דן ורותי, חיים טוב. לא עם מותרות, אבל טוב.
יש להם חמישה ילדים, הגדול בן 9, דירה קטנה בבני ברק.
את הדירה שלהם, בפריפריה, הם משכירים – ושוכרים לעצמם.
הוצאות סבירות לגודל המשפחה, הכנסה יפה ומסודרת.
החלום שלהם, והוא לא רחוק, בעז"ה, למכור את הדירה שבפריפריה ולקנות דירה גדולה בבני ברק. הם יצטרכו, כמובן, להוסיף כסף ולהגדיל את המשכנתא, וזו הסיבה שהם הגיעו אלי, להתייעץ אם הם כבר יכולים לקחת על עצמם התחייבות של משכנתא גבוהה. הם מרגישים מצד אחד יציבות כלכלית, מצד שני הם מפחדים. מפחדים לעשות צעד שאולי גדול עליהם. מפחדים להתחייב על משכנתא גדולה.
ישבנו עם הנתונים, וראינו שצעד כזה הוא טוב, ועדיין – חששם מוצדק. תהיה פה התחייבות חודשית גבוהה, וכדאי להיערך אליה מראש.
הבנו, ששינוי במשכנתא דורש שינוי גם בצד השני של המשוואה, בצד של ההכנסה.
מכל האפשרויות, האפשרות הטובה ביותר היתה העלאת שכר במקום העבודה. בפרט שרותי מרגישה שזה זמן נכון לבקש העלאת שכר.
רק נזכיר: לפעמים ההזדמנות הגדולה ביותר להגדיל הכנסה – כבר נמצאת אצלך, במקום העבודה שלך.
ולמרות שזה צעד פשוט לכאורה, עדיין הוא צעד אמיץ. ודורש, בעיקר, מיומנות והבנה בסיסית במשא ומתן. והסיפור של רותי הוא בדיוק מה שאני רוצה להביא כאן – כדי ללמוד ממנו.
רותי פנתה למנהל, וביקשה להיפגש איתו.
המנהל דחה את הפגישה שוב ושוב. רותי התחילה להסס, אולי טעתה בגישה? אולי זו בכלל טעות לבקש? ואז היא התחילה לכעוס, על הזלזול וחוסר ההערכה.
במקביל, חיפשה אלטרנטיבות, וראתה שבקשת העלאת השכר שלה מוצדקת, נראה שלא יהיה לה קשה להשיג עבודה אחרת בתנאים משופרים ובמשכורת גבוהה יותר.
אחרי שלושה שבועות המנהל חזר אליה, דרך המזכירה, וענה שאין צורך בפגישה איתו. היא יכולה להיפגש עם ראש הצוות.
רותי הרגישה מושפלת, כועסת, וחסרת מוטיבציה.
רגע נעצור.
את שמה לב כמה רגשות התערבבו בבקשה שאמורה להיות רציונלית – כלכלית?
נמשיך…
ראש הצוות היא סוג של חברה של רותי, יש להן קשר מצוין, הערכה הדדית. ראש הצוות נותנת לרותי הרגשה שאי אפשר להסתדר בלעדיה. זה נכון. באמת יהיה לראש הצוות קשה לקבל עובדת ברמה של רותי. האווירה בפגישה היתה מצוינת, יחד עם זה ראש הצוות בכנות ובשקיפות אמרה לרותי שקשה מאד בתקופה הזו לקבל העלאה בשכר. כל השוק בבעיה, והיא לא חושבת שתצליח לקבל אישור הנהלה. ראש הצוות אמרה, שתעשה את המקסימום שהיא יכולה ותעדכן אותה ברגע שיהיו לה תשובות.
ומאותה שיחה, רותי התחילה להרגיש משב רוח צונן מכיוונה של ראש הצוות. החביבות, החמימות, החברות שהיתה ביניהן עד עכשיו, נסדקה. ויותר מזה, פתאום רותי התחילה לקבל הערות על העבודה. ביומיום הרגיל היא היתה שמחה על ההערות ומשפרת את הביצועים, ברגישות של התקופה והמשא ומתן, רותי התחילה להרגיש שאולי באמת היא לא שווה את המשכורת הגבוהה שהיא מבקשת…
בתהליך פנימי שרותי עשתה עם עצמה, אחרי שיחות וחשיבה היא הצליחה להפריד.
וזו היתה פריצת הדרך הגדולה שלה.
היא הפרידה בין הסערה הרגשית – לבין הליבה העניינית של הבקשה שלה.
הכעס, העלבון, הפחד מדחייה – מהווים רעשי רקע, טבעיים אמנם, מובנים, אבל מפריעים.
המהות האמתית היא הפער בין השווי שרותי מביאה – לבין מה שהארגון מוכן לשלם.
וזה הפער שצריך לנהל, ברוגע, באומץ, ובמיקוד.
וכשזה קרה – כשהיא הצליחה לדבר לא מתוך פגיעה אלא מתוך עמידה יציבה –
המשא ומתן התקדם, והיא קיבלה את ההעלאה.
אז בואי נשים רגע את רותי בצד.
מה שמעניין כאן זו לא רק ההצלחה, אלא הדרך –
והלקחים שכל אחת יכולה ללמוד ממנה.
- תבקשי – אבל נכון.
אל תיכנסי לשיחה בלי הכנה. תדעי מראש מה את רוצה, למה את מבקשת, ואילו ערכים את מביאה. כשאת ברורה לעצמך – זה עובר גם לצד השני. - תתכונני לרגשות – אבל אל תתני להם לנהל אותך.
משא ומתן הוא תהליך כלכלי, לא מבחן להערכה. עלבון, כעס או אכזבה עלולים לטשטש את המטרה. תזכרי: את לא מבקשת טובה – את מנהלת שיחה מקצועית. - אל תנחשי – תבררי.
לפני שאת מבקשת העלאה, תבדקי מה מקובל בשוק, מה רמת השכר במקומות דומים, ואיפה את עומדת ביחס לאחרים. ידע הוא כוח – במיוחד כשאת שקטה ובטוחה בו. - שמרי על קשר טוב – גם כשלא נעים.
גם אם את לא מקבלת תשובה מידית, גם אם מישהו מאכזב אותך – המשיכי להתנהל בכבוד ובקור רוח. זו חוזקה ולא חולשה. - הצעה לא עברה? זה לא סוף הסיפור.
לפעמים התשובה היא "לא עכשיו", לא "לא בכלל". תבקשי לדעת מתי אפשר יהיה לבחון שוב, או אילו הישגים יעזרו להצדיק את ההעלאה בהמשך.
בהצלחה!
נחמה
אז אם גם את מרגישה שהגיע הזמן לעשות צעד –
לא בבת אחת, אלא בתנועה מדויקת, אחראית, עניינית –
אני מזמינה אותך להתחיל בצעד ראשון קטן, אבל משמעותי:
במייל שצירפתי כאן למטה, מחכה לך תרגיל אישי.
תרגיל שיגלה לך שיש יותר אפשרויות ממה שחשבת.
לפעמים כל מה שצריך בשביל תזוזה גדולה – הוא צעד קטן של מודעות.
בואי נתחיל אותו ביחד.
לחצי כאן, ואשלח לך תרגיל קצר שיכול להיות הצעד הראשון שלך לשינוי.
נחמה פרל – בנקאית בעבר, מנטורית ומומחית לצמיחה כלכלית. לנשים, זוגות וקבוצות. מאמינה בהתאמה אישית – כל אחת והדרך שלה : )
טלפון: 052-7164781
מייל: nechama@nps.co.il