האתר בהרצה, אנחנו יושבים על זה עכשיו...

הפתרון של רותי: לבכות

קיקי שפיגלמן, מרפאה בעיסוק

ילדה בוכה

רותי ילדה חכמה ומבריקה בכיתה א'. ממבט ראשוני לא היה ברור לי בכלל למה היא באה. קורה לפעמים שבאים אלי כי חושבים שיהיה נחמד להעביר אצלי את הזמן בחדר 😁 , אבל אמא של רותי היתה נראית לי רצינית מכדי בשביל לבזבז את זמנה.

כשהתחלתי לשאול את רותי על היום יום בבית הספר, הבנתי מיד במה העניין.

רותי השמיעה כל הזמן משפטים כמו: "שרי כל הזמן אומרת עלי שאני ילדה לא טובה… אני שונאת את החברות… לא כיף לי בהפסקה.. הן כל הזמן מעליבות אותי… אף אחת לא רוצה להיות חברה שלי, אני לא אלך לבית הספר ודי" 

ניסיתי קצת יותר להבין מה קורה בכיתה. 

אחרי כמה משחקים משחררים ניסיתי לבדוק בעדינות מה עושה רותי כשהיא נתקלת בקשיים החברתיים האלה, וגיליתי, דיי כצפוי, שיש לרותי דפוס אחד שבו היא משתמשת והוא – בכי מעורר רחמים. 

הבעיה היא שהבכי מעורר רק את הרחמים של עצמה ולא של החברות שלה…

לאחר שהבנו שהקושי הוא פתרון בעיות חברתיות, יכולנו להתחיל לעבוד על המיומנות הכל כך חשובה בכיתה א' ובכלל בחיים: מציאת פתרונות נוספים לקשיים ובעיות חברתיות המתעוררות ביום יום.


פעמים רבות אנחנו מאמצים לעצמנו דפוס התנהגות מסוים ודבקים רק בו. פותרים (או לא פותרים) רק בעזרתו כל קושי שמתעורר. אפשר לנסות לפתוח את הראש לכיוונים חדשים, ומה שמפתיע, שאפשר לאמן לכך אפילו ילדים צעירים בגילאי גן וביה"ס.


רוצה תרגיל?

חשבי על קושי שיש לך מול מישהו, ונסי למצוא לפחות 5 פתרונות שונים עבורו. מן הסתם הפתרון הראשון שיעלה בדעתך הא הפתרון בו את משתמשת בדרך כלל, אבל אם תנסי לחפור עוד טיפה תגלי שיש דרכים שונות להביט על הקושי הזה.


לתגובות, לשאלות ולקבלת תוכן מחכים על קידום ילדים במסגרת הביתית למייל שלך, 

כתבי לי: RIVKASHPIGELMANOT@GMAIL.COM

4 Responses

  1. קיקי יקרה,
    נשמח לקבל הדרכה איך באמת אפשר לנסות לפתח לילדה בכיתה א' (ולא רק בגיל הזה) את המיומנות החברתית.

    1. שלום לך דבי יקרה,
      על מנת להבין איך לפתח מיומנויות חברתיות צריך קודם להעמיק במקור הקושי:
      יש כאלה שהקושי יהיה רגשי, אחרים שבאמת חסרים להם כלים חברתיים, יש כאלו שהאימפולסיביות שלהם מרחיקה אותם מהחברה, מגע שאינו מותאם, קשיים לבטא את עצמם, קושי בפתרון בעיות כמו שכתבתי למעלה וכו'
      במאמר כאן התמקדתי בפתרון בעיות חברתיות שזה קושי ספציפי שמשפיע על המיומנות החברתית.
      ישנם ספרים נפלאים כמו "יש לי חבר" שיכולים לתת פתח לעולם הזה, אבל ילד שבאמת מתקשה צריך לבדוק מה מקור הקושי ולטפל בהתאם.
      בהצלחה!

  2. כתוב מאוד יפה, פואנטה מעניינת ומשאירה טעם למחשבה.
    רק מעניין אותי: לילדה היו קשיים חברתיים אז הם פנו לריפוי בעיסוק?
    מקור הקושי זה פתרון בעיות חברתיות- זה שטח שנמצא בהתמחות של מרפאה בעיסוק?
    זה נשמע מתאים יותר לקלינאית תקשורת, מטפלת רגשית ואחרות שמתעסקות דוקה בתחום התקשורת והחברה……………

    1. שלום לך תהילה יקרה,
      מרפאה בעיסוק תטפל בכל מה שמפריע לתפקוד, אם הקשיים החברתיים משפיעים על התפקוד של הילדה בבית הספר/ בגן מרב"ע אכן תעבוד איתה.
      כמובן, אם הקושי הוא רגשי תלך לטיפול רגשי, אם הקושי הוא שפתי- תלך לטיפול שפתי ,
      אבל אם הקושי הוא לדוג' פתרון בעיות? קושי בשל אימפולסיביות? אי ראיה של האחר? וכדו' אז מרפאה בעיסוק בהחלט תוכל לעזור.
      בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הנצפים ביותר

אולי יעניין אותך גם?

גלידות בכוסות

מתכונים למטבח הפסחי: עוגה, גלידה וסלט

מירי וקסברגר

תבשיל בטטה

מתכוני התאוששות אחרי פסח

חוי לב

שולחן מעוצב לראש השנה

עיצוב שולחן

שולחנות יצירתיים לראש השנה!

שבי

יצירה

יותר מ – 20 רעיונות למשלוחי מנות שלא ישכחו!

שבי