ברוכה הבאה, איזה כיף שאת איתנו : )

היופי שבכיעור

מרים ליפשיץ

מהי אסתטיקה? האם האמנות חייבת להיות "יפה"?

ומהו יפה? לפי אילו פרמטרים קובעים זאת?

מאז ומעולם האנושות חתרה ליופי, אך המושג עצמו משתנה לפי תקופות, אזורים ואמונות.

בתרבות יון טוב = יפה.

לכן האדם צריך לעשות כושר, נראות חיצונית יפה מכילה בתוכה נפש יפה, כך לפי היווניים.

לכן ניתן להמית תינוק פגום, עם שפה שסועה, עם רגל קצרה…

ולפני שנזדעזע מרשעות היוונים, כדאי לזכור כי גם בימים אלו תרבות המערב מתנהלת לפי קודים דומים להפליא, גם כיום ניתן לקבל אישור רפואי להפלה על רקע תינוק פגום חיצונית בלבד!

כמה אלפי שנים לאחר היוונים, הנאצים אמצו שוב אידאולוגיה זו – וכל הנכים, חולי הנפש והזקנים הגרמניים נרצחו באכזריות, מספר שנים לפני הפתרון הסופי נגד היהודים.

כי הם לא יפים! כי הם לא התאימו לגזע הארי המושלם!

גם האמנות באותה העת הייתה מושלמת ואפילו עם תהליך אידאליזציה = יותר יפה מהמציאות.

בימי הביניים האסתטיקה הייתה שייכת רק לכנסייה, וברנסנס גם לסוחרים עשירים.

רק ב-1880 עם המצאת המצלמה ושינוי הגישה לאמנות, האמנות והיופי מונגשים להמון העם.

באמנות מודרנית ועכשווית, ישנה גישה הפוכה שמעודדת לבטא את הרע והמכוער, עם הצדדים האפלים של החיים והנפש (עד הגעה למקומות נמוכים ושליליים מאד בהרבה מקרים).

בתחום הפרסום בשנים אחרונות, יש ממש אפליה מתקנת. לעיתים ניתן לראות בפרסום ילדים עם תסמונת דאון, ילדים שמנים מאוד, או סתם ילדים בעלי נראות סטנדרטית, כמו כן אישים מפורסמים ניגשים לפרסם מוצרים ללא קשר לנראותם החיצונית.

את כל המטען התרבותי רב השנים הזה, אני מנסה לזרוק לתלמידותיי בשיעורי רישום ואמנות, והמפליא הוא שכמה שהבנות מגיעות מרקעים מורכבים יותר, הן יודעות ליצור יצירות מעמיקות, כואבות ואף זועקות.

השנה הוזמנתי בס"ד לנהל את מגמת הוראת האמנות בסמינר בעלזא, תלמידותיי מוכשרות, עם המון אמביציה להצלחה, אבל יחד עם זאת דווקא החוש האסתטי עומד להן לרועץ בדרך ליצירה.

היו שפחדו ליצור ישר על מצע איכותי שמה יתקלקל, היו שעבדו בזהירות יתרה, ורובן נמנעו מלגעת בנושאים מורכבים או תוצר שאינו מושלם.

מחברות הסקיצה מלאות באיורים מתוקים, מושלמים, אך ללא טאצ' אישי ומעוף.

כיוון שהן סופר מוכשרות, וברצוני להכין אותן כמורות מעולות לאמנות ובהמשך אף אולי כתרפיסטיות, פתחתי בסדרת תרגילי הרפיה וקשקוש.

בשלב הראש "סחבתי" מהבית מחברות סקיצה ישנות שלי, הראיתי להן כמה כח יש לקשקוש הראשוני, להמוני חצאי סקיצות שממלאות מחברות שלמות בדרך לרעיון, כמה חיות יש בקו הספונטני, הראשוני…

בשיעורים הבאים התחלנו לעבוד על רישומים מהירים, ספונטניים, מבלי לחשוב על תוצאות מושלמות לתליה על גבי הקיר.

אנחנו עוד באמצע הדרך…

אבל כבר ניתן לראות ניצני התחלה, סדקים של יופי אותנטי.

מקווה שאת תערוכת סוף שנה אוכל לשתף כאן בע"ה, עם המון משמעויות ועומק שהאמנות יכולה להעניק.

מרים ליפשיץ – אמנות | תרבות | היסטוריה

רכזת מגמת הוראת האמנות בסמינר בעלזא

בלוג: "על הא ועל דאדא"

4 Responses

  1. אני חושבת שזה עניין של חשיפה-
    גם אני פעם הייתי כזו…………………
    ככל שחשופים ליותר יצירות ולמשמעות שעומדת מהאחוריהן הנפש מבקשת להתבטא והידיים לומדות את השפה.
    אמנם אני לא אומנית ומלמדת אומנות,
    אך כגננת אני נותנת לילדים ליצור בצורה חופשית, מראה להם איך אפשר בציור בגואש לשלב חלקי בדים וגזרי נייר, הלוואי והייתי יכולה להעלות יצירות שלהם. מדהימות!!!!!!!!!!!!!!!
    כלה שפניה עשויות מגזרי עיתון, השמלה עשויה מטול ובשערות שזורים פנינים, מסביב נצנצים כאילו מישהו שפך קונפטי…………………… באמת יצירות לתערוכה!!!!!
    ודבר נוסף שאני לא גומרת לומר לילדים ולעצמי,
    וזה חשוב וקריטי ליצירות שאמורות לתת מקום לנפש להתבטא:
    "הרוב קובע!" לא "הכל" רק הרוב. אם הרוב יפה זה יפה. אם הרוב מדויק זה מדויק וכו'…………..
    ציור של שושנה מושלמת היא כשרון חזותי בעלמה, לא יצירה (לדעתי)

    1. איך מלמדים ילדה ליצור מחומרים
      הבן שלי מה הוא לא עושה (הוא רק צריך לבקש רשות)
      יצירות פאר שבוע שעבר הוא אמר לרבה שהוא יביא את ארון הכפורת
      הוא יודע להשתמש ביצירתיות שלו אבל הבת שלי רק מדביקה כל סוג חומר בנפרד
      ניסיתי לדמיין אייתה מה היא יצרה זה פחות עובד
      אם אני מוציאה חומר היא סתם מדביקה (מספיק לה שיש דבק וכל השאר מיותר)
      או אולי זה לא בשבילה (היא אוהבת לרקוד ולשיר כמובן גם להמציא שירים כיד הדמיון.. :))

      1. שלום פריידי,
        ברור שיש נטיה שאנו נולדים איתה.
        כהורים ומורים אנו יכולים להעצים ולתת עוד קצת כלים.
        למשל לחשוף אותה לחומרים, לא לצפות ממנה לתוצרים כלל.
        לתת לה נייר\ בריסטול \קנווס ופשוט לשחק עם החומרים "איזה כיף להרגיש את הגואש מתערבב"
        "איזה פלא לערבב גוונים לבד"
        להנות מהתהליך ואף לזרוק את את יצירה אח"כ..
        אולי לעשות תפאורה להצגה משלה?
        המון הצלחות:)

    2. רבקי יקרה,
      ראשית תפקיד הגננת קריטי בחינוך ליצירתיות לילדים
      ולחשיפה שלהם לחומרים, כך שכל הכבוד לך.
      התרשמתי מאוד ממה שכתבת.
      חוץ מנקודה אחת שלא ברורה לי "אם הרוב זה יפה" – מה זה יפה בעייניך?
      יש יצירות "מכוערות" ממש, תפקידן הוא להעביר מסר של כאב, אכזבה ועוד.
      כן יש מקום גם ליצירה "מכוערת" שילד מסיבה כל שהיא בחר ליצור.
      חזק מה שכתבת- "ציור של שושנה מושלמת היא כשרון חזותי בעלמה, לא יצירה (לדעתי)"

      המון הצלחה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוח חם

10% לקוראות שבי רגע, על כל הקולקציה (כולל החדשה!) באתר של ST FASHION 😵! תציצי בעמוד הקופונים שלנו, ולכי להתפנק לחג : )

אולי יעניין אותך גם?

תצמחו עלינו

צמחי המרפא שיעזרו לך להתרענן

אודל אלי

גלגל הצלה

מטיחה שירה

חכי, חכי, תכף אני בבין הזמנים, אני אנקה— (השנה עם הקלטה 🔫)

אפרת אבוקסיס

ביקורת ספר

אני לומד על מגע – להקנות להם מוגנות בריאה בכיף

שבי

0

זה פוגש אותי

אני-אנחנו: למה התחשבות בעצמי לא סותרת נתינה וחסד

הודיה אלבאז