הפוסט הזה עלה באתר ב-8 לאוקטובר 2023… לצערנו הוא רלוונטי שוב, הקפצנו אותו לתועלת כולנו, שנשמע בשורות טובות!
—
כמה עשי ואל תעשי, בכדי להביא קצת סדר לאי הסדר:
מה לא עושים?
* לא חושפים למראות וקולות – בלי תמונות, סרטונים או סאונד של זוועות/ חדשות.
אלו רשמים שקשה למחות ועלולים לטרוד את הדעת ולנדד שינה.
* לא מדברים מעל הראש – עד כמה שניתן, הימנעו מלדבר על המתרחש במילות קוד ובשפות זרות – כי הטון אינו משתמע לשני פנים והילדים שלכם יבינו בנקל שיש מרחב לא מסופר… את המרחב הזה ימלא הדמיון שלהם בהצלחה.
הגם שהמציאות עולה על כל דמיון, כשהילד משוטט במרחבי דמיונותיו אין לנו גישה למתרחש ויכולת ההרגעה שלנו קטנה.
* לא משקרים – אל תספרו את כל האמת, אך ודאי שתספרו את האמת. מתרחשת מלחמה, והיא לא במדינה זרה. נורים טילים ולא זיקוקים. האזעקה מזהירה מפני טילים ולא מפני יירוטים.
בחרו מידע תואם גיל וחשיפה. כל הילדים בארץ נחשפים כרגע למציאות שהיינו רוצים לחסוך מהם. אין טעם להכחיש אותה. למען הפשטות וצמצום הבלבול – קראו לדברים בשמם (אזעקה, טיל, מחבלים, מלחמה) והגדירו את הידוע והבלתי ידוע. אירועים שהסתיימו – הדגישו את סופם.
ספרו סיפורים קוהרנטיים עם התחלה, אמצע וסוף, ככל הניתן. המילה 'מלחמה' או 'מבצע' מאפשרת לארוז את המתרחש בתוך הקשר מסויים ויוצא דופן. כך שהאירועים הקשים וטרדת השגרה מהווים חריגה שבקרוב תפסק בעז"ה, ולא נהפכים ללחם חוקנו החדש חלילה.
* לא מבטיחים – גם לנו המבוגרים, קשה להשלים עם קוצר ידינו. אך הבטחות חסרות כיסוי אינן מעשה חסד עם ילדינו. אל תבטיחו שזו אזעקה אחרונה, שכולם יהיו בסדר או שהמלחמה רק בעזה. במקום הבטחות, דברו בלשון אמונה, תקווה ותפילה – אנחנו מתפללים שזו האזעקה האחרונה, הלוואי שאף אחד מעם ישראל לא יפגע. או התייחסו לודאי, למתרחש כאן ועכשיו – כולנו ביחד עכשיו, ברוך ה'. אמא כאן איתך. שמעתם את הפיצוץ? זה טיל של כיפת ברזל, הוא יירט את הטיל בהצלחה.
ומה עושים?
* נוכחים – נוכחות והתייחסות להווה מסייעים בקרקוע ובחיזוק העוגנים בחיינו. עסקו בפעולות יומיומיות ותמללו אותן תוך כדי-בא ניטול ידיים, עכשיו אני מניחה לך בגדים על המיטה כדי שתוכלי להתלבש, בואו נכין ארוחת בוקר במטבח.
ההתייחסות לעשיה מסייעת ביציאה מהעמדה הפאסיבית ונעדרת השליטה, אל מרחב מוכר ובטוח ובעל יוזמה.
* מדברים על אי ודאות – קשה להרגיש ודאות בימים אלו. ראשית, דברו על כך. עשו היכרות עם המושג ועם הרגשות שהוא מביא. ילדים עשויים להיבהל מהעדר המידע בידי ההורים. גם אם הם שואלים כמה ימים תערוך המלחמה או איך נקרא המסוק שחג מעל ראשכם – אל תכבירו במענה 'לא יודע' שיגדיל את הבור השחור. תוכלו לומר – כולם היו רוצים לדעת מתי תסתיים המלחמה, אבל את זה לא יודעים כשהמלחמה עוד באמצע. תוכלו לפרט במקביל לחוסר הידיעה, את הידוע לכם המתאים לידיעת הילד, או לציין את הגוף היודע. התייחסו לרצון לדעת הכל כדי להיות רגוע, הראו דוגמא אישית כיצד אתם מתמודדים עם חוסר הודאות. השתדלו לשמור על נהלי השגרה של ילדיכם כדי לשמר עוגנים מוכרים.
* אפשרו שאלות – אל תתנו להם להתמודד לבד עם פירות דמיונם או עם גזרי שמועות מחברים. השתדלו להקשיב בסבלנות לשאלות, אל תענו תשובות מעורפלות או גנריות. התייחסו לשואל ולא רק לשאלה – אתה שואל כי שמעת משהו כזה? לא נעים לך להיות לבד בחדר? לאחר המענה ודאו שאין שאלות נוספות והזכירו שניתן לשאול אתכם בכל עת.
* עזרו לאחר – יוזמה ופרו אקטיביות מחזקות את תחושת השליטה, מרחיבות את שטח הבחירה ומפחיתות חרדה. הציעו לילד פעולות יעילות שבאפשרותו לנקוט בכדי לעזור לעם ישראל, אבל אל תפילו עליו את עול התשובה או התפילה של העם!
הילד שלכן צדיק וטהור ובזכותו ניגאל! שבחו את כוחו והאדירו את מעלת תפילתו ומצוותיו כשאתן מציעות לו להוסיף על לימודו, להתפלל או לקבל קבלה טובה. עזרה לאחר היא פעולה מחזקת חוסן במיוחד – דאגה לאח קטן, התייחסות לחבר או לילדי השכנים, משפיעה טוב על הפועל ועל כל המעגלים סביבו.
* נשמו – הנשימה שלנו תמיד כאן והיא מסייעת לנו להתקרקע. נשימה איכותית משפיעה על בריאותינו הנפשית והפיזית ומחוללת פלאים. לנשימה מיטיבה מלאו את הבטן באוויר, הניחו יד על הבטן וראו כיצד היא מתרוממת. רוקנו אותה באיטיות. שימו לב לכתפיים – אם הן מתרוממות, אינכם שואפים אל הבטן אלא לבית החזה…שאפו לאט ונשפו עוד יותר לאט, באופן שמרגיש לכם טוב. אם אתם מסתחררים, הפסיקו את התרגיל וחזרו אליו באיטיות מאוחר יותר. ספרו כמה נשימות אתם נושמים בדקה. עם התרגול, תנשמו נשימות ממושכות וספורות בכל דקה.
נשימה טובה מעודדת חקיינות אוטומטית אצל הנוכחים לידך. תוכלי להשפיע על אחרים בכך שפשוט תנשמי.
* לא לפחד כלל? – מסרים של אמונה עשויים לצמצם את אשראי הפחד. דברו על כך שלמרות שאנחנו יודעים שה' הטוב שומר עלינו, נורמלי לפחד בזמן כזה. התייחסו אל הפחד כאורח חיצוני שמגיע בזמנים כאלו. שאלו את הילדים כיצד נראה הפחד שלהם, מה מגדיל אותו ומה מקטין. הציעו להם פעולות מרגיעות כמו שירה, חיבוק, משחק או פעולת סידור טכנית כדי להסיח דעת מן הפחדון.
* שפרו את רמות האוקסיטוצין – היו קרובים פיזית, הגבירו מגע נעים כמו חיבוק, ליטוף או עיסוי. שוחחו מקרוב והביטו זה לזה בתוך העיניים. שימרו על קשר עם הקרובים לכם באמצעות שיחות טלפון מתעניינות ואישיות.
* כולנו במלחמה – ואי אפשר להתחמק מזה. את משתדלת להיות רגועה כי הרוגע שלהם נגזר משלך. את מתאמצת להתנסח נכון, להגן ממידע ולשמור פיזית. אבל – גם את במלחמה. ולא עם עצמך. נסי להוריד פרופיל, להתמקד במה שחשוב ולא לנצח בכל הזירות הביתיות. גם אם אין לך את התשובה המלוטשת ביותר לילדך – הרי שיש לך תשובה של אמא, אף אשה אחרת לא יכולה להעניק לו אותה. גם אם החברים חשפו אותו למידע שחסכת ממנו – את יכולה להוות כתובת בדיעבד, לעבד יחד ולעזור לו לבחור למה להאזין להבא. גם אם מתברר שאת שבירה, שאת מסוגלת לבכות או ליילל – לא צריך להיבהל. הילד שלך אנושי, כמה טוב לגלות שגם אמא שלו.
בשורות טובות בקרוב!
עדין לא רגועה? סובלת מהתקפי חרדה? נחשפתם למציאות קשה? אל תהססו לפנות לעזרה.
יש לך עוד שאלות?
מוזמנת לכתוב אותן פה ואנסה לענות ככל שיכולתי מגעת.
שנזכה לימים טובים מאלו,
אביטל
אביטל כהן, אמא לגיל הרך, פסיכולוגית בהתמחות חינוכית ומטפלת משפחתית
לתגובות: avitalcohen.psy@gmail.com
להצטרפות לניוזלטר שאוהב אימהות > https://lp.smoove.io/oq4w
5 Responses
וואו! תודה ! ממש עושה בהירות במצב!
ניסיתי אתמול להסביר אבל הבת שלי ממש הצטמררה מהרעיון שיכול ליפול טיל… איך אפשר להסבירר להם את זה בצורה אמיתית וגם לא מפחידה כי היא שואלת המון שאלות?
תודה תודה
תודה בפרט על העניין שזה נורמלי לפחד- אל תקטינו לילדים את הםחד באימרות שה' שומר הילדים אוגרים את הפחד מבפנים- זה מסוכן, ה' שומר תאמרו זאת אך מות רוצריך לפחד- אל תגידו לא לפחד ה' איתנו
ולהקשיב להנחיות פקע"ר
הי בתור אמא לקטנטנים מבוהלים, גרים באזור המרכז, והבומים באמת מפחידים…
הם פחדו נורא וכדברנו איתם על כך שד' שומר עלינו ואנחנו מתפללים והוא מגן עלינו וכו' רק הפחיד אותם יותר, הם לא מספיק מבינים את המציאות וקשה להסביר להם, קטנים מדי… אז מה שהם מבינים זה שיש משהו מפחיד שד' צריך לשמור עלינו מפניו שלא יקרה לנו משהו רע…
התייעצתי עם מישהי בתחום ואמרה לי להפוך להם את כל העניין לחוויה נחמדה וממש לא חוויה של תפילות… לקרא לאזעקה – צפירה/ שיר/ חצוצרה וכדו', להכין שקית מיוחדת ששומרים בצד, ובשקית לשים להם מוצצים וחטיף מיוחד וטעים, וכשיש צפירה/שיר/חצוצרה הולכים כולם בשיירה שמחה להביא את השקית נכנסים למרחב המוגן ומתחילים לחלק לכולם ולשיר בקולי קולות שיר שהילדים אוהבים, מדגדגים אחד את השני ועושים פרצופים מצחיקים ועוד כיד הדמיון הטובה…
הרעיון הוא לשנות את החוויהשלהם ביחס למצב, ניסיתי ועבד מעולה!!
עוד משהו קטן חשוב, לסגור את החוויה, כשיוצאים מהמרחב המוגן, לומר זהו, נגמר. יוצאים. היה טעים השוקולד?
היום בדיוק התייעצתי עם עו"ס של קופת חולים איך להרגיע את הילדים אחרי שהיתה לנו נפילה קרובה לבית,
ואחד הדברים החשובים שהיא אמרה לתווך לילדים את האמת בצורה הכי מרגיעה,
כמו, אנחנו עכשיו במקלט, זה המקום התיקני הכי מוגן שיש לנו, וכל מי שהיה במקום תקני במקומות שנפגעו לא קרה לו כלום, וזה מבדיקת נתונים אמיתית של פיקוד העורף, כמובן בנוסף לתהילים, והיום כשיש התרעה מקדימה גם הספקתי לתת לכל ילד 10 אגורות לצדקה שיקח איתו למקלט, ואחרי שחוזרים כל אחד שם בקופת צדקה, ככה אנחנו בעצם נהיים שומר מצווה שבע"ה לא יקרה לנו כלום כי אנחנו בדרך לתת צדקה, שמתי לב שהילדים ממש רגועים מזה,
ואמהות, אל תזלזלו בהנחיות פיקוד העורף, כי הם באמת מצילות חיים, ההדף שהיה לנו אתמול היה כ"כ נורא וזה כשהיינו במקלט, לא רוצה לחשוב מה הרגיש מי שלא היה במקום מוגן תיקני, ולדעתי הילדים גם מרגישים יותר רגועים כשהם יודעים שהם נמצאים במקום מוגן,
נשימה עמוקה לכולנו וגאולה שלימה במהרה.
בתור תושבת הדרום אני רק יכולה להגיד שאצלי הילדים כבר דיי רגילים לאזעקות וחוץ מאחד שבאמת יותר חרדתי אז יש לו רגעים פתאום של פחד והוא יותר שואל שאלות, כל שאר הילדים כבר לא מפחדים. (הילדים שלי קטנים בני 3 עד 7)
גם אני (בעיקר בתחילת המלחמה) הכנסתי להם משחקים לממד וחטיפים אבל גם קראנו ביחד פרק תהילים! וממש אני מדברת איתם על הניסים שה' עושה לעמ"י!! כל הזדמנות שיש לי אני ישתדל להסביר להם כמה התפילות שלנו שומרות ובמיוחד התפילות של הקטנים!לדעתי הזמן הזה הוא ממש הזדמנות ללמד אותם על החיים עצמם! על אמונה בה' ותפילה! וכמה ניסים ה' עושה לנו!
כמובן בשילוב עם חוויה חיובית יחסית (המשחקים, חטיפים, לשדר רוגע, מגע גם עוזר- לחבק, לתת יד..)
בסוף צריך לזכור שמתי שהוא הם יתמודדו עם החיים, עם מלחמות או אנטישמיות ואם נבנה להם חוסן כבר מילדות זה ממש מתנה! כמובן שוב זה צריך להיות בעדינות ובטיפין טיפין כדי לא ליצור הפחדה, אבל חשוב לא להתעלם לגמרי מהחדרת האמונה!
אתן כמה דוגמאות ממה שאני סיפרתי לילדים שלי:
* בתחילת המלחמה בעזה, אחד הרבנים אמר בשיעור שלו שבעז"ה הטילים יחזרו אליהם ובדיוק באותו יום הופץ סרטון שראו איך טיל עשה סיבוב ופגע בבית חולים שיפא! זה היה משהו הזוי וניסי ביותר! וכמון ששיתפתי את הילדים מה זה כח של צדיק שהוא הוציא מהפה שלו את המילים האלו וה' עשה שבאמת זה יקרה! והם כ"כ התלהבו שעד היום הם מתפללים שהטילים יחזרו אליהם
* במתקפה של איראן לפני פסח שנשלחו מאות טילים ושום טיל לא פגע בנו!!! ומה שכן פגע היה בפזורה הבדואית, אז סיפרתי להם איזה ניסים עצומים היה לנו ואיך ה' עשה שבסוף זה נפל על ערבים ולא על יהודים!
* גם עכשיו אני מדגישה את הניסים שהם שולחים טילים ומלא בכלל לא מגיעים אלינו וה' מציל אותנו! וכמה התפילות שלהם בטוח שומרות להגן על עמ"י!
ועוד ועוד..
ועוד משהו בתחילת המלחמה באמת הסתרתי הרבה פרטים, אבל ראיתי שהם שומעים מחברים (בעיקר ילדים שיש להם אחים גדולים) אז כן התחלתי לספר את המציאות בזהירות וכמו שנראה לי.