האתר בהרצה, אנחנו יושבים על זה עכשיו...

ארבעה ספרים מומלצים לחג!

כריכה של הספר בחצר האחורית

החצר האחורית/ דבורי רנד – קסם של ספר לילדים (ולא רק!)

'החצר האחורית' של דבורי רנד היא מיני קוסמוס לכל מה שקורה בחצרות האחוריות של כולנו:

רגעים של שמחה ועצב, כיף ואכזבה, רגעים שבהם אתה מלך, ורגעים שבהם אתה אסיר פצוע.

הכל קורה דרך העיניים הילדותיות והמבינות כל כך של יוני וניני. שני ילדים יצירתיים ומתמודדים שנזרקים לתוך מציאות חיים לא פשוטה ונאלצים להתמודד בתוכה.

הכל מתחיל כשיום אחד אבא שלהם עוזב את הבית, ובין שני הבתים בהם הם נעים, נפער חלל גדול ומאיים. לתוך כל זה מוטל עליהם ארגון היריד השנתי אותו הם צריכים להפעיל בחצר האחורית, ובעקבותיו צצות המון דילמות לא פשוטות של ילדים – שמשקפות דילמות של כל גיל.

אמר פעם אדם חכם שספר טוב לילדים הוא ספר שגם מבוגרים יכולים ליהנות מקריאה שלו –
חוויתי את זה כשקראתי את הספר הנהדר הזה של דבורי: לי, כאמא, הספר הזה היה מיני קורס הנחיית הורים, של זוג הורים חכמים (לפחות כמו שהם משתקפים בעינים של הילדים שלהם) שמצליחים לנווט ילדים חכמים לא פחות במציאויות מורכבות: מתח חברתי, חשש מדחיה, ציפייה כבדה, פחד מאשמה, והרבה על הציר שבין נאמנות וידידות לבדידות.

והנה כמה ציטוטים נבחרים שאני מצאתי בספר:

"… גם אנשים יכולים להיות כאלה" הנהן אבא, הבין את ה'אוף': "הם יכולים להיות טובים ולמצוא חן בעינינו, אבל החברות איתם עושה לנו לא טוב. וכמשהו לוחץ ועושה לנו רע, צריך לוותר עליו".

"אני צריכה להכין לך רשימה" התרוממה אמא. "לכתוב בה את כל הדברים שיש לאמהות. תמיד… 1. אהבה. 2. תפילה. 3. זמן לבעיות של הילדים שלהם".

"העציבו אותי המחשבות על תחיה, הן גרמו לי לחשוב על הבית שלה, שאין בו חשמל, ובגללן חשבתי על הבית שלנו, שאין בו אבא. יש יותר מדי אין בעולם".


כל זה הוא תיאור כבד מאד על ספר שכל כולו שזור בחוש הומור מופלא ומשמח (איזה מצרך נדיר!), ילדותי, עליז וצבעוני – ובקיצור: ספר איכות לילדים (ולמבוגרים!).

והנה התקציר של יפה נוף על הספר.



צומת ניו יורק קרית ספר/ רינה יגר – מראה כנה על עצמנו עם הרבה חוש הומור

במקום לדבר על הספר המעניין הזה, אולי ניתן לפתיח שלו לדבר:

"היום התקשרה אלי אמא שלי האהובה. לאמא תמיד יש קול מלא באור ואנרגיות לחלק לכל השכונה ומעבר לה. "נחמה-פייגא, דארלינג", קולה המרפרף מילא את החלל, "אני מארגנת ערב הפרשת חלה לזכות אמנדה אחותי, שנפלה שבוע שעבר בבית שלה בניו יורק ועומדת לעבור ניתוח די מורכב בברך. אחרי שדיברתי אתה והצטערתי בשבילה, חשבתי שהכי יפה יהיה לארגן ערב לישועתה. את הראשונה שאני מספרת לה על הרעיון. מה דעתך? נכון שיהיה מרגש ונפלא? אני מאוד אשמח שתבואי ואולי גם תנחי את הערב בשביל השכנות הישראליות שלי".

אהם.

נאנחתי.

כי הכי שבעולם רציתי לשמח את אמא שלי היקרה, אמא שהעמידה אותי על רגליי והיא כל עולמי, אבל לא ממש התאים לי, כלומר, ממש לא התאים לי. מדי פעם אני משתדלת להשתתף ביוזמות של אמא רק כדי לכבד אותה, אבל לאותו ערב תכננתי יציאה למחסן עודפים בבית שמש של רשת בגדי ילדים ידועה. כבר סיכמתי עם שיינא ברכטהלט השכנה שנצא ביחד. חסרים לי סטים תואמים לאילה ונעמה ליום חול דווקא. לשבת כבר קניתי להן סטים יפהפיים בסוף עונה של שנה שעברה. אבל איך אסביר את זה לאמא היקרה? את אמא בגדים מעולם לא עניינו. אמא תמיד שיננה לנו שבגדים הם רק מלבוש לנשמה. מאז ומעולם לבשנו יד שנייה, וביקור במחסן הבגדים השכונתי היה מעשה שבשגרה."

באותו ערב נחמא-פייגא, שכל כך חבל לה שאמא שלה שוכחת לקרוא לה 'נחמי' כמו שהיא רוצה, הולכת בסוף למכירה.

אבל זה רק פתיח שמלמד על החיים של נחמא-פייגא בכלל, חיים של מציאות לא פשוטה בה היא חיה –
בת לאמא חוזרת בתשובה, מוארת כולה, שבגדים לא מעניינים אותה, והחיצוניות בכלל טפלה בעיניה, אבל היא עצמה נערה/ אישה רגילה שאוהבת בגדים, נעליים, ובעיקר רוצה להיות שייכת.

שייכת לסמינר מלא בבנות שיודעות מה זה 'שטעלע' ו'סידור מלא', שיודעות בדיוק מה לובשים, מה אומרים ואיך נראים. שאין להם סבתא צבעונית שמגיעה לקרית ספר עם כובע רחב שוליים, ושלא גדלו בבית של מהגרים מארץ זרה (מארץ זרה ממש, ומארץ של עולם חילוני לחרדי).

מה קורה לאבא שלה, שכל כך רוצה ללמוד גמרא, בדיוק כמו שאר אברכי קרית ספר שגרים לידו, אבל לא מצליח להיכנס לעולם הגמרא?

ומה קורה כשאהובה-ברכה אחות של נחמא-פייגא מנסה לעשות את דרך הפוכה לגמרי מההורים שלה?

הספר מדבר על עבודת ה' המיוחדת שנתבעת מהדור השני של החוזרים בתשובה – ומשקף בצורה מיוחדת את הקושי של הכניסה לחברה החרדית, אבל גם מציב דילמות של זהות ובניית אישיות עצמית גם למי שלא עשה צעדים ארוכים כל כך.

כמה אני משפיע ומושפע? כמה אני בוחר? כמה תובנות אני מגלה תוך כדי? כמה אני פתוח לשינויים? כמה אני מוכן להתגמש? כמה אני מוכן לזוז? כמה אני חי לפי הספר וכמה לפי רצון ה'? כמה אני מצליח למצוא את השביל שלי בתוך הדרך בה הולכים כולם – ולהישאר באותה דרך עצמה בלי לחוש מרירות אלא מתוך אהבה ובחירה?

התגלית של הספר בעיני היא היכולת לפתוח, להציב מראה כנה, אמיתית ונוקבת, אבל, בשונה ממגמות שונות של אנשים במגזר שלנו – לא לעשות את זה ממקום מתריס, מתנשא, כזה שנהנה להכות על חטא החברה כולה ופשפוש בפגמיה – אלא מבין את המורכבות כולה, מדבר מתוך מקום אמיתי, כנה ובעיקר – מלא באמת פנימית ויראת שמיים.

לא. זה לא סדרת מאמרים, זה סיפור חי, נושם, עם מתח, דרמה, חוש הומור וכנות כובשת.

ספר נדיר!

כאן יש עוד הרחבה על הספר באתר של יפה נוף.

אלופים בסדר/ יעל זלץ – ספר שיהפוך את החיים שלך לקלים יותר.

אחת המשימות הלא פשוטות בחינוך הילדים היא הקניית הרגלים: 

לא להשאיר נעליים בסלון, למיין את הכביסה במגירות הנכונות, לסדר מערכת בערב, להוריד את הצלחת מהשולחן.

מצד שני – ההרגלים הפשוטים האלו, היומיומיים, הם אלו שלבסוף יגדירו ויקבעו את איכות החיים של הילדים, ושל מי שסביבם…

אחד הדברים המרגיזים בערב, כשאת עם עיניים טרוטות על סף שינה, זה להיכנס לסלון ולגלות שלושה זוגות נעליים ליד הספה, שקיות בלתי מזוהות בכניסה לבית, ועוד כמה עב"מים מפוזרים בין החדרים שפוזרו על ידי ילדים מזוהים בהחלט.

או כמו שאמרה על זה פעם מישהי: יש לי שלכת קבועה בבית. בכל מקום שהם נמצאים הם משאירים עקבות…

יעל זלץ, המומחית מספר אחת לסדר, ארגון וניהול בציבור שלנו, מפנה בספר חדש את הידע שלה – הפעם לילדים, כך שבמקום שאנחנו נצטרך לצעוק ולשנן הרגלים מבוקר עד לילה, ולהישמע כמו שעון מעורר מקולקל, הספר יעשה בשבילנו את העבודה.

איך? בצורה האהובה ביותר על הילדים היום: בקומיקס צבעוני שימשוך כל ילד לשעה של קריאה מהנה שתלמד אותו על הדרך: איך מסדרים את החדר? את הילקוט? את האוספים היקרים? ואפילו איך, צעד אחרי צעד, מתרגלים להשאיר מטבח נקי אחרי שמכינים כוס שוקו.

חלום של כל אמא : )

קישור לרכישה ישירה אצל יעל עם שליח עד הבית.

הספר 'אלופים בסדר' עם קופון מיוחד לקוראות שבי רגע: 

קנית את הספר? שלחי מייל ל: shvirega@gmail.com וקבלי במתנה את הקורס המזורז של יעל: "ילדים מסדרים בעצמם" (אין אחריות על פתיחת הקורס בכל החסימות)


איתך במטבח/ אביגיל מייזליק – הספר הכי מושקע של אביגיל עד היום!

אני לא מתכונאית ושפית דגולה כדי לכתוב על ספרי מתכונים, אבל אני כן אוהבת את המתכונים של אביגיל מייזליק: פשוטים, יסודיים, מוסברים היטב, קלים, לא מפונפנים מדי, ומתאימים למטבח של כל אחת.

אז כשאביגיל בעצמה כותבת על הספר הזה שהוא הספר הכי מושקע שהפיקה עד היום – אפשר להבין שלא מדובר בעוד ספר בישול. והנה המילים של אביגיל עצמה:

"הספר איתך במטבח שונה מכל הספרים שהכנתי עד היום והוא ללא ספק האתגר המורכב ביותר שלקחתי על עצמי, למרות שהוצאתי לפניו כבר 24 ספרי בישול…

בעצם הרעיון להכין אותו התחיל בעקבות פנייה של שדכנית של הבת שלי. היא הסבירה לי שכלות צעירות רבות מתקשות להסתדר במטבח, חסר להן המון ידע ואין להן מדריך מסודר שילמד אותן מה עושים, איך ומתי. מיד הבנתי על מה היא מדברת, נזכרתי שבאמת כשהבת שלי התחתנה – אפילו שהיא גדלה בבית שבו בישלו הרבה – לא היה לה קל. לכן הכנתי לה חוברת מתכונים פשוטה תוצרת בית, אפילו נתתי לה שם –’מבשלים לשניים’. החוברת הזו הפכה להיות פופולארית ולא מעט חברות שלה ביקשו שאשלח אותה גם להן.

מכיוון שזיהיתי שיש כאן צורך אמיתי, ולא רק לכלות צעירות. גם בשלניות ותיקות ישמחו ללמוד ולהעמיק ולקבל הסברים מסודרים וברורים על כל חלקי המטבח השונים. לכן החלטתי לכתוב ספר שיהיה ממש חבר במטבח. בהתחלה חשבתי להכניס כמעט כל מתכון שעלה בדעתי, אבל לאט לאט הצלחתי לעשות איזשהו סדר בסערת הרעיונות והמתכונים שהתנפלה עלי. אחר כך כתבתי תכנית ושלחתי אותה להוצאת יפה נוף, שלשמחתי הרבה אהבו מאד את הרעיון ונתנו לי אור ירוק להתקדם הלאה. השם הראשון שנתתי לספר היה – לקראת כלה, אך לאחר מחשבה החלטנו שקודם כל – השם הזה מוכר וקצת בנאלי, וחוץ מזה הספר לא מיועד רק לכלות. אחרי הרבה רעיונות שונים הגיע השם – איתך במטבח ומיד הבנו שהוא השם הנכון. כעת נשאר רק לכתוב ולצלם…"

בהמשך מפרטת אביגיל על ימי צילומים ארוכים, הרבה יותר מכמות הימים שמושקעת בספר מתכונים רגיל, ובעיקר בישולים וימי אפיה ממושכים עם כמה וריאציות לכל מנה – שמראים איך שינוי קל ברכיבים משפיע על המנה כולה.

עוד על הספר אפשר לקרוא פה, והנה מה שכתבה אביגיל עצמה על הספר כולל מתכון מתנה.

ספר שמכניס את אביגיל למטבח שלך…
 

ההמלצות בעמוד הזה בחסות של יפה נוף, אבל אני בחרתי על אלו ספרים אני רוצה להמליץ…

3 Responses

  1. קראתי את ’צומת ניו יורק קרית ספר’ כשהתפרסם בעיתון. מדהים! מתאר מציאות לא פשוטה של סגנונות שונים במשפחה אחת בצורה סיפורית מרתקת. מומלץ בחום.

  2. קניתי את "אלופים בסדר" של יעל זלץ לנכדים
    ובינתיים התחלתי לקרוא אותו בעצמי.
    מאד נהניתי. פרקתי ויישומי.
    משובב עיניים ורהוט
    ובעיקר ובל לסדר.

    יש לי רק קובלנה אחת אודותיו:
    איפה היה הספר לפני 40 שנה
    כשהייתי זקוקה לו נואשות????
    😊😊😊

    ממליצה בחום לרכוש כעת (!!!)
    לילדים, לנכדים ולתלמידים!

  3. הספר של דבורי רנד מהמם!!!!!!
    קראתי את זה בעיתון בהמשכים
    כל שבוע בלי לפספס
    ולא נגלה לכם בת כמה אני
    סיפור מושלם
    מסר מושלם
    טוב שיש כאלה שמעיזות לכתוב על הכל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוח חם

מפאת קדושת המועד לא יאושרו תגובות במהלך החג, אלא רק לאחריו. חג שמח!

אולי יעניין אותך גם?

חכמת ההמונות

בעלי נשבה בשבי הקונספירציות : (

טלי

חכמת ההמונות

הילד שלי לא יודע "ליפול טוב" : (

מלי

מתלבשת עם רותה

תכשיטים לחג!

רותה

נותנת מקום

פרק 26: סדין חדש

שרי וולך