2 דקות קריאה
28 Dec
28Dec

רבקה ויסמן מלמדת ילדים לקרוא.

ילדים בני 12, 14, 17, 20, 25…

המכון של רבקה בבני ברק אבל היא מקבלת ילדים גם מירושלים, רמת גן, צפת, אשדוד, רכסים, באר שבע ו… ארה"ב!

רבקה הוציאה ספרים ללימוד קריאה. לא ספר אחד, גם לא שניים: 19 ספרים עבי כרס עם אלפי עמודים גדושים בתיאוריה ובדפי עבודה.

רבקה לא מלמדת רק קריאה, רבקה עסוקה בהצלת חיים. מאות ילדים שלא הצליחו לקרוא יותר ממילים בודדות בדקה, למדו לקרוא בשטף, והשתלבו בישיבות המעולות ביותר: בפוניבז', בית מתיתיהו, תפרח, מיר ועוד…

אבל את כל ההצלחה הזאת רבקה מייחסת בפשטות ל… תפילות שלה, לדמעות שהיא שופכת על התלמידים שלה.

כתבה ששווה קריאה.


הרבה תפילות, הרבה סבלנות

רבקה, איך הגעת לעולם של הוראה מתקנת?

"מלכתחילה לא תכננתי להיות מורה מתקנת, אבל הקב"ה כיוון אותי לתחום הזה עוד לפני שחשבתי על זה. כשהייתי בת 16 נולד לי אח עם תסמונת דאון, ומטבע הדברים עזרתי וראיתי את ההתנהלות של אנשי מקצוע שטיפלו בו, תרגלתי איתו בתחומים שונים, ככה נחשפתי לעולם של חינוך מיוחד והוראה מתקנת באופן ישיר".

הקב"ה סלל לך את הדרך.

"אני חושבת שהקב"ה תמיד סולל לנו את הדרך, אנחנו צריכים רק להקשיב. גם כשהבנות שלי בחרו מסלולים אמרתי להן תמיד שיבחרו מה שטוב להן, לא מה שמקובל, מאמינה שהקב"ה שולח את הפרנסה".

אז איך בכל זאת הגעת לעולם של הקניית הקריאה?

"התחתנתי מאד צעירה, וב"ה הילדים נולדו בצפיפות, בעלי אברך מאז ועד היום בכולל פוניבז', וזה לא משהו שאפשר לבנות עליו כלכלית… אז הייתי חייבת לפרנס בצורה טובה ובמהירות. לא יכולתי לבנות על אי היציבות של מילויי מקום, לכן פניתי להוראה מתקנת".

למדת את זה במסלול בסמינר?

"בסמינר וולף לפני 33 שנה לא היו בכלל מסלולים, הסמינר היה רק עד כיתה י"ג"

מי היה מאמין…

"ממש… הלכתי אז לקורס קצר של הוראה מתקנת והתחלתי ללמד ילדים שיעורים פרטיים. ב"ה זה הלך טוב והמשכתי הלאה, ככה נולד המקצוע שלי".

מקורס קצר של הוראה מתקנת נולד הכל?

"לא. אחר כך למדתי בהשתלמויות, קיבלתי תעודת הוראה בחינוך מיוחד, ובהמשך למדתי גם אבחון דידקטי. ב"ה כל הזמן היו לי תלמידים. בהתחלה עבדתי בחיידרים, אבל התשלום היה מועט, והחלטתי שאני עובדת רק בבית באופן עצמאי. אבא שלי אז אמר: "אישה בבית - ברכה בבית", ובאמת זכיתי לברכה הזאת. השם שלי עבר מפה לאוזן והבקרים שלי התמלאו בתלמידים".

בדרך כלל ילדים לא הולכים לשיעורים כאלו בבוקר.

"נכון. אבל ב"ה השם שלי רץ לפני, והשתלם להם להגיע בבקרים. כבר יותר מ - 25 שנה שיש לי תלמידים בבקרים, מגיל 25 כבר השם שלי היה מוכר והגיעו אלי למרות שזה על חשבון הלימודים".

מאלו מקומות מגיעים אלייך?

"חושבת שכמעט אין מקום בארץ שלא הגיעו אלי תלמידים ממנו: מצפת, מנתיבות, מרכסים, מאופקים, וכמובן מהמרכז. היום אני מקבלת רק מקרים 'קשים', ובדרך כלל בגילאים גדולים יותר, אחרי כשכל המורות התייאשו".

למה את מייחסת את ההצלחה שלך?

"לשני דברים עיקריים: ראשית, סבלנות. ב"ה זכיתי במתנת הסבלנות, וגם זכיתי לפתח אותה, החיים לימדו אותי להיות סבלנית. יש לי גם הרבה הכלה ואמפטיה, כשאני רואה את הילדים האלו עובדים כל כך קשה מגיל כל כך צעיר, אני מלאה בחמלה והערכה כלפיהם. אלו ילדים שמגיל קטן ממש מתמודדים עם קשיים לא פשוטים".

ובכל זאת, סבלנות ואמפטיה יש להרבה מורות, ובכל זאת לא תמיד הן מצליחות.

"האמת שהעיקר הוא מתבלין סודי ושמו תפילה… באמת התפללתי על כל ילד וילד שהגיע אלי כאילו הוא הילד שלי שאני אצליח למצוא את השביל הנכון כדי לעזור לו. ידעתי שאין לי אפשרות להשיב ילד שלא יודע לקרוא ריקם, אני לא יכולה להגיד לאמא: 'אין מה לעשות עם הילד שלך, הוא יהיה חייב כל החיים לסדר מדפים בסופר', וממש ראיתי במוחש איך שכל פעם שהתפללתי הקב"ה שלח לי רעיונות. בזכות האמונה והתפילה נולדו רעיונות מדהימים. יכולה לשתף שלפני חודשיים סיפרתי לאחת המורות שעובדת במכון שנזכרתי בה בהדלקת נרות, לא כזה מחמיא להיזכר בעבודה בהדלקת נרות, אבל בגלל שהתפללתי על התלמיד המשותף שלנו, נזכרתי בה".

מדהים. הלוואי וכל המורים ישקיעו בתפילות כמוך.

"מכל הרעיונות האלו התפתחה ונולדה השיטה שלי, שהיא שיטה יסודית להנחלת קריאה גם למקרים הכי מורכבים. השיטה כוללת גם 19 ספרים שהוצאתי, כל ספר עב כרס, כמו חבילת דפים של A4, בין 300 ל - 540 דפי עבודה ותאוריה. הדפים היום מסתובבים אצל כל המורות להוראה מתקנת ברחבי הארץ, אלו חומרים שלי שפיתחתי במשך השנים. השיטה שלי באמת מהפכנית ב"ה".

חלק מ - 19 הספרים שכתבה רבקה 


19 ספרים, אלפי עמודים

איך נולדה השיטה שלך, אם למדת רק קורס קצר של הוראה מתקנת?

"האמת שהכל מהשטח ומהניסיון, אבל, בשלב מסוים, שכנה שלי שמלמדת בהשתלמויות, שכנעה אותי ללמוד אבחון דידקטי. זה היה נשמע לי טירוף, כי הייתי עם ילדים קטנים וצפופים, היה לא קל. אבל היא המשיכה לנדנד ובעלי הלך לשאול את הרב גרוס. זה היה לי לפני 18 שנים, והרב גרוס המליץ בחום. פעם בשבוע לקחתי בייביסיטר על כל הילדים ל- 6 שעות במשך שנתיים.
בלימודים גיליתי דבר מדהים. הרבה מהחומרים והטכניקות שפיתחתי באופן אינטואיטיבי מהשטח, היו מעוגנים בתאוריה של הלימודים. כלומר עשיתי דברים בלי לדעת את הרקע העיוני והנוירולוגי שלהם. הלימודים נתנו לי את הרקע התיאורטי של השיטה שלי. מאוחר יותר כשהוצאתי את כל הספרים, היה לי את החומר שלי, ואת התאוריה העיונית מלימודי האבחון הדידקטי".

19 ספרים זה המון!

"ב"ה, וחייבת לומר ש-16 מתוכם כתבתי כשלא היה לי מחשב בבית…"

קשה להאמין…

"הייתי הולכת על כל דבר לגרפיקאית. גם הילדים השתתפו, הם היו רצים עם דפים מצוירים וכתובים בכתב יד הלוך חזור, כולל לקיחה של דפים לתיקון והחזרה שלהם… לפני שבע שנים פתחנו את המכון שלנו, ומאז יש לי מחשב בית, אין ספק שזה היה הקלה…"

מתי התחלת ללמד ולהקנות את השיטה שלך הלאה?

"זה היה די במפתיע. כשסיימתי את לימודי האבחון, הרגשתי שיש לי את העדויות של ההצלחה בשטח, אבל גם את החומר העיוני שמאחורי השיטה, ויום אחד זרקתי לבעלי שאולי אני אעביר את השיטה הלאה. זה היה סוג של בדיחה, כי הייתי הרבה שנים אישה של בית, מורה פרטית. מצליחה מאד, אבל לא אחת שעסוקה בללמד את הרבים".

כמה צניעות. היום כל אחת שלמדה קורס של שלושה חודשים בטוחה שהיא יכולה לפתוח קורסים משל עצמה…

"באמת לא חשבתי שזה יתאים לי. אבל פתאום אחרי יום בעלי אמר לי: 'למה באמת שלא תקני את השיטה שלך הלאה? הרי יש לך הצלחות בלי סוף…' וככה התחלתי ללמד בחוץ".

איפה לימדת?

"בהתחלה העברתי קורסים פה בבית בהיקפים שונים, אחר כך לימדתי בחוץ בהשתלמויות של וולף, שצ'רנסקי, בסמינר החדש בירושלים, באשדוד, וגם בהתמחויות של סמינר הרב מאיר, ואלקיים. אני חושבת שאין היום כמעט מוסד של חינוך מיוחד או חינוך רגיל בארץ שלא מופצת בו השיטה שלי. התלמידות שלי הפיצו אותה לכל הארץ".

כמה שנים את מלמדת?

"17 שנים אני מלמדת את השיטה, ומשתדלת להשקיע את כל הלב והנשמה. מהקורונה, כמו הרבה אנשים שעשו שינוי, החלטתי שאני לא מלמדת יותר בחוץ, היום אני מעבירה קורסים רק אצלינו במכון".

ספרי על מקרים מעניינים שהגיעו אלייך.

"הילד הכי רחוק שהגיע לפה היה מ… ארה"ב. זאת משפחה חשובה מאד של ראשי ישיבות ות"ח, והוא לא הצליח לקרוא. הוא הגיע לארץ במיוחד כדי ללמוד אצלי, זה היה אחרי שהם הוציאו בניו יורק שבעים אלף דולר על שיטות למידה שונות. הוא ישן במשך חמישה שבועות אצל סבתא שלו בירושלים, והגיע לפה, לבני ברק, כל יום לשעה וחצי. הוא חזר אחרי חמישה שבועות קורא ב"ה".

נשמע כמעט כמו נס… כמה ילדים עברו תחת ידייך, ובאיזה גילאים?

"לא סופרת, מאות ב"ה, ורק גילאים גדולים. פה זה התחנה האחרונה… מגיל 13-14 עד גילאי 25".

--- מגיעים אלייך בחורים בגיל 25 שלא יודעים לקרוא??

"כן. לצערי אחרי שעברו המון תחנות בדרך".

וכולם יוצאים קוראים?

"כולם בלי יוצא מהכלל".

צילום מסך מתוך הקורס הדיגיטלי החדש של רבקה


הילד נזכר לבקש משקפיים

את חושבת שכל ילד יכול לדעת לקרוא?

"מיליון אחוז".

גם כאלו שמאובחנים עם דיסלקציה לא קלה?

"כל אלו שמגיעים אלי זה אחרי אבחונים לא פשוטים ממאבחנים גדולים, וכולם יוצאים מפה קוראים ומצליחים, ואפילו נהנים לקרוא עיתון".

כולם קוראים רגיל לגמרי?

"הרוב כמו בן אדם רגיל, ויש כאלו שכמעט כמו אדם רגיל".

היה לך גם בגיל יותר מבוגר מ - 25?

"לאחרונה פנה לפה מישהי בן 28, אבל הפניתי אותו לאברך בירושלים שעבר את ההכשרה של השיטה שלנו".

איך קורא ילד שמגיע אליך?

"הוא בקושי קורא. רובם מצליחים לקרוא כמה מילים בדקה, עם שגיאות, מאד מתעייפים, הם לא מבינים מה שהם קוראים, אין להם שום חוויה בקריאה, הכל מאד מאומץ ושגוי, כמו שרובנו נקרא ספר כבד באנגלית".

גם בגיל 25?

"בהחלט. הגיע אלי נער שלא היה לו מה לעשות בתלמוד תורה, הוא כבר עבד בחוץ. המשפחה שלו ניסתה ממש הכל, הם היו בטוחים שהוא לא ממשיך בישיבה קטנה, ואז מישהי הפנתה אותם אלי. הם משפחה דלת אמצעים, ולא הייתה להם אפשרות לנסות שוב. הם שאלו רב והוא אמר להם שזאת עדיין חובת ההשתדלות שלהם. הם לקחו גמ"ח והוא בא לפה במשך שנה וחצי. ב"ה הוא לומד היום באחת מהישיבות החשובות בבני ברק. כמה חודשים לפני הבר מצווה שלו ההורים חשבו שהם יוותרו על העליה לתורה שלו, בסוף הוא קרא בצורה מעולה. יש נערים שעברו פה והמשיכו אחר כך לפוניבז', תפרח, בית מדרש עליון, בית מתתיהו, מיר - לכל הישיבות הטובות".

מדהים.

"היה פה ילד שהגיע בגיל ארבע עשרה בסביבות חנוכה, קורא כמו ילד בתחילת המכינה בערך. התחלתי לעבוד איתו. אחרי חודשיים, לקראת פורים, אמא שלו מספרת לי שהוא ביקש ממנה לקנות משקפיים. היא התפלאה, כבר שנים שהם יודעים שהוא צריך משקפיים והוא לא רוצה… מה קרה פתאום? התברר שהוא התחיל לקרוא את השלטים בדרך כשהוא נוסע באוטובוס, ופתאום הוא שם לב שהוא לא רואה טוב… ילד בן 14 שהתחיל לשים לב לשילוט שבדרך(!)".

מה איתו היום?

"הוא היה אצלי במשך שנתיים, המשיך לישיבות מצוינות, היום הוא אברך כולל".

מדהים. את עוסקת ממש בהצלת חיים.

"נכון. ויש לי בלי סוף סיפורים כאלו, לא רק לי, גם לכל המורות שעובדות במכון שלנו, וגם לאלו מבחוץ שלמדו את השיטה".

צילום מסך מתוך הקורס הדיגיטלי החדש של רבקה


קוראים מעולה למרות הדיסלקציה

מה מיוחד בשיטה עצמה?

"אני עובדת על מנגנונים במח, בצורה שמשנה את הבעיה מהשורש. אנחנו משנים את צורת העבודה של המעבדים במח".

אז המאבחנים שנתנו לילד תווית של דיסלקט טועים?

"הם לא כל כך טועים. דיסלקט הוא קושי ברכישת קריאה שפעם נחשב לבלתי פתיר, אבל הם טועים בזה שהרבה מהם לא נותנים תקווה לילד, רק בגלל שהם לא מכירים את שיטות הפעולות הנכונות. השיטה שלי מגיעה ישר למנגונים במח בצורה מאד מדורגת שלפיה הם יכולים לעבוד שלב אחרי שלב. אגב, היום כבר ברור בסריקות FMRI שבעבודה נכונה נוצרים במח קשרים חדשים, הסריקות כמה הוא גמיש וניתן לשכלול ולפיתוח".

את מאמינה שכל ילד יכול לקרוא?

"זה מה שאני רואה בשטח. עוד לא היה לי ילד שלא הצלחתי איתו".

ספרי לנו בקצרה על השיטה עצמה.

"קריאה מורכבת משלושה פרמטרים - שטף, דיוק והפקת משמעות, אם נקרא לאט נשכח את מה שקראנו בהתחלה, בנוסף, כאשר שוגים בקריאה מסלפים את המשמעות בנוסף, אנחנו חייבים להבין מיד את המשמעות של מה שאנחנו קוראים, ואחר כך מגיע החיבור של הכל, המח צריך לסנכרן כדי ליצור מזה דבר שלם. הרבה מאיתנו יודעות לקרוא באנגלית אבל בכל זאת אנחנו לא ניקח בקלות ספר באנגלית ליד, כי זה איטי מדי, כי קשה לנו להבין את ההקשר, אין לנו הנאה בזה. לכן גם הילדים האלו בורחים מהקריאה. בנוסף, יש גם חמישה מוקדים ספציפיים לקריאה במח, ואפילו אם אחד מהם לא עובד טוב הוא כבר יכול להפריע לקריאה. זה כמו תזמורת. אם כלי אחד צורם, הכל לא נשמע טוב".

אם הוא לא עובד טוב, איך אפשר לתקן אותו?

"אם משהו לא עובד טוב, פירושו שהוא לא התפתח, לכן צריך לפתח אותו.

אלו חמישה מעבדים של הקריאה קיימים?

"המעבד הפונולוגי, האורתוגרפי, הסמנטי, ההקשרי והקשב הניהולי שמסנכרן את הכל. בשיטה שלי, כשאני רואה ילד שמתבלבל בין חולם לשורוק אני לא נותנת לו לשנן שוב ושוב - זה מתאים לילד בתחילת לימוד הקריאה שהכל תקין אצלו. כשמגיע אלי ילד בוגר שמתבלבל אני מבינה שזה רק סימפטום ללקות באחד ממעבדי הקריאה. זה קצת כמו ילד שיש לו חום, האקמול אולי יוריד את החום, אבל צריך ללכת לרופא שיבדוק אם יש דלקת ויתן אנטיביוטיקה ויפתור מהשורש, וכמה שהרופא יותר מומחה הוא מבין יותר את עומק הבעיה, את הרקע. גם אני עובדת רק על השורש. ילד שמתבלבל בין חולם לשורוק, אני בודקת את תקינות המעבד הפונולוגי שלו, לדוגמה אם הוא לא יודע לקודד את הצלילים, או שאולי יש לו בעיה במעבד האורתוגרפי שלו. . למשל כשאנחנו קוראים "רכבת", אנחנו לא מתחילות לומר לעצמנו: ר' עם פתח, כ' עם סגול וכו', המח תוך רגע תופס את צורת המילה ו'ושולף' לנו אותה. הילד הזה אולי צריך עבודה על הנושא של העיבוד האורתוגרפי לשלוף את הקודים בצורה מהירה".

אבל במילים חדשות גם לנו לוקח זמן.

"נכון, אבל כשראית את המילה 'קורונה' לראשונה, ידעת איך לקרוא את זה, אפילו שזאת הייתה מילה חדשה. גם במילים חדשות עובד הקידוד המוחי".

למה המערכות האלו לא התפתחו אצל הילד הזה?

"אין על זה תשובה ברורה, בשורה תחתונה מדובר על לקות נוירולוגית קוגניטיבית של מעבדי הקריאה. לפעמים יש רק מעבד אחד לקוי, ושאר המעבדים תקינים, ולפעמים מדובר על מספר מעבדים. ככל שיותר מעבדים לקויים, יש לקות למידה מורכבת יותר, עמוקה יותר. אצל רוב ילדים הבעיה במעבד הפונולוגי, ולהרבה ילדים בבתי ספר רגיל שמתקשים בקריאה מספיק העבודה על המעבד הזה. אגב, חלק מהילדים עם לקות קריאה יכולים להיות מאד אינטליגנטיים, יש להם בעיה נקודתית מסוימת. אצל חלק מהילדים יש בעיה בתהליכי הקוגניציה, התהליכים ההכרתיים".

כלומר?

"תהליכי הקוגניציה זה תפיסה, זיכרון, תשומת לב, מחשבה ולמידה. אבל חשוב לי מאד לומר עוד מילה, עיקר הנושא, כמו בתחומים נוספים זה אבחון מדויק. לדוגמה הרבה אנשים מתבלבלים בין מיקוד ראיה לבין לקות קריאה. אנשים יכולים להשקיע חודשים ארוכים, אם לא שנים, על מיקוד ראיה במקום לעבוד על התפקודים הניהוליים שלרוב הם המקור לבעיה. מיקוד ראיה זאת בעיה פיזיולוגית, יש חולשה לשרירים שגורמת לבעיות שונות, לדוגמה לראיה כפולה. בדרך כלל תוך חודשיים-שלושה זה אמור להסתדר אחרי אימון נכון אם באמת מדובר בבעיה במיקוד. אבל אצל הרבה ילדים הראיה הכפולה נובעת בגלל בעיה של הכוונת הקשב, המח שלהם לא מכוון לקשב הנכון, למטרה, ולכן הם עושים הרבה טעויות, הם קופצים לשורה הבאה/ למילה הבאה, לאות שלפני או לאות שאחרי, המח לא נותן להם להתרכז במטרה. הרבה פעמים אפשר לשמוע מהם: 'התכוונתי לומר/ לכתוב משהו אחר'. הקשב רץ ממקום למקום, סוג של פיזור מסוים. לכן חשוב לדייק במקור הבעיה, כדי לא לעבוד לריק".

אמרת שהילדים האלו יכולים להיות מאד מוצלחים, איך זה מסתדר?

"כי הרבה פעמים יש להם כישרונות מבורכים מאד בתחומים אחרים, כישרונות ניהוליים/ חברתיים/ זיכרון מעולה או שהם ורבליים מאד וכו'. יכול להיות בחור עם לקות למידה אבל עם כישרון דיבור נדיר לדוגמה".

צילום מסך מתוך הקורס הדיגיטלי החדש של רבקה


לשפר את תפקודי הקשב

אני מבינה שאת נפגשת הרבה בילדים עם הפרעת קשב וריכוז, מה יש לך לומר על זה?

"אכן, הרבה פעמים זה הולך ביחד, וכמו שאמרתי יש קשר לפעמים בין העולמות האלו. אז ראשית אני לא אחדש כלום כשאני אומר שהרבה פעמים הטיפול התרופתי הוא לפני הכל, הילדים האלו מאד מאד סובלים, הם פועלים בצורה אימפולסיבית ולכן נענשים הרבה, והדימוי העצמי שלהם נפגע. הם חיים בתסכול גדול מהתפקוד שלהם ומתגובות הסביבה. אבל הנושא התרופתי הוא חצי פתרון, אחרי שהילד רגוע יותר אפשר להתחיל לעבוד, לילדים האלו יש לקויות מסוימות בתפקוד המוחי, כמו למשל בתפקודים הניהוליים, בתחום התכנון והארגון, הסדר, קושי בניהול זמן ועוד. הם מתקשים בסיום מטלה שהם לקחו על עצמם, היחס לפרטים, וגם בוויסות הרגשי, הם סובלים חוסר גמישות, יוזמה, מיקוד במטרה, קצרים בזיכרון העבודה ועוד כל הפונקציות האלו, אצל בן אדם רגיל הם בסיס לחיים וללמידה.

לדוגמה, יש לי היום שבע ברכות, כבר לפני יומיים קניתי את החומרים לסלט, היום אני אכין מוקדם את הרוטב, המח שלי מצליח לתכנן בצורה יעילה, וגם אם אני אראה משהו מרתק באמצע היום, אני לא אשכח בדרך כלל סיר על הגז. הרבה מהתחומים הניהוליים האלו יכולים להשתפר על ידי עבודה עליהם. אני אישית רואה הרבה ילדים שמגיעים למכון ואחרי עבודה על הקריאה, שכוללת התמדה ודיוק בפרטים הקטנים - ובפיתוח של התיפקודים הניהוליים, פתאום אני מקבלת פידבקים שגם נושא הקשב השתפר מאד. כלומר יש עבודה שאפשר וצריך לעשות, ואפשר בהחלט לשפר".

תני דוגמה לעבודה על תפקודים ניהוליים תוך כדי העבודה על הקריאה.

"אחת מדרכי העבודה זה סימון עיגולים. תוך כדי שהילד קורא הוא מקיף את התנועות בעיגול, ואת השווא נח עם קשת לאות שלפניו. הוא חייב להפעיל הרבה את התפקודים הניהוליים, לשים לב לתנועות, לדייק, מצד שני להיות גמיש - פעם עיגול ופעם קשת, לעשות בקרה עצמית, להיות ממוקד, רפלקטיבי כל זה נותן המון עבודה על עולם הקשב".

את בעצם אומרת שאפשר לשפר כל דבר?

"אני מרגישה שהשיטה שלי משפרת אפילו פותרת את לקות הלמידה בשטח, התלמידים משתנים והשיפור הוא משמעותי ודרמטי. אני אומרת להורים שבאים לאבחון אצלי, שהתווית ששמים לילד היא רק תחילת העבודה. משם צריך לראות איך זזים קדימה, לא להישאר תקועים רק עם ה'כותרת' של הילד".

יכול להיות שיש הרבה תרגילים שהורים יכולים לקדם את הילד בבית.

"וודאי. כל הורה שמלמד את הילד שלו סדר וארגון, משפר את הילד. אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז זה מורכב יותר, אבל גם שם, חינוך נכון מקדם אותם. כללים ברורים, ארגון נכון, סדר בבית. אנחנו רואים שילדים טעוני טיפוח סובלים משלל בעיות כי הם לא קיבלו הדרכה וחינוך נכון. תמיד יש מרכיבים שניתנים לשיפור. אגב, יש גם מקרים בהם המקור לקושי הוא טראומה, ואז צריך לעבוד על הבסיס הטראומטי שמשליך על הכל. כמו שאמרתי - חשוב להגיע לאבחון נכון ומדויק".

היה לך מקרים שהפנית הורים לפסיכולוג?

"פחות, כי בסופו של דבר אם הילד מגיע עם לקות, אני צריכה לעבוד ולשפר את הקריאה. אבל אני בהחלט מדברת עם ההורים גם מעבר לקריאה גרידא".

ספרי על מקרה מעניין שהגיע אלייך.

"הגיע אלי בחור ממודיעין עילית, שלא היא מסוגל לקרוא יותר משלוש מילים בדקה. אחרי תרגול הוא למד לקרוא, ואז הוא התחיל להגיע עם ספר משניות ביד, והוא סיפר לי שהוא קורא כל הדרך. כששאלתי אותו למה, הוא אמר לי שהוא צריך להשלים את כל השנים שחסרות לו…"

השקעה של 100,000 ש"ח

הזכרת מספר פעמים את ה'מכון', מה זה המכון?

"המכון זה יחידת דיור נעימה שאני שכרתי, כרגע יש שם עוד שתיים-שלוש מורות חוץ ממני, הן גם מטפלות במקרים שמגיעים אלי, אני מנחה אותן, כל ילד שמגיע למכון אני לוקחת עליו אחריות, אני רואה את ההתקדמות, אני כל הזמן עם היד על הדופק, אנחנו מדברים על הילד וההתקדמות שלו, זה לא משרד תיווך, אני לוקחת אחריות מלאה".

למה פתחת את המכון?

"הכל התחיל כשהייתי מד"פית בחינוך מיוחד בסמינר אלקיים, וראיתי איך עם הדרכה נכונה הבנות שם מצליחות בבעיות שגם מורות ותיקות לא מצליחות. הם פשוט קיבלו הדרכה והנחיה נכונה. ככה נולד הרעיון להקים מכון למורות על בסיס השיטה שלי עם הדרכה שלי. היום המכון לא רווחי בשבילי, זה המון מבחינתי לשבת על כל ילד וללוות בצורה צמודה, והמורות מקבלות משכורות גבוהה, אלו מורות מבוקשות, מצד שני יש ביקוש גדול, וזה דרך מבחינתי להגיע להרבה ילדים".

הורים בטח מגיעים אלייך מיואשים. הם נותנים תקווה בעוד תהליך?

"באמת קשה להתניע מחדש, הם בדרך כלל עברו אצל חמש מורות לפחות, הילדים עצמם מגיעים כבויים. אבל הם רואים את ההתקדמות, וזה נותן להם תקווה וכח".

ילד לקוי בקריאה יכול להסתדר בכיתה רגילה?

"נגעת בנקודה כואבת. בגלל הכיתות הגדולות היום, וחוסר היכולות של המורים להגיע לכולם, מהר מאד ילדים עם לקות קריאה מגיעים לחינוך מיוחד. זה עצוב כי מדובר על תווית שלילית לכל החיים של הילד בעיני הסביבה וגם בעיני עצמו. בעבר ילדים כאלו היו נהיים חוטבי עצים או שואבי מים והקימו בתים תקינים ויפים, היום הם מקבלים סטיגמה של חינוך מיוחד וזה עלול להיות הרסני.

אני מאוד ממליצה לקדם ילד בקריאה, שפה ולמידה ותפקודים ניהוליים ולא להעבירו לכיתה קטנה, כל שנה אני זוכה להעביר ילדים מכיתות קטנות או חינוך מיוחד לכיתות רגילות, זהו אושר בתפקיד הענק שלי, אני מרגישה שהצלתי עוד ילד ואולי גם את הדורות שאחריו".

מה את מעבירה בקורסים שאת מלמדת?

"היום יש לי שני קורסים. הקורס המורחב שמלמד את כל הקניית הקריאה, הוא מיועד למורות אבל גם לאימהות שרוצות ללמד את הילד שלהם לקרוא. זהו קורס של שנתיים שבנוי בשני שלבים.

בשנה א' התלמידות מקבלות 14 ספרים של חומר עיוני ודפי עבודה, נושאי הלימוד זה פיתוח המעבדים, הקנייה של בסיס הקריאה, פיתוח היכולות הקוגניטיבית, שטף קריאה בכל חמשת המוקדים, גם תאוריה וגם פיתוח בשטח. כל אחת שבאה לשיעור הראשון מגיעה עם מזוודה כדי לקחת ממני את כל החומר…"

למה צריך כל כך הרבה ספרים?

"בגלל שלכל מעבד יש לי תוכניות עבודה מדורגות, שמופיעות לאורך כל הספרים, שנה ב' כוללת ליווי שלי בשישים שיעורים של עבודה מעשית - כל תלמידה עובדת עם תלמיד 20 שיעורים בהקניית הקריאה, ועוד 40 שיעורים בשטף קריאה ואני עוברת על הכל. ב"ה אני מעבירה את הקורס הזה כבר 17 שנה".

כמה לומדים במשך השנה ומאיפה מגיעים ללמוד?

"מדובר על פעם בשבועיים שלוש שעות, מערד, חיפה וצפת. כפר חב"ד ועוד".

ומה זה הקורס הדיגיטלי?

"בשנה האחרונה השקתי את הקורס הדיגיטלי. אני לא יכולה להעביר את כל השיטה בדיגיטל, אבל הקורס מתמקד בעבודה על המעבד הפונולוגי, וכמו שאמרתי זה הבעיה שמצויה אצל רוב מוחלט של הילדים המתקשים בקריאה. מדובר על קורס מושקע בצורה לא רגילה, למעשה השקעתי בו מעל 100,000 ש"ח".

וואו… למה כל כך הרבה?

"תראי ותביני… לקחתי מישהי מקצועית שערכה את הוידאו, קריין, אנימטורית, כותבת טקסטים ועוד ועוד. מדובר על עבודה מקיפה ומקצועית ביותר. זה ערוך ברמה הגבוהה ביותר, לא משהו חובבני".

כמה שיעורים הקורס כולל?

"מדובר על 37 שיעורים קצרים, שמקיפים את כל הנושא של המעבד הפונולוגי, ו-260 דפי עבודה מקצועיים ומדורגים".

למי מיועד הקורס?

"כמובן למורות בהוראה מתקנת שרוצות חידוד, מורות בכיתות הנמוכות, גננות בגנים רגילים, בגני שפה ועוד, אבל בהחלט גם לאימהות שרוצות לקדם את הילד שלהן".

מה היעד הבא שלך?

"אני בונה עכשיו ניוזלטר לבוגרות השיטה, מורות בהוראה מתקנת ו/או מורות שעסוקות בהקניית הקריאה. בחודש הבא תיפתח בע"ה בבני ברק קבוצה פרונטלית נוספת ללימוד הקורס המורחב, וכמובן הקורס הדיגיטלי שנותן את התשתית הבסיסית לכל מי שמתעניינת בתחום".



ליצירת קשר עם רבקה: 0548562043

machonvr@gmail.com 


מעניין אותך לשמוע עוד על השיטה? לחצי כאן

אמא? רוצה לעזור לילד שלך? לחצי כאן

מורה מתקנת? רוצה להצליח לעזור גם למתקשים באמת? לחצי כאן >>>



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.