איזה כיף שאת איתנו : )

להתיידד עם המלצר כדי להשיג עוד שניצל

בתיה

לקח לי המון זמן להודות שאני מתביישת.

לפעמים,

גם את הבושה של הילדים לא מספיק הבנתי…

זה לא שהיא מתנהגת ממש חריג,

רק קצת ורק לפעמים וזו לא אשמתה, 

ככה סיכמנו, לא?

אז זהו שלא.

יום כיפור בבית הכנסת.

שירה צמה בקלות יחסית והיא גם מאוד אוהבת להתפלל בבית הכנסת,

אז רוב התפילות היא שם.

פתאום אני שמה לב שתהילה מתחמקת מהתפילה בבית הכנסת, גם אילה.

ברוב נדיבות הן מציעות לי לשמור על הקטנים.

בסדר, אני אומרת, תעשו תורנות. 

אילה עוד קצת קטנה, אבל תהילה אחרי בת מצווה והחברות שלה מהכיתה שמתפללות איתנו, נמצאות כל התפילה.

לא היתה תורנות.

הן שתיהן בחוץ רוב הזמן, בדיוק כמו בראש השנה,

ויש המון תירוצים…

כשאני יוצאת רגע לדבר איתן,

תהילה הולכת הביתה לישון – כואב לה הראש מהצום.

"היא צודקת", מסננת אילה, "אי אפשר להיות עם שירה בבית הכנסת. כשאת לא נמצאת היא כל הזמן שואלת מתפללות איפה אוחזים כי היא לא שומעת מספיק טוב, וסוגרת ופותחת חלונות, ולובשת ומורידה את הג'קט, ומתקרבת למחיצה, אפילו שזה לא המקום שלנו, וכל הרצפה טישויים"…

וואו.

זה המם אותי לרגע, השטף…

מרוב הלם אני עונה קצת בטיפשות, "היא עושה את זה גם כשאני נמצאת".

"לא בדיוק", עונה לי אילה, "כשאת איתה את מראה לה כל הזמן במחזור, ומזכירה לה לשבת במקום, או לא להסתובב ולהתעסק בכל מיני דברים, זה פחות נורא".

פחות.

הגדרה למה שהפך להיות חלק ממני.

אף פעם לא רגועה, תמיד עוקבת מה עם שירה, בפרט בחברת אנשים, תמיד אותו קפיץ דרוך, שמכווץ אותי מבפנים וגורם לי לנהל את החיים במקביל:

להיות באירוע, לפטפט, לחייך ולעקוב אחרי שירה, ככה, מזווית העין, ואז לזנק איתה לשירותים,

לראות שהיא שוטפת פנים, או להציל את המחותנת, או את היולדת שמטפלת בתינוק אחרי הברית,

 או סתם שתי נשים ששירה מתערבת להן בשיחה או בוהה בהן…

ברור שלא הכל קורה ביחד.

ברור שרוב הזמן הכל תקין.

רק שלא תתיידד עם המלצר כדי לארגן לעצמה עוד שניצל, כן, קרה.

נזכרת בטלפון עדין שקיבלתי מגיסתי, אחרי שבת שבה היא ארחה את שירה ותהילה.

"תהילה לא נשמה מרוב לחץ, אפילו כשקראתי לה הצידה ואמרתי לה שאני מכירה את שירה, ומאוד רציתי ששתיהן יבואו אלינו לשבת, זה לא ממש עזר…

היא כמעט לא אכלה וכל הזמן עקבה לראות מה איתה… גם כששירה נעלמה לאיזה חדר לשחק עם אחת הבנות משחק קלפים חביב".

תפילת נעילה.

אני עומדת בין שירה לתהילה – למזער נזקים.

תהילה נכנסה כשהיא ראתה שהיא בערך היחידה בגיל שלה שנמצאת בחוץ, ואחרי שהבטחתי לה שאני דואגת לשירה – זה לא קשור אליה.

אני מנסה להתרכז אפילו שלשירה דחוף באמצע "קדושה" להבין למה אומרים רק "אשמנו" ולא גם "על חטא".

יש כל כך הרבה על מה לבקש…

"יהי רצון מלפניך שומע קול בכיות" – אני מתפרקת, בוכה את נשמתי.

"שתשים דמעותינו בנאדך להיות" ולא, אני לא חושבת בכלל על כל מיני גזרות קשות אכזריות,

רק חושבת על שירה, על תהילה, על הכאב של כולנו, על כל ההצעות למאיר שנתקעו בשאלות אם זה תורשתי או לא, ולא הוא עדיין צעיר, הרגע נהיה בן 21, אני לא מוטרדת, זה רק הכאב…

הכאב ששני מופרעי הקשב שלי לומדים קצת משירה ומרשים לעצמם…

הכאב שאני חשה כשאני רואה את החברות של שירה בוגרות, רציניות, איך הן גדלו כל כך.

הכאב של החלום הוורוד ההוא המנופץ,

וכן, אני יודעת שיש אנשים עם צרות, יש שכול ויתמות, יש ניכור ובדידות.

אני יודעת שהמחלקות האונקולוגיות מפוצצות, ויש משפחות עם  שיירה של חמישה ילדים לחתן.

אני יודעת,

ואני בוכה. 

כי הכאב לא סותר, וכל אחד והתפילה הפרטית שלו מול הקב"ה. 

אני בוכה,

כי גדלתי מספיק כדי להבין שזה כן אסון, האסון הפרטי שלי, ומותר לי לבכות כי אני בן אדם,

גם אני בן אדם, עם הכאבים והחולשות שלי, וההתמודדויות שלי.

וככה אני מול אבא שבשמים, היחיד שאולי רואה אותי, אותי ואת מה שעובר עלי.

"כי לך לבד עינינו תלויות". ואין בי פנטזיה שהיא תקום בוקר אחד והכל יהיה בסדר,

אני רק מבקשת כוח ואולי שיהיה קל יותר….

"איך את כל כך שלמה? איך את משלימה?"

 שאלה אותי קוראת נאמנה, לדבריה, במייל.

 אני לא.

אני מנסה להתמודד. יש רגעים שאני חזקה, יש רגעים שאני לביאה לוחמת, יש רגעים שלא אכפת לי מאף אחד. ויש רגעים שטישו על רצפת בית הכנסת כן. אני יודעת שהוא לא הטישו היחיד, יש עוד כאלו שזרקו כי לא היה להם אכפת, אבל הטישו של שירה מפרק אותי…

"לא משנה איך נפלת, משנה איך אתה קם"

כך אומר הפתגם.

ויש שיר ישן שמלווה אותי הרבה:

"לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב,

            לשיר אותו בכח, לשיר אותו בכאב,

לשמוע חלילים ברוח החופשית,

                         ולהתחיל מבראשית…"

לתגובות, בתיה: ratsufahava@gmail.com

8 Responses

  1. את הסיפור את כותבת תוך כדי?
    לדוג' הסיפור הזה קרה ביוה"'כ הזה?

  2. בתיה.
    כבר שלושה פרקים שאת גורמת לי להתפרק.
    אני בוכה את נשמתי..
    הילדה שלי בגיל של שירה וגם היא מאובחנת .
    ואת כותבת בדיוק אבל בדיוק את מה שאני מרגישה חווה וחושבת.
    בזכותך אני מבינה מה אני עוברת.
    תודה תודה תודה!

  3. את מדהימה.
    השיר הוא "החגיגה נגמרת" של נעמי שמר – ולדעתי ראוי לתת קרדיט.

  4. כמה כאב!!!
    ויחד עם זאת איזו עוצמה ויכולת.
    כן גם היכולת להרשות לעצמך ולהבין שאת אכן בן אדם.
    מפעים.

  5. זו שוב אני האמא והרעיה הלקוית שמיעה.
    היה לי קצת קשה בתחילה לקרוא את הסיפור. הרי אני יודעת מקרוב מה זה לקות שמיעה ואת כל הבנות הנפלאות שבאמת הן רגילות ומקסימות.
    אבל חיכיתי להמשך. הבנתי שיש עוד משהו מעבר.
    ואז כשקראתי על האבחנה של על הרצף, הבנתי כמה כל דבר לגופו הוא בפני עצמו, ואפשר להתמודד ולנסות להשתקם. אבל כשהכל ביחד עם העל הרצף, שבפני עצמו מגביל ומונע תקשורת ואפשרות להיות רגילים. אז כבר באמת אני מעריכה ומעריצה בלי סוף.
    כי באמת זה אחד הדברים הלא פשוטים. ילד שלעולם באמת לא יוכל להיות רגיל ומשתלב בחברת רגילים.
    המשיכי לשתף. קוראת אותך כל הזמן.

  6. הכנות שלך עם עצמך
    (ועם הקוראות)
    מעוררת התפעלות,
    ומחברת אותנו לסיפור
    בצורה מיוחדת כל כך.

    את אשת, וכתבת, חיל.

  7. תודה, בתיה.
    קטונתי,
    מרכינה ראש בהערכה עצומה, מחזיקה לך אצבעות!
    תודה שהשכלת לשתף,
    כי החברה שאת מייחלת ששירה תשתלב בה, היא בעצם אנחנו…
    אז תודה שאת מלמדת אותנו קצת לקרוא מעבר למה שרואים ומבינים מבחוץ…

    את כותבת באותנטיות נוגעת ללב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוח חם

מחפשת פעילות שתסגור לך את הפינה? ערכת יצירה לכיתה? לצוות? לבת מצווה? קבלי 10% הנחה באתר של "הרמוניה" ערכות יצירה מדהימות לכל גיל! בלחיצה פה תראי את הקופון שלנו >>>

אולי יעניין אותך גם?

חכמת ההמונות

פרכוסי חום, איך מונעים אותם?

דינה

יושבת רגע

מאמנות לשידוכים צריך?? אין הצעות! אין מי שיציע!

שבי

בסטודיו שלנו

שיעור 16: הפרדת תנועה בין האגן לירכיים

רבקה זילברמן

בישול לכל קונספט

מרק עגבניות חלבי שנגמר ראשון…

שולו גולדמן, קונספט