ברוכה הבאה, איזה כיף שאת איתנו : )

 15 על כתיבה עם ילדים

יראת נתנזון

יש לי בעיה.

על כל גיל של כל ילד שלי, אני אומרת שהוא הגיל הכי מתוק… עדיין לא גיבשתי דעה מוצקה בעניין. מה עושים?

אבל באמת! הגיל הזה שבו ילדים מתחילים לכתוב הוא אחד הטובים בעיניי.

הנה כזה מהלוח במטבח: "ליוסי אני והבת ותכה יתגהגתי לך מדסי".

כל כך משעמם לדסי למלא את המחברת באותיות מסודרות בגובה ובגודל המתאים. אבל פתקי געגועים? ממש באהבה…

הנה כמה רעיונות נוספים לתרגול של כתיבה. החל בעיצוב אותיות הכתב, שזה השלב הראשון, וכלה בכתיבה שהיא תקשורת וחיבור והבעה.

  1. תפזורות: הילד יבחר נושא כמו שמות הילדים בכיתה / שמות בני הדודים / שמות ארצות וכו'. בתחתית הדף יכתוב בכתב קריא את המילים שיש לחפש למעלה, ובין משבצות הדף הוא ימלא בצפיפות את המילים שבקטגוריה 'מושחלות' זו בזו.
  2. לוטו: הרעיון של לוטו הוא התאמה, בין לוח הלוטו לבין הכרטיסים שמונחים עליו. הכרטיסים יכולים להיות זהים, כלומר הילד יכתוב פעמיים כל מילה, או שונים כמו מילה והיפוכה, מילים נרדפות, ילד ומחמאה…
  3. סודוקו מילים: ניתן להעתיק מחוברת סודוקו אם יש לכם או להכין לבד. 4 /6 המילים שנבחרו צריכות להשתבץ בלוח המשבצות. כל מילה מופיעה פעם אחת בכל שורה לאורך, לרוחב.
  4. מילה מתגלה: אמא כותבת מילה ארוכה או שתיים: חודש אלול, חופש הגדול.
    בא נראה מי מוציא מהאותיות הללו כמה שיותר מילים. משחק מקסים להכרות עם מילים חדשות, ואפשר אחר כך למיין מילים לפי משמעות/ נושא/ אורך וכו'
  5. שפת סתרים: הילד בוחר את השפה, מכין את הפרוש שלה. א =?, ב=?… ואז כותב מכתבים לעצמו או לאחרים שינסו לפענח את הנכתב.
  6. תשבצים: יוצרים קוביות ומשחילים מילים זו בזו בדומה לתפזורת אבל אחר כך משחירים קוביות ריקות. מעתיקים את הטבלה שבה חסרות המילים וכותבים הגדרות למילים החסרות. אני יודעת שאת מרימה גבה, כן. ילדים בני 6 מסוגלים ליצור תשבץ עם מעט עזרה. ילדים מוכשרים יותר יצרו גם –
  7. ריבועי קסם: ריבוע הקסם הוא מיני תשבץ, מכיל  לרוב 3 מילים בנות 3 אותיות, שמשתלבות זו בזו, ניתן לקרוא אותן במאוזן וגם במאונך.

הנה דוגמאות (ילדי בן 10) להגדרות לריבוע קסם:

אות עגולה למטה ולמעלה מעט – למד, פרס ו – מדי, שם גרים הכבשים – דיר.

פרח, שם צבע – ורד, כלי נסיעה – רכב, מייצריו הם בעלי חיים – דבש.

בן הפרה – עגל, מחויב בשבע מצוות – גוי, השמש שוקעת ב ___ה – ליל.

זה משחק מעשיר מחכים ומאתגר, "אמא, מה זה 'דחי'?"

8. חבילה עוברת: בתוך החבילה מתחבא פרס או ממתק למי שיהיו שותפים בפתיחתה. החבילה עטופה בשכבות רבות של נייר ועל כל שכבה הילד כותב הוראה לביצוע כמו: 5 קפיצות על רגל אחת או הכוונה למי להעביר את החבילה: לילד שלומד בכיתה ב', שגר בני ברק….

9. חוברת בדיחות: ניתן לילד פנקס או מחברת, נכין כריכה יפה ונשלח אותו לאסוף בדיחות מכל בני הבית והחברים.

10. כותבים סיפור: תנו לילד לכתוב משפטים פשוטים על תמונות, אם מספר ילדים ישתתפו בסיפור זה יכול להיות סיפור בהמשכים שכל אחד כותב בו חלק אחד והחלקים מתחברים.

או שזה לא יהיה סיפור אלא 'מאמר' על נושא מסוים שאתם תקראו לו בכותרת: מה אפשר לעשות בשקית ניילון? איך אופים לחם?

11. מסכמים סיפור: בקשו ממנו לחזור בקצרה, על סיפורים שקרא ולשכתב אותם במילים שלו.

12. פעילות בספרים: ניתן לילדים דף שהם יגזרו בו חור מלבני קטנטן, כעת נניח את הדף על אחד העמודים בספר, ונבדוק מהי המילה המתגלה בתוך החור? נעתיק אותה אל הדף.

האם הילד יודע מה פרוש המילה שהתגלתה? מסוגל לכתוב אותה? יוכל לכתוב גם מילה נרדפת? מילה שקשורה? יוכל לחבר משפט / משפט מצחיק על המילה?

13. הגרלה: נרשום על פתקים קטנים שמות הילדים / בני משפחה / חפצים / פינות בבית וכל אחד יצטרך למצוא בספר משפט מתאים למילה הרשומה בפתק שלו ולהעתיק אותו. 

14. משחק הדואר הישן והחביב: מכינים לכל ילד והורה תיבה בבית ושולחים מכתבים לכולם…

אפשר גם לכתוב מכתבים אמיתיים ולשלוח בדואר, יש כזה דבר… מכתבי הזמנה לבני הדודים או לילדי השכנים המוזמנים לבוא להתארח אצלינו ביום… בשעה…

מכתבי הערכה לסבתא ולדודה שתמיד נעים ומשמח לפגוש ולשמוע. כתב נאה וקריא על המעטפה כדי שהדוור יבין למי המכתב מיועד וטיול עד לתיבת הדואר.

15. שאלות חמות: כותבים על כוסות שתיה חמה שאלות: מה דעתך שנעבור דירה? האם היית רוצה שתיוולד לנו שלישיה? מהי הפינה האהובה עלייך בבית? מהו המשפט הנשמע ביותר בבית? אני אוהבת ללכת לבית הספר כי – (3 תשובות!) כשאהיה גדול – (4 תשובות).

כל אחד כותב את תשובתו ומכניס לכוס. 

לכו לחדד עפרונות, מתחילים לכתוב, טוב?

ועוד ועוד ממתינים לך כאן:

את לא צריכה קורס הנחיית הורים,

לא טיפול משפחתי או ייעוץ רגשי,

רק שאלה קטנה…

לשתף, לשאול אם זה נורמלי, לשמוע עוד דעה נייטרלית, אני איתך,

מילה של אמא!

יראת נתנזון מנחת "שפת אם" לשיח רגשי ומעשיר מזמינה אותך לשלוח מייל ל:

imatagidilo@gmail.com

ולדבר על זה!

לחצי כאן לקבלת העלון החינמי "שפת אם" במוצ"ש,

לשיח חוויתי ומחכים, הילדים שלך מחכים : )

2 Responses

  1. תודה רבה!
    נתת לנו הרבה חומר לחופש…:)
    יש לי שאלה-
    בתי סיימה כיתה א',
    וכאמור אין לה בעיה עם פתקי געגועים, הגרלות, חבילות עוברות וסיפורים מצוירים…
    הבעיה שלה היא כשצריך לכתוב הרבה-
    אין לה כ"כ מוטיבציה,
    היא כותבת מאד מאד לאט ומתעייפת ממש מהר.
    אולי בפוסט הבא יהיו רעיונות לפעילויות שדורשות הרבה כתיבה?
    בעיקר כדי להטמיע את הכתיבה בכתב (ולא בדפוס שהתרגלה)
    תודה רבה!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוח חם

דרימי H14 ב-1750 ש"ח בלבד?😲 כן!!! תשאירי את הפרטים פה ויחזרו אלייך מלווינגר מוצרי חשמל >>>

יושבת רגע? תחטפי פרק תהילים על הדרך, בשבילך, בשביל המשפחה שלך, בשביל עם ישראל כולו >>>

אולי יעניין אותך גם?

בסטודיו שלנו

פוסט 20: רצפת אגן ופעילות גופנית – נשבור כמה מיתוסים ונניח הכל על השולחן

רבקה זילברמן

על הא ועל דאדא

רזידנסי מספר 7 אוטוטו פה, במיקום עוצר נשימה!

מרים ליפשיץ

יוגה יהודית

מדיטציה ככלי לריפוי: תתחילי להקשיב ללב שלך

מירב אקרמן

כותבת שירה

ספוקן מלחמה

הילה