1 דקות קריאה
07 Jun
07Jun

אושרת ישראלי הייתה במשך 17 שנים מורה ורכזת חברתית.

היא הצליחה מאד במה שהיא עשתה, אבל יותר מההצלחה החיצונית היא רכשה מיומנות מדהימה: להוציא יקר מזולל, או בעברית: לייצר כסף מכלום.

היא למדה לקחת את התקציבים הנמוכים שהיו בידיים שלה (כמעט כלום) ולהפיק מהם זהב אמיתי.

במשך השנים היא חיפשה מה היה יכולה לעשות עם הכישרון היצירתי והמיומנות המדהימה שהיא רכשה, כדי להפוך את זה למקצוע של ממש.

וככה הוקמה "כספת" -

אושרת מלווה היום עשרות בית ספר, מוסדות ועמותות ומראה להם איך אפשר להרוויח כסף ולא רק מתקציבים וגיוס תרומות - הדרך הטבעית ממנה חיים מוסדות כאלו.

איך בית ספר יכול להרוויח כסף מהמשאבים שיש לו?

איך עמותה יכולה להשיג בקלות נותנות שירות לכלות עניות?

למה גבאים מחלקים שמשחקים?

ומי עוקבת אחרי מודעות מאורסים בעיתונות?

באושר ובעושר.


קליניקה טיפולית בחדר הציוד

מה את עושה אושרת?

"אני עוזרת למוסדות וארגונים לגדול כלכלית, אבל לא מגיוס כספים או מתמיכות של משרדי ממשלה, אלא מניצול משאבים. לכל מוסד יש את הכח שלו שהוא יכול להשתמש בו. משהו שאם הוא יתן אותו לקהילה בצורה חכמה ישלמו לו על זה".

מה זה אומר בתכלס? תני דוגמה.

"אני אתחיל מדוגמה שמתאימה למוסדות לימוד. לבתי ספר יש שטח אדיר שפנוי בערבים, הם יכולים להשכיר אותו לשימוש ולהרוויח הרבה כסף. הנקודה היא שבדרך כלל מנהלות אומרות לי "כן, אנחנו משכירים אותו פעם בחודש", זה כלום. אפשר להשכיר אותו על בסיס יומיומי. לדאוג לזה בצורה מסודרת.

ויותר מזה בית ספר עצמו יכול להפיק הופעות לגילאים שונים על בסיס יומיומי ולהכניס את כל הרווחים אליו. צריכת התרבות בציבור החרדי שוברת שיאים ואנשים מחפשים לאיפה לצאת, בטח עכשיו, בקיץ. כשמנהלת פונה אלי יש לי רשימה מסודרת שהיא מקבלת עם רעיונות איך להשתמש באולם באופן יומיומי".

בטחונית זה מאושר?

"כן. צריך להוציא אישור מהעירייה שהרווחים הולכים להוצאות בית הספר, זה חוקי לגמרי".

למה רק באולם? אפשר גם בכיתות עצמן, לא?

"בהחלט! יש בתי ספר שיש להם חדרי ציוד ענקיים, אפשר להכניס את הציוד לארונות ולהשתמש בחדרים הללו למטרות שונות. עשיתי את זה באחד מבתי הספר, פתחתי שם קליניקה של ייעוץ נישואין בתשלום סמלי לאחת העמותות שאני עובדת איתה. כולם מרוויחים מזה - בית ספר מרוויח כסף על שטח שממילא יש לו, והעמותה - השכרת שטח במחיר זול".

מה עשיתם בשטח בפועל?

"סידרנו את החדר, עיצבנו אותו בזול, והחדר מוכן. יש גם יתרון גדול למקום כזה, כי אנשים תמיד מפחדים שיראו אותם נכנסים למרכז ייעוץ וטיפול, וכאן אנשים רואים שהם נכנסים לבית ספר, לא כתוב מבחוץ "מרכז ייעוץ או טיפול"".

נשמע מרתק. מה עוד את מציעה למוסדות?

"למוסדות לימוד יש לי רשימה ענקית, פשוט צריך לשבת ולראות מה מתאים למוסד הספציפי. אני אתן לך דוגמה למשהו שעכשיו אנחנו עובדים עליו במספר בתי ספר. בשיטת הלימוד בארץ הבנות לא ממש יוצאות עם אנגלית טובה. שפה לומדים על ידי שימוש מעשי, על ידי חוויה, לא על ידי ספרי דקדוק. ומה שקורה זה שמשפחות משלמות הרבה כסף על שיעורים פרטיים וחוגים באנגלית. לכן, הפקנו עיתון באנגלית, לבתי ספר, כולל קו תוכן, ההורים משתתפים בו בתשלום סמלי במקום לשלם הרבה כסף על חוגים ושיעורים פרטיים, העלויות של בית ספר נמוכות ממש וככה נשארים ברווח משמעותי".

יש לבית ספר רווח נוסף מההפקה הזאת - אולי הבנות ידעו סוף סוף אנגלית…

"בהחלט. אנחנו מפיקים עיתון יפיפה, ההדפסה שלו לא יקרה, פעם בחודש יש חידון עם פרסים, המטרה היא שהבנות יהיו מחוברות לשפה".

אבל בית ספר צריך להחזיק את הקו, מנהלות יגידו שאין להן זמן…

"לא, ההפקה עלי, אני מחזיקה את הכל, הפקנו את זה עם מורות לאנגלית. אני נותנת את זה לבית ספר כחלק מהעבודה יחד. הדבר היחיד שבית הספר צריך לעשות זה להשקיע בשיווק, אבל זה קל, יש לו קהילה ביד. הוא לא צריך לצאת החוצה".

זר פרחים לאמא של החתן

כשאני שואלת את אושרת על רעיונות רווח לעמותות, היא שופעת: "כל עמותה צריכה לחפש את הקהילה העסקית שלה, אני יכולה לספר לך על מה שעשיתי עם עמותת "טוב וחסד ירדפוני" עמותה שעובדת בשקט ועושה דברים גדולים. אחד מתחומי העזרה שלהם הוא תמיכה בכלות נזקקות, והצלחנו לארגן נותני שירות בחינם לכלות האלו.

פניתי למאגר גדול של קוסמטיקאיות, מתסרקות, מאפרות וכו', ביקשתי מהן שיתנו כשפנוי להן שירות חינם לכלות שלנו, כל אחת נתנה יום אחד חינם, ובתמורה, אנחנו נתנו להם מתנות שוות. למשל, נתנו להם הפקת אלבום דיגיטלי בתשלום ממש מוזל. פניתי לבית דפוס וסגרתי הזמנה של מאה אלבומים, אז הם נתנו לי בכמעט חצי מחיר, וככה כולם יצאו מורווחים".

איך שילמת את האלבומים?

"מדמי רצינות שאנחנו גובים מכל כלה, סכום קטן מאד".

את משתמשת בעובדה שיש לך הון אנושי גדול ביד ומתעלת את זה.

"בהחלט. אני מתעלת את העובדה שיש לי קבוצה".

את עובדת גם מול עסקים שרוצים לגדול?

"כן, בקטנה. ראשית, אני תמיד אומרת לעסקים קטנים לא להשקיע סכומים גדולים בתחילת הדרך. אל תקנו את ההבטחות הגדולות שיש בחוץ. בתחילת הדרך צריך לעבוד בזהירות, לגשש איפה נמצא קהל היעד שלך, לבדוק איפה נכון להשקיע את הכסף, לא לשפוך על ההתחלה".

תני דוגמה איך אפשר לגדול בלי להשקיע בפרסום.

"יש המון דרכים. אתן לך דוגמה מדהימה של אחת הנשים שליוותי. מדובר על שוזרת פרחים בתחילת דרכה שחיפשה לקוחות. היא הייתה שולחת לאמהות של חתנים זר פרחים קטן וחמוד יום אחרי הוורט עם ברכת מזל טוב וקטלוג של עיצובים שלה, אישית ללקוח. המון לקחו אותה בעקבות זה".

וואו. רעיון מדהים. איך היא הגיעה למשפחות הללו?

"פשוט מאד. עבודת בילוש קצרה אחרי מודעות אירוסין…. אני אישית מרוויחה ממוצר שבניתי, משחק קופסה שעוסק בבית כנסת. שיווקתי אותו בצורה מאד פשוטה. פניתי לגבאי בתי כנסת, והצעתי להם לקנות אותו במחיר נמוך כך שאני מרוויחה ממנו סכום קטן, והם נותנים אותו מתנה לתורמים לבית הכנסת. יש למשחק חלקי המשך כמו מדבקות, בובות קטנות כמו פליימוביל וכו', וכל מי שתורם מקבל אחת לחודש עוד חלקים של המשחק. אני מרוויחה על כל משחק שקונים, גבאי בית הכנסת מרוויחים, והתורמים מרוויחים".

מאיפה כל הרעיונות? מה עשית לפני שהקמת את כספת?

"הייתי מורה במשך 17 שנה וגם רכזת חברתית. התרגלתי להיות יצירתית לעבוד עם תקציבים נמוכים מאד, ולהפיק זהב מכלום. יצרתי למוסד שבו עבדתי מוצרים למכירה, וקידמתי עם זה פעילות לכיתת החינוך מיוחד שעבדתי בה.

עם השנים היצירתיות שלי רק השתכללה, אני כל הזמן עסוקה בליצור חיבורים בין דברים, להתיך דברים ביחד וליצור מהם משהו חדש. אני קוראת מקומונים פרסומיים כמו ספר מתח… ואגב, זה שריר שכל אחד יכול לפתח".

מה הקשר - אחת התוכניות שפותחו על ידי כספת לבתי ספר


קייטרינג במטבח של הישיבה

אחרי 17 שנים בהוראה, נגמר לאושרת הכח לקום בבוקר לעוד יום של הוראה, היא הרגישה שהיא חייבת לזוז קדימה.

עם כזה ראש יצירתי וגדול, איך שרדת 17 שנה בהוראה?

"השתמשתי עם הרעיונות שלי לתלמידים, לימדתי כיתת בנים בחינוך מיוחד, והייתי חייבת להיות יצירתית כדי שירצו לשבת וללמוד. המנהלת תמיד הייתה משתגעת מהבלגן בכיתה, אבל ככה הם למדו הכי טוב…"

ואז החלטת לצאת לעצמאות?

"הלכתי ללמוד ייעוץ ארגוני, עוד לא ידעתי בדיוק מה מה אני אעשה עם זה. בשיעור האחרון של הקורס יעל זלץ - מנחת הקורס - שאלה כל אחת מה היא רוצה לעשות הלאה, ואז נפל לי האסימון שאני רוצה להמשיך לעשות את מה שעשיתי עד אז מאחורי הקלעים - לעזור לארגונים ולמוסדות לעשות יש מאין. להרוויח מהמשאבים שבין כך יש להם".

את חושבת שכל מוסד ועמותה יכולים?

"כל אחד יכול לזוז קדימה ולהרוויח יותר. לא הגיוני שכל הזמן נגיד רק "אין ואין". יש לנו כלים ביד, יש כסף ששוכב על הרצפה. אנחנו צריכים לקחת אחריות ולממש את מלוא הפוטנציאל של מה שיש לנו ביד".

מה סמינר יכול לעשות מעבר לשטח שלו?

"אני אספר לך מה אני עושה עכשיו עם סמינר מבית שמש. אנחנו מפיקים שם סרט של הסמינר שמיועד להשכרה אחר כך במקומות שונים והסמינר ירוויח מזה. לראות את הבנות שם ששותפות בהפקת הסרט עם ברק בעיניים - זה נותן המון סיפוק וכח".

ההפקה של הסרט לא עולה לסמינר הרבה כסף?

"לא, יש להם החזר ממשרד החינוך על חלק מההפקה, הבנות מציגות בלי תשלום כמובן, העריכה שלו נעשית על ידי מגמת עריכת וידאו, רק לבמאית שילמנו סכום לא גבוה".

זה סרט מספיק ברמה בשביל להוציא אותו אחר כך לקהל הרחב?

"זה לא סרט לנשים, זה סרט מקצועי מאד לילדים. אי אפשר לעשות לנשים ונערות סרט שאין בו נשים, וזה גם נושאים שלא תמיד בנות יכולות להציג אותם".

איך הגעת לעבוד עם עמותות גדולות?

"זאת היה דרך. בהתחלה לא נתנו בי אמון, הם גם לא האמינו שאפשר להרוויח כסף לא מגיוס תרומות. בנוסף צריך לעשות עבודה כדי להצליח, ומוסד שלא עושה את העבודה שתכננו ביחד, לא ירוויח כמובן, כל התוכנית שבנינו תלך לריק. עם הזמן בניתי בעצמי תוכניות מוכנות שהמוסדות יכולים להשתמש בהם, אבל ברור שיש גם עבודה שהם חייבים לעשות".

כל מוסד יכול להרוויח עוד?

"כן. בית ספר למשל יש לו משאבים אדירים. יש לו שטח, קהילה, ערכים שהוא מגלם - כל הדרישות הבסיסיות כדי ליצור אפיקי רווח".

כמה זמן לקח לך לגדול?

"לקח זמן, ובאופן כללי לוקח לעסק לפחות שלוש ארבע שנים כדי לבסס את עצמו, ואין מי שלא נופל בדרך, יש מיליון טעויות שעושים, ככה גדלים".

במי את עצמך נעזרת?

"מרים קטנוב קידמה אותי מאד. אני חייבת לה המון"

איך משק בית פרטי יכולה להרוויח יותר?

"אם משפחה צריכה להגדיל הכנסה, אפשר לחשוב על כישרון צדדי ולפתח אותו למשהו ריווחי, גם אם לא משהו גדול, זה יכול להיות עוד תוספת הכנסה. הדבר הקלאסי שפונה לכולם זה כמובן מכירות. אם עושים את זה נכון אפשר להרוויח הרבה כסף ממכירות, אבל זה לא מתאים לכל אחד".

איך את עוזרת לישיבות להגדיל הכנסות?

"יש מודל מדהים שפיתחתי לאחרונה והוא קשור למטבח הישיבתי. אני פותחת במטבח הישיבה קייטרינג שמבשל בחינם לישיבה, ועל הדרך מפיק אירועים מרוויחים. זה מודל מדהים גם לישיבות גדולות, לא ענקיות. 

ויש גם דרכים להמריץ את התורמים לישיבה. למשל, סגרתי לאחרונה למספר ישיבות מרכז אטרקציות ענק בצפון הארץ שהכרטיס שלו עולה קרוב ל-150 ש"ח לאדם בודד. סגרתי אותו ליום שלם והם נתנו לי כרטיסים ב - 80 ש"ח. זה מיועד לתורמי הישיבה".

עם איזה מוסדות את עובדת היום?

"עם מוסדות לימוד, עמותות, בתי כנסת, ישיבות, עם כל המלכ"רים".



"מלכ"ר ועסקים נפגשים" - לקבלת המדריך שיגלה לך איך להרוויח יותר מהמשאבים שכבר יש לכם! (מתאים למלכ"ר בלבד) לחצי כאן.

לבירורים אם כספת יכולה לעזור לכם, וליצירת קשר עם אושרת: casefet052@gmail.com

או בטלפון: 0527643525 

מנהלת, יש לך אולם? הזמיני את התכנית שנבנתה במיוחד בשבילך ותתחילי להרוויח! לפרטים לחצי כאן.

 




עדיין לא רשומה לשבי רגע? בלחיצה כאן את איתנו : )

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.