במסגרת המדור "רגע של תקשורת", ניתן להפנות שאלות לרחלי שרון – קלינאית תקשורת.
את השאלה אפשר לשאול פה בתגובות או למייל שלנו: shvirega@Gmail.com
ולשאלה של אפרת:
ביתי בת השש וחצי לומדת כעת בכיתה א'. היא ילדה פקחית וחברותית אך מתחילה להראות קשיים ברכישת הקריאה. בשנה שעברה הן למדו את האותיות בגן ואיכשהו היא הסתדרה, למרות שמדי פעם התבלבלה בין מספר אותיות. אך השנה ברגע שהנושא צבר תאוצה והן כבר לומדות אותיות עם ניקוד וממש מתחילות לקרוא, היא התחילה "לאבד ידיים ורגליים". כשהתייעצתי עם קרובת משפחה היא המליצה לי לקחת אותה לקלינאית תקשורת לאבחון, ואני תוהה – מה הקשר בין קלינאית תקשורת לקריאה? והאם זו אכן הכתובת לאבחון ולטיפול בקשיי קריאה?
התשובה של רחלי:
בעבר רווחה ההנחה כי מיומנויות הקריאה נשענות בעיקר על יכולת פענוח של מידע חזותי. בהמשך, הודות למחקרים מעמיקים ומבוססים שנערכו על רכישת הקריאה בשפות רבות ומגוונות ברחבי העולם, התברר כי תהליך רכישת הקריאה הינו תהליך מופלא המתבסס על יכולות ממגוון תחומים. אולם כיום אין חולק על העובדה כי קריאה היא מיומנות הנשענת על כישורי שפה בעיקר.
תחילת ההבנה הזו התפרסמה בשנות ה-70 של המאה הקודמת, אז עלה קרנו של המושג "מודעות פונולוגית". נדמה כי אין אמא לילד/ה בגילי הגן שלא שמעה על המושג הזו… בקצרה אסביר כי מודעות פונולוגית היא מודעות (של הילד/ה, לצורך העניין) לצלילי היסוד המרכיבים את המילה: התנועות והעיצורים. היא מתבטאת ביכולת לחלק מילה לצלילים המרכיבים אותה (אנליזה) ולצרף צלילים לכדי מילה שלימה (סינתזה). בעקבות מחקרים על התפתחות שפה באנגלית, המודעות הפונולוגית התפרסמה מאד, והיא נחשבה כמיומנות מרכזית לרכישת הקריאה וכגורם מנבא להצלחה בתהליך הרכישה. ואכן, תכניות לימודים רבות בעולם, וכן בארץ, הוקדשו לפיתוח המודעות הפונולוגית בגיל הרך: חלוקת מילים להברות, זיהוי ההברה או הצליל הפותחים במילה, זיהוי ההברה או הצליל הסוגרים את המילה ועוד. עד כאן הכל טוב ויפה 😊
אולם, מחקרים עדכניים שנערכו בארץ ב-15 השנים האחרונות, ובדקו את התהליך הספציפי של רכישת הקריאה בעברית, הוכיחו כי אכן למודעות הפונולוגית תפקיד חשוב מאד בהבנת העיקרון היסודי שבקריאה: הסמל הגרפי של האות מייצג את הצליל הפותח של השם של אותה אות, (לדוג': ג' – אומרת g כי זו ההתחלה של המילה 'גימל'). אולם, בנוסף לעיקרון ההמרה הזו, על הילד להגיע עם כישורים שפתיים נוספים בשביל לצלוח את אתגר רכישת הקריאה. משום כך, לאחר שהילד כבר מפענח את העיקרון הזה, ומצליח להגיד בקלות ובמהירות את הצליל של האות מתוך בידוד הצליל הפותח של שם האות, פוחתת החשיבות של המודעות הפונולוגית בתהליך הרכישה, והיא כבר מפסיקה להוות גורם מנבא או לשפר את יכולת הקריאה.
בעקבות התגלית הזו המשיכו לחקור אילו כישורים נוספים נדרשים לרכישת הקריאה. בשלב זה, המחקר כבר היה "בידיים" של חוקרי השפה, הבלשנים וקלינאי התקשורת העוסקים ברכישת השפה.
אם יקרה, לא אלאה אותך במושגים מקצועיים וכבדים, רק אציין חלק מכישורי השפה שנמצאו כתשתיתיים לרכישת הקריאה בעברית: מודעות מורפולוגית (מודעות לקיומם של שרשים ותבניות של מילים); אבחנה שמיעתית; שליפה (משמעותית מאד!!).
לסיכום, מאחר ונמצא כי התשתית לקריאה נשענת על כישורי שפה, טבעי שימליצו לך לפנות להתייעצות עם קלינאית תקשורת העוסקת בשפה… אמנם, כמו בכל שטח, לא כל קלינאית תקשורת מתמחה ברכישת הקריאה, וזה בסדר, היום מעודדים התמחויות ספציפיות. רק חשוב שתבררי עם אשת המקצוע אליה את פונה, אם יש לה ניסיון בתחום. בנוסף, יש קלינאיות תקשורת המאבחנות ומטפלות בכל התהליך, וישנן הבודקות את תחומי השפה הרלוונטיים ומפנות להמשך למידה ותרגול אצל מורות להוראה מקדמת וכדומה.
הרבה הצלחה!
רחלי
רחלי שרון, קלינאית תקשורת MA
אבחון וטיפול, הדרכה, סדנאות
ליצירת קשר עם רחלי: rs0548482884@gmail.com
6 Responses
יש ילד בן 7.5 שמדבר באופן לא ברור הוא בולע הרבה מילים ויכול לדבר בטונים משתנים
בדיקת שמיעה יצאה תקינה ויש לו משקפיים. גם בקריאה יש לו את הקטע של דילוג אותיות אני גם רואה חוסר איזון בתחושה
השאלה האם הוא צריך גם קלינאית תקשורת וגם מרפאה בעיסוק או שאפשר לטפל בהכל ביחד
ניסיתי טפל בגיל 3 למשך שנה וחצי ב2 התחומים ללא התקדמות משמעותית ואני כרגע רוצה לחזור לטיפול
האם אפשר לעזור גם לילד (בחור!) בן 13, שעדיין מתקשה בקריאה?
אסור להתיאש!
כדאי לך לנסות אצל הגברת יהודית ביננשטוק 0527616255
נסיון של שנים, גם אצל בחורים.
אסור להזניח, זה פוגע בהמשך בעוד תחומים.
בהצלחה!
שמעתי שיש ארגון אחיה שעוזר בקריאה לבנים אבל אני לא יודעת הרבה פרטים עליהם רק קראתי עליהם פעם תחפשי עליהם באינטרנט
שלום, אני מחפשת קלינאית תקשורת טובה וזמינה באיזור בני ברק.
יש לך המלצות?
מחפשת קלינאית תקשרות באשדוד לילדה בת 5.5 עם בעיות שליפה ומעט הגוי
וכן אני רואה כעת קושי בלימוד האותיות (בגן חובה)
אשמח להמלצות
תודה