1 דקות קריאה
18 Jan
18Jan

ציפורה בחרה להתראיין מסיבה אחת: לחשוף נשים חרדיות לעבודה המעניינת שלה, וגם הרווחית, מהבית, שלא צריך בה כמעט שום ניסיון או רקע.

נשמע לא הגיוני? גם אני הופתעתי, ומיד כשהיא כתבה לי, פניתי אליה במייל חוזר.

ציפורה היא מתמללת. מתמללת? אתן בטח מרימות גבה. אתן מכירות את השכנה שעושה את זה ומספרת שבקושי מצליחים להרוויח מזה.

אז זהו. שציפורה לא מתמללת לאנשים פרטיים אלא לחברות תמלול גדולות, שיש להן בקשות תמלול רצופות, וגם תשלום הוגן.

נשמע לא מציאותי? 

מוזמנות להקשיב לתמלול הראיון שלי עם ציפורה...


תלוי בקצב הכתיבה

ציפורה, מה בדיוק את עושה? ואיך הגעת לזה?

"אני גרה עיר חרדית ועבדתי בקלדנות. שמתי באופן קבוע מודעה במקומון על קלדנות. עבדתי גם במקום ציבורי, וכשהתחילה הקורונה, הבידודים והעבודה מרחוק, רציתי לעבוד בעיקר מהבית, והתמקדתי בקלדנות. 

משמיים פנתה אלי חברה שסיפרה לי שיש לה עומס פניות לעבודה בתמלול, ושאלה אם אני מוכנה לעזור לה בתקופות עמוסות. עבדתי בשבילה בשמחה, ותוך כדי זה התוודעתי לעולם הזה של עבודות תמלול בשביל חברות גדולות. עשיתי לה תקופה עבודות מהצד, ואז, היא הציעה לי לנסות בעצמי לעבוד בזה.

בהתחלה קצת נרתעתי, כי עד אז הייתי בעיקר על תקן שכירה, ובשביל זה הייתי חייבת לפתוח עסק, להוציא קבלות וכו', אבל התגברתי על המשוכה הזאת, פתחתי עסק לבד, זה אפשרי, למרות שהיום אני כבר מלווה את עצמי עם יועצת מס, זה חוסך זמן ומקצר תהליכים".

המעבר משכיר לעצמאי זה החיסרון של עבודה מול חברה גדולה, מה היתרון?

"שאת לא צריכה לרדוף אחרי לקוחות, אלא הם זורמים אליך, וכמובן שיש משכורת די קבועה שאפשר לצפות אותה, וגם, מתגמלת".

איזה חומרים את מתמללת? בשביל מי?

"רוב הלקוחות של החברה שאני עובדת איתה היום זה עיריות ומועצות הן הכי צריכות את זה, שם הכל חייב להיות מתועד, אבל יש גם דירקטורים וגופים רשמיים אחרים. כל אלו עובדים מול חברות תמלול גדולות".

ויש ביקוש בשוק הזה?

"כן. ממה שאני רואה יש ביקוש גדול למתמללים".

מצאת בקלות חברה טובה לעבוד מולה?

"מצאתי די מהר עבודה אבל לקח לי זמן להבין איזו חברה יותר משתלמת, אפילו מבחינת נוחות, ולא רק רווחיות. היום אני עובדת מול אותה חברה שהציעה לי אותה שכנה בהתחלה. היא עצמה אגב חזרה לעבוד בחוץ כי לא הסתדרה עם העולם של עבודה מהבית..."

הרווח הוא באמת הרבה יותר טוב מרווח של קלדנית/ מתמללת פרטית?

"ממה שאני רואה זה בלי השוואה. הרבה יותר משתלם כלכלית".

מה סכומי הרווח?

"זה מאד תלוי בקצב הכתיבה שלך. התשלום הוא חמש ש"ח לעמוד פחות או יותר, אבל תלוי כמובן מה נדרשת להקליד באותו יום. לפעמים את מקליטה ועדות, שזה בדרך כלל פחות שיח, אלא יותר שאלות ותשובות, כלומר עמודים חצי ריקים. אבל לפעמים זה ישיבות מועצה ואז זה יכול להיות הרצאות ארוכות, וממילא פחות הספק ופחות רווח".

כמה את מרוויחה לשעה?

"יכול להגיע בין שבעים למאה ש"ח. שוב, מאד תלוי מה התוכן באותו יום. חשוב לי להדגיש שבהתחלה הרווחתי שליש מזה, עם הזמן למדתי להקליד מהר ובצורה יעילה, וגם למדתי להיעזר בפונקציות בסיסיות בוורד או במקלדת שזרזו את העבודה שלי בצורה משמעותית מאד".

ולזה את מגיעה בלי ניסיון, ובלי דרישות מיוחדת, רק עם ישיבה פחות או יותר פסיבית על הכיסא.

"כן. ממש. אמנם דורשים ממך כתיבה נכונה, סימני פיסוק ואיות נכון, אבל לא מדקדקים איתך מאד, אלא ברמת פיסוק בסיסית. בתמלול משפטי למשל, שאת זה החברה שאני עובדת מולה היום לא עושה, דורשים הרבה יותר דיוק".


"לא מסכימה לתמלל הכל"

יש נושאים שרגיש לך לתמלל אותם?

"כשעבדתי מול חברה של תמלול משפטי, הודעתי די מהר שיש תחומים שאני לא רוצה לתמלל, למשל, משפטים שנוגעים באלימות, פגיעות וכו'. אני לא רוצה להיחשף לעולם הלא נקי הזה, בלשון המעטה. 

יש גם תמלול לחברות תקשורת, לזה לא ניגשתי, כמובן. אגב, במה שאני עושה היום, אפילו אינטרנט לא נצרך אלא רק מייל וג'מבו מייל".

אז מה החסרונות בעבודה, בכל זאת...

"יש כמובן את הנושא של עבודה מהבית, וגם אין לך בוס ישיר מעלייך, את חייבת לנהל את הזמן שלך בצורה טובה ורצינית בעצמך, אם לא, תרוויחי פחות".

שזה נושא שכל עצמאית מתמודדת איתו.

"נכון. ויש את הצד של התוכן. יש כאלו שיגידו שעבודה כזאת היא משעממת מאד, לדעתי לא. אני מאד נהנית".

תרחיבי...

"ברור שזה תלוי מה דיברו בוועדה הספציפית שאותה אני מתמללת באותו יום. אבל, את נחשפת לשיח של מקבלי ההחלטות, ולהמון נושאים שלא היית שומעת עליהם בדרך אחרת, למשל חינוך, מיסוי, חלוקת תקציבים, רעיונות חדשניים שמנסים לפתח. זה כולל כלכלה, תרבות, מסחר, פוליטיקה, אני גם עובדת מול עיריות גדולות ומטבע הדברים קשת הנושאים היא רחבה ומרתקת".

נשמע חתיכת בית ספר...

"ממש כך. אני מאד נהנית. לא מכל הקלטה כמובן, אבל אין עבודה שהיא רק מעניינת, בכל עבודה יש חלקים משעממים. אם זה הקלטה של ועדה יש יותר שיח אישי, התבדחויות, הלך הרוח בין האנשים הוא פחות רשמי ויותר מעניין. אני יכולה גם לשבת ולצחוק לפעמים..."


"את מצפה לשמוע לפחות אג'נדה בסיסית"

היה משהו שהפתיע אותך כשהקשבת להקלטות? משהו שלמדת?

"תראי, אני חתומה על סודיות, אבל היו הרבה נושאים לא הכרתי, ואפילו לשמוע את האינטראקציה בין דתיים לחילוניים למשל זה מעניין. את יכולה לשמוע איך אנשים נזהרים בכבוד המקום, כבוד השני, ומצד שני שומרים על צניעות ומרחק. זה יפה לשמוע את זה".

היו גם הקלטות שאכזבו אותך, כששמעת את התוכן?

"כן. בהחלט. לא שאני חושבת שנבחרי הציבור הם באמת מורמים מעם, אבל את לפעמים את מצפה שלפחות תהיה להם אג'נדה יותר מסודרת ואת שומעת איך הם נטו צועקים בכח, ורק רוצים למשוך את המפה לכיוון שלהם. זה די מאכזב. הדיוונים נשמעים לפעמים כמו הדיונים בכנסת, גן ילדים..."

את חתומה על סודיות?

"כן".

למרות שמרבית הדיונים האלו עולים לרשת בדרך כלל.

"נכון. ובכל זאת דרשו ממני לחתום על מסמך סודיות. אני יודעת שיש תמלול משפטיים שנשמרים ממש בסודיות,שם זה עוד יותר חמור". 

לתועלת הקוראות של שבי רגע, איך הגעת לחברות שאיתן את עובדת?

"פשוט מאד, בחיפוש די שטחי בגוגל. לחלקן פשוט הרמתי טלפון לפי המספר שהופיע באתר. יש כאלו שאפשר רק להשאיר להם פרטים באתר. נקודה חשובה היא שהרוב רוצים לשמוע על ניסיון בסיסי בתמלול, לכן אני אישית התנסתי לפני שפניתי בתמלול הקטלות ששמעתי, ובעוד דרכים שהקנו לי ניסיון ולו מועט, כדאי גם לנסות כדי לראות אם הכיוון מתאים בכלל".

כמה שעות את עובדת ביום?

"זה מאד משתנה. יש ימים של יותר עבודה, ויש פחות, קצת כמו חקלאי, לפעמים אתה נושא עיניים לשמיים ומתפלל לגשם... אבל ברוך ה' בד"כ יש שטף של חומר והמשכורת יציבה, ופחות או יותר צפויה. בימים ריקים אני פונה לחברות שאני פחות בקשר איתם, אבל ברוב המקרים עד שחוזרים אלי, המעסיק הקבוע שלי שולח לי שוב חומרים. אני עובדת בין ארבע לשבע שעות ביום, הכי הרבה שמונה שעות".

מה הדד ליין לעבודה שאת מקבלת?

"בדרך כלל שלושה ימים, זה הכי המקובל. לפעמים יש משהו דחוף, ומבקשים לזמן קצר יותר".

את מחויבת לעבוד באופן קבוע? גם בחופשות ובתקופות חגים לדוגמה?

"לא, מה פתאום. אני פרילנסרית, לא מחויבת לכלום. ברור שיש איזשהו רצון לשמור על קשר קבוע, אבל אני לא מחויבת, וגם מרגישה שמאד מכבדים".

יש זמנים מתים יותר?

"בהחלט. חודשי החופש והחגים, בנם עובדים פחות בעיריות ויש פחות עבודה. אבל כמו כל עצמאי, אתה לומד לווסת את המשכורת שלך".

תרצי לעבוד בזה לאורך זמן?

"מאמינה שארצה יום אחד לעבוד בחוץ. אבל אני יודעת שאני תמיד אוכל לעבוד בזה מהצד".

בשביל קוראות שבי רגע, מה צריך לרשום ברשת, למי שמחפשת?

"חברות תמלול/ דרושים מתמללים/ שירותי תמלול וכו'". 


גם את אוהבת את המקצוע שלך? גם לך יש מקצוע מעניין?

שתפי אותנו ב: shvirega@gmail.com



עדיין לא רשומה לשבי רגע?

בלחיצה כאן תקבלי עידכון שבועי על פוסטים חמים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.