ורגועה, מרוויחה את אותו סכום עם אופציות לקידום
    וראו איזה פלא, מותר לשתות כשצמאים
    מותר ללכת לשירותים כשצריכים (יש בהוראה בלוקים של שעה וחצי, ואת לפעמים בהריון)
    היום מתחיל מהרגע שהגעתי והדלקתי את המחשב – למרות שהלכתי להכין לעצמי קפה (ואיפה הימים שהייתי צריכה להגיע חצי שעה מינימום לפני זמן תחילת העבודה בפועל בשביל צרכים אלמנטריים אלו + לדאוג לשכפולים, לספרים וכו')
    לוקחים יום חופש כשילד חולה ולא חוטפים צרחות ש מ-ו-ר-ה ל-א מ-פ-ק-י-ר-ה א-ת ה-כ-י-ת-ה- נקודה!!! (על להיות חולה בעצמה אנחנו אפילו לא מדברים)
    והפסגה! מ16:00 אחה"צ ש-ק-ט! שקט נעים שמאפשר להיות מרוכזת בבית, בילדים, להשכיב אותם ברוגע בלי טלפונים מההורים, מהתלמידות, מהמנהלת, מהקולגות וכולי אין לי כח להאריך
    הילדם ישנים? אפשר לאכול א. ערב עם הבעל!
    הוא יצא לכולל ערב? אפשר להפעיל מכונה, להכין צהריים למחר, לסדר את הבית!
    סיימתי? אפשר לנוח בספה! לקרוא שבי רגע…
    זהו, סיימתי לפרוק את תסכולי בזה, לא אחפור לכן עוד.

    1. וואו
      הוצאת לי את העיניים…..
      אני מקבלת משכורת סבירה בהחלט,
      אבל יש לי בלוקים של 8 שעות בלי שרותים…..
      והמשכורת לא פותרת את הבעיה הנ"ל.
      ואחרי כמה ימים כאלו, אני מתמודדת עם פנים זועפות על כך שאני מעזה להיות ב"יום חופשי".
      (ואין, פשוט אין שם דרך להסביר להם שהעבודה שלי ביום חופשי גרועה מעבודת המזכירות שלהן….)

    2. מזכירות ב-10000?
      ועוד בלי ניסיון קודם בתחום,
      ממש מעניין איפה.
      אני מציעה 40 לשעה ומתחננים ממש להתקבל.
      בכנות, מעט מוזר לי.

      אבל לעצם העניין-
      לכל עבודה יש בעיות, אין עבודה מושלמת ואף אחד כאן לא מקבל שכר על כלום, כולנו עובדים קשה העולם שלנו מלא האילוצים, כן זאת לא מילה גסה, זה מתאר מציאות.
      ההוראה היא אכן עבודה קשה ומלאה בכפיות טובה של הורים ותלמידים, יש מה לשפר בתחום וזה אמור לעניין אותנו מאוד כי זה דור העתיד,
      אבל גם בתחום התכנות וראיית חשבון שמדינת ישראל משקיעה בה כי היא מרוויחה עליהן הרבה יותר (לא רק בגלל המס של העובדות אלא בגלל ענייני חברה, יצוא וכדו' אגב, כשהתמ"ג עולה כולנו מרוויחים מזה) יש עובדות שמנוצלות מאוד וכך בכמעט כל תחום, היוקר מאמיר והפרנסה קשה.
      אני עדיין אדאג ממצב עובדי ההוראה כי כאמור זה דור העתיד שלנו (וגם של ההייטק) אבל לפעמים קצת מרגיש ששומעים מהם הרבה הרבה מאוד, אולי בלי הסתכלות על הרווחים שיש בעבודה שלהן,
      נכון הן עובדות קשה, אבל איזה אמא יכולה היום לקבל את הבנות שלה בצהרים? לאיזה אמא יש חופש בחופש?
      אפשר להגיד אני עובדת גם בחופש או מכינה שיעורים בבית אבל זה להתעלם מהפלוסים שהעבודה מזמנת.
      יש לי עבודה נוחה בתחום המזכירות ויש לי חברה בגילי מורה והנה המסקנות-
      העבודה שלי נוחה אבל אני עובדת הרבה יותר שעות ולא מקבלת את השכר שמורה עם ותק כמו שלי מקבלת על פחות שעות, אז מה, אני מקבלת אפשרות להחסיר בלי קושי (וגם זה לא מובן מאליו, זה לא בכל מקום), חברה שלי מקבלת את הילדים שלה בצהרים? הבנות שלי מקבלות מתנה לחג (גם זה לא מובן), חברה שלי מבשלת לפני שהילדים חוזרים אוכל טרי ואני מחממת את מה שבשלתי אתמול (במקרה שהיא לא חזרה לפני ומחממת לעצמה)? אז מה אני עובדת במה שמתאים לי, גם היא? מעולה היא לא לקחה לי כלום.
      אי אפשר רק להתלונן, בטח לא בצורה כזאת, אפשר לראות מה אפשר לתקן ולשנות ואפשר לדבר על זה באופן מקצועי, להגיד שמזלזלים בעבודה של מורה בצורה שמזלזלת ומכחישה את העבודה הקשה בשאר התחומים זה לא נכון מקצועית ולא ראוי מוסרית. בכל מקום יש פלוסים ומינוסים וצריך לבחור בין האילוצים.

      כהורים-
      תנו מלא מילים טובות אני משתדלת לתת מילות הערכה וגם משלוחים קטנים (כל עוד זה מתאים לגיל) למורות של הבנות שלי- הן באמת מדהימות ומגיע להן!
      אה, לא רק למורות, גם המזכירה בקופת חולים לא מקבלת הרבה לשעה והיא עובדת קשה וגם המוכרת בחנות, סביבנו יש הרבה מאוד אנשים שעובדים קשה מאוד ולא מקבלים שכר גבוה ומקבלים בלי סוף תלונות וכעסים.

      לסיום-
      כתבו כאן על המגזר הכללי 2 דברים שקבלנו מהם וחבל-
      הראשון זה הזלזול במורים הן מצד ההורים והן מצד התלמידים זה בצד שלנו ההורים וכל אחד מאיתנו יכול לראות מה הוא יכול לעשות לזה, והשני זה היחס של המורים כלפי המערכת והתנאים.
      שיעשה כל אחד את הבחירות שלו ויראה כל אחד מה הוא יכול לעשות.

    3. תגובה חזקה ומדויקת. יישר כח על מלאכת הכתיבה…

  19. ובמענה לשאלות:
    מה אומרות? אמרתי…:) יש תקווה לשינוי? כן, כי כמו שדבי כתבה החסר יצור ביקוש ויגרום להעלאה
    מי יהיו המורות של דור הבא? רוב הסיכויים שזה יהיה אחרי הדור הבא, כי שינוי כזה לוקח זמן. לדור הבא יעזרו כנראה רק תפילות.
    ואיך מחוללים שינוי בהוראה בבתי הספר? העלאה בשכר, הערכה והכרה מצידנו כציבור, ירידה בדרישות ההזויות מצד ההנהלה והפיקוח

  20. שושי, מסכימה עם כל מילה שלך…
    קוראת את הפוסט וכל התגובות ורוצה לצעוק "לכו לעבודות משרדיות!!!!"
    למי ששאלה איפה מקבלים 10,000- במשרד!! לא בבית ספר!!
    אני עובדת בעבודה משרדית, התחלתי עם משכורת של 9,000 וזה אמור לעלות….
    אמנם עובדת 8.5 שעות ביום אבל בטוחה שרוב המורות עובדות אותן שעות פחות או יותר (צהרונים, הכנת שיעורים, מבחנים, טלפונים ועוד), מה גם שעל שעות נוספות מקבלים תגמול נוסף, אף אחד לא פראייר לעבוד בחינם. וכמובן מהרגע שסגרתי את המחשב אני בבית!!! אפשר לשכוח מהעבודה עד מחר.

    וזו בדיוק הבעיה שהציפו כאן-
    כשזה המצב- מי יהיו המורים של הילדים שלנו בעוד כמה שנים???
    אם עבודה בהוראה נהייתה פראייריות- אז לא נתפלא לקום יום אחד ולגלות שיש מחסור חמור בעובדי הוראה,
    שלא לדבר על זה שהייתי מצפה שיבחרו בקפידה את המורה של הבת שלי ולא כל אחת שלמדה הוראה יתחננו אליה שתבוא ללמד….
    לפני שהתקבלתי לעבודה עברתי כמה ראיונות ומבחנים, רצו לבדוק שאני טובה ומתאימה, מי בודק את המורות היום?
    מי ערב לכך שהמורה אכן מסוגלת להוביל כיתה? מי בוחן את היר"ש שלה? את ההתנהלות?
    זה אכן מקצוע שדורש כשרונות רבים אך כשאין הציע ויש ביקוש אין למנהלות אפשרות לסנן והמצב בהתאם…..

    1. באמת?
      אני רציתי ונראה לי שעדיין רוצה להיות מורה
      אך מה לעשות אחרי 5 שנים של מילוי מקום.
      שאף אחד לא רודף אחרי ממש לא!!
      שאני צריכה שוב ושוב להתחנן על שעות מילוי מקום
      אני צריכה לפרנס בית
      והמשפחה ב"ה מתרחבת
      לא עזבתי בגלל הקושי בהוראה אפילו שלא היה לי קל..
      עזבתי כי קשהההה למצוא עבודה ולהתחנן על נפשך ועושים לך טובבבבה..
      אף שלמדתי ולימדתי מתמטיקה..
      ומי שאומרת שאין מורות ומה יהיה
      בבקשה אני לא מתכוונת להחמיא לעצמו כמה אני מוצלחת וחכמה
      הבו לי הוראה! כרגע אני במשרד ולא מרויחה הרבה בכלל
      ימים יגידו

    2. לזאת שהתיאשה:
      בציבור הכללי יש 600 משרות הוראה לא מאוישות.
      את יכולה אם את רוצה לצאת מהציבור שלנו למשרד החינוך.
      לצערי זה נראה שבקרוב המצב יראה כך אצלנו…………………

  21. וואו זה מרתק כ"כ.
    מורות יקרות ואהובות אנחנו מעריכות אתכן מאוד
    וכמו שמקובל לומר: "ישלם ה' שכרכן"
    אני כן רוצה להוסיף נקודה חשובה:
    נכון שיש לכן דרישות ויעדים וכו'
    אבל תדענה שאחרי הכל, בעוד כמה שנים – את רוב החומר התלמידות תשכחנה!!
    אבל מילה טובה, עידוד וחיוך מפרגן – את זה לא שוכחים!!!
    וכמובן שלא שוכחים את הפגיעות והמילים השחצניות
    (מי לא מכירה תלמידה לשעבר שלא סולחת למורה מסוימת?)
    אז מתפללות בשבילכן להרבה כח, ומשכורת טובה
    ושהתתלמידות תהינה ממושמעות ומכבדות
    ואתן תצלחנה להתיחס יפה לכולןןןן

  22. שושי- מזדהה איתך!!
    הייתי גננת 6 שנים, היום אני בתחום המחשבים.
    באמת השקט הזה שאחה"צ, גננת יש לה את הקניות לגן, מה שאין למורה. חומרי יצירה, קישוט הקירות, מארזים לחגים, אסיפת הורים. הכל היא שוברת את הראש לבד, וסוחבת לבד(או דואגת שיסחבו לה). ולאסוף חומר לימודי ודפי עבודה וכו…
    מאד משנה גם אם את עובדת בעמותה או במשרד החינוך.
    במוסדות חרדים את בדר"כ בעמותה והתנאים בהתאם.
    היום אני לומדת מאד להעריך את צוות הגננות של הילדים שלי.
    מספיק רק לכתוב בפתק: תודה על האסיפת הורים המושקעת, על המסיבה, וסתם על יצירות ודפי משימה שאת לא יודעת מה עומד מאחורי פלסטלינה הכי פשוטה..

  23. תנו כבוד למורות ולגננות!! היום הבנות שלי לומדות בסמינר והאווירה היא "רק לא הוראה/גננות"
    מי יחנך את הדור הבא?? מגיע להן מחיאות כפיים סוערות ותפילה שהמשכורת שלהן תצדיק את העמל שלהן. כיוון שהן באמת עובדות קשה!!
    לצערי את המרמור הזה של המורות הבנות הצעירות שלי סופגות טוב טוב. הבת שלי בכתה ה' באה כמעט כל יום הביתה עם סיפור של הערה עוקצנית שקיבלה מהמורה. במיוחד ממורות צעירות שקיבלו מעט שעות ובלי תקן…
    אז מי יחנך את הנכדים שלנו?? מחשבים?? ממש כואב שמקצוע כזה עם שליחות קודש הפך להיות בזוי בעיני הבחורות היום. גם בחורים רוצים רק 'מתכנתות', פחות מזה לא שומעים…

  24. אני חושבת שמין הראוי שנפרגן להן גל על ימי החופשה לנו לא נוחה למה?
    כי אנחנו מפרגנות ובבקשה מנהלות יקרות אם לטובת התלמידות אתן מבקשות לא קרה כלום אם יהיו למורות חופש כשהן צריכות כמה שתתנו יותר בשמחה המורה תבוא יותר מחוזקת והחופשה תיתן כח לזמן ארוך יותר מניסיון אישי
    עבדתי בגן אחד וביקשתי חופש המנהל נתן לי בכזה פירגון שאני לא זוכרת שביקשתי עוד פעם באותה שנה פשוט הרגשתי שאם אצטרך יתנו לי אז לא היה לי צורך (ואני בנאדם שחיה מהחופש כמה שיותר חופש כך יותר כח לילדים )
    ואם דיברנו על העבירה נגד הוראה אז גם בישיבות זה לא יותר טוב לבחורים היום מענין כסף
    הם רוצים עובדי היטק וכו' (וזה טיפה קשור לכמה ראשי ישיבות(שבאמת רוצים בטובתם של הבחורים))
    נראה לי שחינוך ילדינו לא פחות שווה

    כשה

  25. דעתי הוא שאם מערכת החינוך תדאג שאורך השיעורים וכמות הילדים בכיתה וכמות ההפסקות
    יהיו לפי יכולות הילדים ויכולת הריכוז שלהם
    בסיס 20 דק' שיעור (עם עליה בהדרגה לפי גיל הילד
    20 ילדים בכיתה (משרד החינוך אשם בכמויות המזעזעות בכיתה בעיני זה התעללות בילדים עם כל הרצון מורה לא יכולה לתת יחס מתמיד ל35 ילד בכיתה)
    מ1:00 הילדים צריכים יותר הפסקות לכולם קשה במיוחד ילדי הקשב וזה ממש לא משנה אם הילד לוקח כדור או לא
    נראה לי שלבנות זה יותר קליל אך לבנים זה קשה
    אנו רוצים שלנו ימשיכו בדרכינו וירצו להיות אברכים אז למה להקשות עליהם? הפסקות זה לא ביטול תורה
    זה אוכל נפש לתת לילדים להיות ילדים
    והווי חברתי ילדים לא זוכרים מה למדו הם זוכרים חוויות
    לצערי מה שכתבתי יישאר בחלום אבל לפחות נבין את שני הצדדים
    בעלי נותן לתלמידים שלו כמה הפסקות שהוא יכול במסגרת החדר ומאז הלמידה נהיתה הרבה יותר טובה תלמיד מרגיש כשבאים לקראתו וההורים מבקשים מימנו לתת יותר אך הורים לא מבינים שלהנהלה זה נראה שהרבה רוצה חופש שהוא בטלן וכו' כי יש ביניהם הרבה שלא היו אף פעם רבעס
    אם אתן רוצות שיתנו לבנים שכן קצת יותר הפסקות אתן צריכות לגשת להנהלה וכמה שיותר הורים יותר סיכוי לשינוי
    קשה להם תחשבו ילד בכיתה ב' בצפון (לא יודעת מה קורה בשאר הארץ) השנה עדין מנסה לעכל את היום הארוך הזה
    ובסוף שנה הכי קשה להם ובשנה מעוברת פי כמה ויוצא להם העיניים שהילדות יושבות להן בבית
    הם לא במצב למידה חדרים שאין בהם הווי חברתי סוף השנה נראה כבית משוגעים
    אז יש בעיות משמעת לא באשמת הילד ניגמר לו הוא בנאדם
    אך הרבעס חיבים ללמד כי זה מה שמצופה מהם
    אני מאמינה שהקירות מקשיבים (לפחות יש 4 תלמידים)

  26. מתברר שהישראלים טובים בשינון, וגרועים ביצירתיות
    זה לא נשמע כל כך מחובר למציאות, ישראל נחשבת לאומת הסטארטאפ דוקא בשל היצירתיות והתעוזה
    אולי זה פחות מתבטא בשנות בית הספר, וצריך להבין למה
    לא מכירה את המבחנים המדוברים,
    אבל אולי באמת מערכת החינוך צריכה לעשות איזו רפורמה שתשנה את סגנון הלמידה.
    ואני יותר מאשמח שהרפורמה הזו תכלול גם שיפור שכר למורות! כי מגיע לכן! אתן באמת עובדות קשה ונותנות את הלב!
    בהערכה גדולה מאד…

  27. אין ספק שהתגובות כאן מרתקות!!
    אני מחנכת בחינוך העצמאי, ובאמת…. השכר…. 7000.
    יש לי חברות שעובדות כסייעות פרטניות שמגיעות מטעם העיריה, והן מקבלות כמוני.
    אני מתביישת לספר להן כמה אני מקבלת…
    והעבודה לא נגמרת!!!!!!!
    ומה שמקשה יותר, זה שמי שמעלינו- הנהלה, פיקוח… בטוח שככככללללל מה שאני עושה, זה בשבילי.
    הכנת שכפולים לבנות? זה לא יום צילומים היום.
    את מבקשת לקנות משהו קטן לבנות? תוציאי מהכסף שלך.
    עשית בוקר כיתה לבנות? מתלוננים למה לא לימדת 3 שיעורים רצוף.

    אנחנו צריכות לתפקד באלף חזיתות!!
    הורים, תלמידות, הנהלה, פיקוח… כל הזמן לתמרן.

    ואם השכר היה 10000 כמו שכתבו כאן, המצב היה עוד נסבל.

    יש אצלנו מורות עם וותק של 30 שנה והן עכשיו רק מקבלות 10000. זה נשמע לכן נורמלי???????

    ואין ספק שהמוטיבציה ירודה לגמרי.
    ות'אמת שיותר בגלל היחס המזלזל וחוסר ההערכה, מאשר בגלל השכר.

  28. תגובות מרתקות בהחלט!!!
    מה ההיסטריה?????
    למה שלא כל אחת תעבוד פשוט במה שמדבר אליה????????
    הכול כולל הכול……
    כל אישה יקרה תעשה לעצמה חשבון כמה אני אוהבת את העבודה? כמה היא מכניסה לי?? כמה היא נותנת לי סיפוק?? כמה היא עושה לי טוב?? האם היא מתאימה לי?? ופשוט תחליט…
    לא חושבת שיש מקום לתלונות, כן חושבת שיש מקום להערכה,
    אני מורה, וחלק מההנאה שלי בהוראה זה התחושה של השליחות שבהחלט ממלאת אותי, אז בעייני זה פלוס זה לא קדוש מעונה….
    המשכורת בהחלט משתנה. יש לי חברה שעובדת גם בהוראה פי שלוש ממני והמשכורת שלה נמוכה משלי…
    משתנה לפי אלף נתונים אבל כמו בכל עבודה אחרת, פשוט צריך ללמוד מה לחפש…
    לתשומת ליבכן- מורה בתיכון מקבלת הרבה יותר ממורה ביסודי,
    מורה עם תקן ובלי תקן- שמיים וארץ מבחינת משכורת!
    וותק- הוא עוד כמה מאות שקלים בחודש,
    השתלמויות, גמולים תואר וכו- עוד כמה אלפים…
    הגשת בגרויות- עוד תוספת…
    עוז לתמורה- גם תוספת לא רעה…
    בקיצור בנושא המשכורת זה משתנה בלי סוף,
    בנושא החופשים- בהחלט בחרתי בהוראה כי ידעתי שגם אם אני לא אגיע למשכורות בשמיים- אני מעוניינת בחיים מהסוג הזה עם חופשים כאלו וכו' אבל הכול חבילה כוללת…
    ובהחלט, אין ספק שגם בחופשים רוב המורות עסוקות מאוד מאוד, אם זה השתלמויות אם זה ללמוד תכניות לימוד חדשות, אם לשבת על הכנת חומרים חדשים וכו', באמת מעריכה את המורות,
    אבל בואנה, מורות יקרות, לא חושבת שיש מקום לתלונה, אם בחרת במקצוע הזה- אז קחי אותו עם כל החבילה…
    בכל אופן אני מעריכה מאוד את מי ששורדת את ההוראה ויותר מזה מעריכה את מי שאוהבת את ההוראה,
    (בד"כ בנות מרגישות אם מורה אוהבת את העבודה ומתנהגות בהתאם…:) ואז זה גלגל אינסופי…)
    בהצלחה לכולן!!

  29. אני חושבת שאחד הדברים שהכי מרחיקים בנות ממקצוע ההוראה זו התקופה שבה האשימו את כל תחלואי הדור במורים ובאנשי החינוך שלא יודעים לחנך….
    (ראה ערך התגובות למאמר על מסיבת הנובה…) מי רוצה לקחת אחריות על כ'כ הרבה רוחניות?
    מעדיפות לעבוד עם מחשבים ותודה.
    עכשיו שאין מורות ומתחילים לקבל הערכה למקצוע כולם נבהלים אבל לשבת ולכתוב האשמות מלאות על אנשי החינוך זה משהו שהיה צריך לחשב מראש לאן הביקורת מביאה.
    אפשר לבקר וטוב לבקר אבל צריך פורפוציות , לא כל איש חינוך הוא מפלצת שבאה להרוס חיי תלמיד..

  30. השינוי דורש המון משאבים!!!!
    החינוך צריך להיות יותר אינדוודואלי כדי לפתח יצירתיות והתאמה לכוחות וסגנונות למידה של כל תלמיד.
    היום יש שעות הכלה בבתי ספר חילוניים.
    ויש התאמה של מרחב ילמידה.
    כיתה לא צריכה להיות מורה שעומד ומלמד וילדים שותקים ומשלבים ידיים.
    תם העידן.
    וכיד שמורה לא תעבוד בעוד דברים ותהיה פנויה נטו לתלמידים היא צריכהה משכורת גבוהה שלא תחפש השלמות שכר שתופשות לה את הראש.
    ושאפו לכל מי שמבצעת את התפקיד שלנו כהורים במשך מספר שעות כה גדול.
    ואגב, אלו שהי מתלוננים זה אלו שם שלוחים לצהרון וכמעט לא מספיקים לחנך בעצמם את הילדים.

  31. לכל מקרה יהיו את כל הצדדים ובאמת שכל אחת תבחר במה היא רוצה לעבוד – עם כל מה שמגיע עם זה….

    רק לא כ"כ הבנתי איפה אתן מוצאות את העבודות המשרדיות ב9000-10000 ??
    אני עובדת בעבודה משרדית כבר 10 שנים ומקבלת באזור ה7000 וזה אחרי שהעלו את המשכורת כמה פעמים ב1-2 שקל
    ואני עם משכורת גבוהה יחסית לחברות שלי.
    הממוצע לעבודה שאני מכירה זה באזור ה6500-7000, איפה ומי מקבל יותר?
    לא בחברה שאני מסתובבת בה 🙂

    תמיד יהיו את הכמה משרות בודדות שכן נותנים יותר או עובדות מסוימות שמקבלות קצת יותר בגלל תכונות מיוחדות
    אבל הרוב? הרוב לא מתקרב ליותר מ7
    אבל אולי זה תלוי איפה גרים ובאיזה חברה נמצאים…

    1. תודה על האומץ, שולמית.
      הגיע הזמן להפסיק עם הדמיונות והניפוחים
      וההשואה הזאת ש-מורות מקבלות שכר רעב ועובדות משרד מרויחות כמויות.
      השוק גדול ורחב… ומכיל כ"כ הרבה סוגי עבודות
      עם כ"כ הרבה קשיים
      מהמון סוגים
      לאו דוקא מה שנראה מבחוץ (זה לא שמי שעובדת במשרד לא מתמודדת עם בעיות מול אנשים, לדוגמא)
      בלי קשר, מאמינה שכל אחת צריכה לפתוח עיניים ולחפש איך היא יכולה להגדיל את השכר,
      כי כן, יש בשוק משרות בשכר גבוה.
      אבל לא תמיד קל למצוא אותן, ולא לכולן הן מתאימות
      בפרט לא לכאלה עם ותק בעולם התעסוקה, שמקבלות בדרך כלל הרבה פחות מהצעירות (והרבה פחות מהמורות בגילן)

    2. איכשהו ההשוואה היא תמיד בין הוראה להייטק…

    3. מזדהה לגמרי.
      גם אני עובדת משרד 8 שעות ביום ומקבלת 6500-7000 ש"ח במקרה הטוב (!!!)
      איפה יש מישרות של יותר?!!?

  32. אפשר לאמר תגובה לא כ"כ פופלארית??
    אז גם אני מורה, ומנקודת מבטי זה כ"כ שונה מאיך שזה מוצג פה…
    אז קודם כל אני יושבת כל העבודה בין 15 דקות ביום לחצי שעה,
    ואני לא מדי ותיקה שמכירה את כל השיעורים בע"פ
    מהיכרות שלי, הרבה מורות ותיקות מסתכלות בבוקר על המערכת וכמעט לא מכינות יום לפני,
    נכון, יש את הלפני אסיפת הורים, לפני תעודות וכו, שאז צריך קצת יותר לשבת.
    אבל מורה עם תקן מקבלת 4 שעות שבועיות של גמול חינוך שבהן היא לא עובדת בפועל!
    מבחינת העבודה בפועל, יש הפסקות בין כל 2 שיעורים
    המון פעמים מחכה למורות בחדר מורות משהוא מפנק, ר"ח, תוכנית, פעילות שנתית וכו
    כמובן שזה תלוי בית ספר, אבל בהרבה בתי ספר זה קורה
    לפחות חצי מהמורות יוצאות בשעה 13:00 לבית, שזה לוקסוס…
    וחוץ מהכל, אם כ"כ לא מרוצים להוראה, ולא הולכים ללמוד את זה, למה עדיין כ"כ קשה לקבל תקן???
    למה מורה שקיבלה חינוך של חופשת לידה זה נחשב שהסתדרה ושמרוצים ממנה?
    אם המצב היה גרוע היינו רואים מודעת דרושים שמחפשים מורות שיקבלו חינוך וכו, וזה בכלל לא המצב,
    עדיין קשה להיכנס להוראה, עדיין צריך פרוטקצייה, אולי לא כמו בעבר, אבל עדיין…

    1. נשמע שאת עובדת במקום טוב ב״ה, כנראה שיש שונות רבה בין בתי הספר

    2. מגיבה למורה מרוצה : )
      קודם כל, חושבת שאת באמת נמצאת במערכת טובה ונעימה, אשרייך : )
      אבל אחרי הכל –
      יש הבדל עצום! עצום! בין מורות ביסודי למורות בתיכון…
      אין מורות בתיכון היום שחוזרות ב – 1:00, כמעט לא קיים, בטח עם הרפורמות החדשות (שאגב בהחלט הוסיפו למשכורת המורות)
      וההבדל בין ניהול שיעור לילדות חמודות בכיתה ג' (הכי הרבה 40 בכיתה – למרות שיש בהחלט כיתות קשות גם ביסודי) לבין נערות טיפש עשרה בנות 16 (שהמינימום בד"כ הוא 40 בכיתה, ויש גם 50+) – הוא הבדל שמיים וארץ…
      שלא לדבר על כך שלהכין שיעור ביאורי תפילה לכיתה ה', זה ממש לא כמו שיעור היסטוריה בתיכון, או שיעור אנגלית בתיכון.
      ולבדוק מבחנים בני עמוד אחד של כיתה ו', ואפילו ח', זה לא כמו לבדוק מבחני 3 עמודים (!) של כיתה י"א.
      תחשבו שהייתן צריכות למסור כל יום 6 הרצאות. חושבת שהרבה פה מתחלחלות מלחשוב על זה.
      אז מורה בתיכון מוסרת כל יום 6-7-8 הרצאות, לנערות ערניות וחכמות, וצריכה להיות מוכנה פיקס, זה לא ילדות בכיתה ב' שאפשר למרוח אותן.
      אז כן, הוראה בתיכון נותנת סיפוק אדיר – כשזה הולך טוב (וייסורי נפש יומיומיים כשזה לא הולך טוב), ומערכת סמינרית היא כיף גדול (תלוי איפה, בתקווה 🙂 )
      אבל עדיין העבודה פרך!
      וזה בלי לזלזל בעבודות האחרות, ובתועלות הגדולות של ההוראה.
      אחת שהייתה מורה בתיכון, ופרשה למרות שהצליחה בעבודה, והיום נושמת לרווחה : )

  33. "מורה עם תקן מקבלת 4 שעות שבועיות של גמול חינוך שבהן היא לא עובדת בפועל!"
    טעות!!! זה רק מורה מחנכת, ורק 2 ש"ש.
    קשה לקבל תקן – כי אין מספיק משרות פנויות.
    בציבור החרדי הבעיה כרגע היא שאין ממלאות מקום
    מורות עדיין יש, אבל עם השנים כשיפרשו , יש מיעוט (יחסי כמובן)
    שיהוו אופציה להכנס להוראה.
    אני רואה את איך מנסים לקושש מ"מ בחוסר הצלחה, ובצדק.
    תבדקי בסמינרים את מס' הבנות שלומדות מסלול הוראה… (מסלול גננות כבר אין)
    המצב לא פשוט ונראה שזה חלק שאר צרות הדור שלנו דור ימות המשיח

  34. מכירות את הסיפור על שני יהודים שהגיעו לרב ולשניהם הרב אמר שהם צודקים
    ולשלישי ששאל איך זה יכול להיות ענה שגם הוא צודק?
    כנראה שכולם כאן צודקים…
    רוצה להעלות עוד נקודה- השתלמויות.
    בעבודות אחרות שאני מכירה כל השתלמות היא על חשבון שעות העבודה.
    בהוראה- חוץ מהשתלמויות רשות שמוסיפות גמולים,
    יש הרבה פעמים השתלמויות חובה,
    וגם אסיפות הורים ואסיפות מורות ושעות חלון והכנה ובדיקת מבחנים
    שביסודי לא מקבלים עליהם תוספת, וחלק גם בתיכונים לא.

  35. בס"ד
    לעניות דעתי
    המעצור ליצירתיות מתחיל בשיטתיות-
    יש שיטה איך לגדל ילדים
    להיות עשירים
    זוגיות מושלמת
    להיות צדיקים
    ועוד…

    אבל היצירתיות האמתית היא תלויה בחיבור עמוק לאינסוף, לעומק התורה וריבונו של עולם.
    להשליך את השכל
    ולפתוח את הלב

    ובכלל- מי אמר שמבחני
    TIMMS מוכיחים עד כמה אנחנו
    חכמים?…

  36. " סביבנו יש הרבה מאוד אנשים שעובדים קשה מאוד ולא מקבלים שכר גבוה ומקבלים בלי סוף תלונות וכעסים."

    – לכן תמליצי לבוגרת י"ב מוכשרת ללמוד להיות קופאית בסופר? אולי תרצי שקופאיות בסופר יהיו המורות של הדור הבא?

    זה כבר מה שקורה בציבור הכללי, המורים והמורות הם בגדול כל מי שלא הצליח בחיים. זה מה שאנחנו לא רוצים שיקרה אצלינו.

    חס ושלום, אני לא מזלזלת בקופאיות בסופר, או כל אחת שהקב"ה הוביל אותה למקום שבו היא נמצאת גם אם העדיפה אחרת, היא גיבורה!!!

    הדיון נסוב על כך שבעיקר בציבור שלנו כשהאישה היא מפרנסת יחידה חיוני שהיא תרוויח טוב. => מה שגורם לבנות מוכשרות ללמוד כל דבר רווחי ולא הוראה. זה הכול, ואכן ע"ע מגמות ההוראה המרוקנות בסמינרים.

    ודרך אגב, רוב המורות היום לא מקבלות את הילדים בצהריים, תם עידן. מורות עובדות עד 16:00 בתנאים קשים (ותודה לשושי), עם יום חופשי אחד באמצע שבוע במקום ביום שישי:) (תמיד מצחיק אותי שמדברים על מעונות, ואומרים שהילדים של המורות ילכו לגן פרטי מה הן צריכות מעון? אז זהו שדווקא מורה צריכה מעון שעובד ביום שישי, מה היא תעשה תיקח את הילד שלה לכיתה?)
    הן גם כבר עובדות בחופשים באופן פיזי ומוחשי ביותר ולא רק בהשתלמויות, כל החברות שלי מורות צעירות שכמה מפליא צריכות לחיות, עובדות בחופשים בקייטנות של החופש הגדול, כנ"ל בחנוכה ובערב פסח. אז גם לעניין הפלוסים והמינוסים, כדאי להתעדכן…
    אכן יש מורות שבחרו בעבודה בהיקף נמוך, קרוב לבית, עד 13:00 וכולי אבל זה לא הרוב (מניחה גם שאלו שכתבו שאין לא מוצאות בהוראה התכוונו למשרות האלו, של בית יעקב קרוב לבית:)

    אנחנו 6 בנות מוכשרות מאד בבית, אני הבכורה – מורה, מתחתיי אחות מתכנתת, ואח"כ בנות בגילאי תיכון. אף אחת לא חולמת להיות מורה. הן רואות אותי נקרעת, ומנגד את אחותי 3 ימים בשבוע מהבית – היא ולא אני זו שמקבלת את הילדים בצהריים…

    והמסקנה פשוטה. מאד.
    (חשבתם על זה שלמורה אין מצב לאחר ביום של מסיבת פורים/היום הראשון במעון 🤔 זמנים שבוס מתחשב בדר"כ מאפשר…)

    מה שמסתבר שלחנך את המורות להפסיק להתלונן לא מה שיעזור כאן…

    1. גם אחרי שמורה/ גננת עובדת בכל הקיטנות על חשבון כל החופשים יש לה יותר חופש מכל מקצוע אחר.
      בשמחה מכל הלב אני מפרגנת 🙂
      ותזכורת קטנה – הקיטנות הן בתשלום נוסף
      אז ספציפית על זה אני לא מרחמת…
      בתור עובדת משרד יחידה במשפחה של מורות – אחרי כל עבודתן הקשה אני לא חושבת שאחת שמגיסותי המורות עובדת יותר ממני. זה פשוט סגנון עבודה שונה!
      לגבי התגמול,
      מסכימה שהבעיה רצינית ואני ממש דואגת מי יהיו המורות של הדור הבא
      מצד שני יכולה לאמר שדוקא אצל המורות של הבנות שלי אני רואה דור צעיר מסור ואיכותי, אז אני מקווה שעדיין ימשיכו כאלו שבאמת עושות את זה בשביל האידיאל והשליחות.
      ועוד יותר מקווה שזה יהיה יותר מתגמל 🙂

  37. אני מורה –
    וזה קשה
    וזה קשוח
    מהרבה בחינות
    טובעת בבחינות
    כן, מבחנים תובעים
    והציונים לא תמיד טובים…
    וזה גומר
    ולא נגמר – – –
    כל היום רצה
    כל היום רוצה
    לסמן וי ביומן…
    ואין לי מחילה
    על חופשת מחלה
    כי המעסיק
    שונא סיק
    ונשימה עמוקה –
    אני עובדת עם נשמות
    "המורה אני צמאה, אפשר לשתות?
    תלמידות משתטות
    איפה הצימאון לדעת?????

  38. מעבר אולי לצורת לימוד שצריכה להשתנות גם במקצועות החשובים, יש נושאים שלומדים אותם וכלל אין צורך בהם לשום דבר בחיים.
    כגון:"מה היה קשה לרש"י בפסוק" לאיזו בת חשוב להתפלפל בנושא, אינטלגנציה תנכית אכן חשוב וחובה , דינים ודאי, אבל להתחיל ללמוד תורה עיון בסמינר לצורך מה?
    ואז תבוא המורה ותגיד :ע"פ דברי המשנה במסכת סוטה (פרק ג', משנה ד')"כל המלמד ביתו תורה …" חשבון זה גם תפלות.
    אז תשובתי הקטנה למורה הגדולה, שחשבון ברמה כזו או אחרת נדרש לחיים ולפעמים גם למקצוע בו עוסקים בעבודה.
    לעומת ומה קשה לרש"י לא נדרש כלל!!
    כן, גם לא כשאני צריכה לבחון את ילדי על משנויות שהוא לומד בכיתה .
    וההיסטריה של מנהלים לעשות אותנו למדניות ופרשניות, לא רלוונטי לחיים!!

    1. בכל התיכונים שאני מלמדת הורידו תורת עיון ולומדים רק בקיאות.
      בתור תלמידה לשעבר מתגעגעת מאוד לשיעורי עיון

  39. אהבתי מאוד את שיעורי עיון, ואם כבר מדברים על מקצועות שמפתחים את השכל אז זה בדיוק המקצוע!
    אם דווקא רוצים להוריד מקצועות לא צריך להטפל למקצועות הקודש, יש מספיק שיעורי חול לא רלוונטיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוח חם

מחפשת פעילות שתסגור לך את הפינה? ערכת יצירה לכיתה? לצוות? לבת מצווה? קבלי 10% הנחה באתר של "הרמוניה" ערכות יצירה מדהימות לכל גיל! בלחיצה פה תראי את הקופון שלנו >>>

אולי יעניין אותך גם?

חכמת ההמונות

הוא מאמין לכל מה שמוכרים לו, מה עושים?

לאה

alixepress

פוסט תאורה 3 – הכפריים

פנינה ריימונד

כותבת שירה

אָחוֹת לָנוּ קְטַנָּה

א. אריאל

אמא ל-15

האוטו שלנו צהוב וגדול (מאד)

אסנת פוקס