1 דקות קריאה
22 Feb
22Feb

ריקי מרגלית מוכרת לרבות בתור מנהלת 'כוורת', שהתרחבה במשך השנים, ל'כוורת אקסטרים', אבל ריקי בראש ובראשונה מאמנת למנהלות עסקים וצוותות, ויזמת עסקית.

אז איך נהיית אישה חסידית מאשדוד ליזמת עסקית שקופצת בלהטוטנות ממיזם למיזם?

איך פורצים קדימה בלי להוציא הרבה כסף, למה חשוב להקשיב לקול הפנימי ולא למה שכולם עושים, וגם איך לא מוותרים על העקרונות בדרך.

כל התשובות בפנים.

ראיון יזום.


"כשהנשים ראו אותי, הן אמרו: מה, את ריקי?"

ריקי, איך נכנס לאישה מן הישוב ג'וק יזמי?

"הסיפור שלי מתחיל בגלל מקום המגורים שלי. אני גרה באשדוד, מרוצה מאד ב"ה. לפני עשר שנים נכנסתי לניהול משחקיה לאימהות וילדים, והבנתי שכדי להצליח בניהול שלה, מבחינה פיננסית, שיווקית, ניהול עובדים וכו', אני צריכה ללמוד. חיפשתי איפה אני יכולה ללמוד בצורה כשרה ונקיה, ולא מצאתי באשדוד. במשך שנה נסעתי ללימודים בב"ב, ובהמשך, שנה נוספת לירושלים.
תוך כדי שאלתי את את עצמי למה זה צריך להיות ככה? אשדוד כבר גדולה, ויש בה הרבה מאוד בעלות עסקים ומנהלות, היה ברור לי שצריך לפתוח מקום באשדוד, כי אין סיבה שנגרר ללימודים בערים אחרות. הייתה לי חברה טובה בשם חיה ברון שגבתה אותי, ואז פגשתי את פערי אויש, המומחית מספר אחת למיתוג חרדי (ולא רק), סיפרתי לה על החלום שלי, והיא סיפרה לי על החלום שלה להקים קבוצה לנשים עצמאיות שתיתן מענה של תמיכה ועיצה וכך קמה 'הכוורת' עם הסלוגן של: "ביחד זה עובד טוב יותר".

ככה, שתי נשים לבד מרימות מיזם על הגב שלהן?

"פנינו לתמך, שם למדתי יזמות, והם נתנו לנו גב ראשוני לפעילות, וקבענו תאריך למפגש ראשון".

אבל איך הגיעו הנשים?

"זה היה השלב הקשה… את לא תאמיני, אני טיפוס מאוד פרקטי וכששאלתי את עצמי איך נביא את הנשים התשובה היתה לי מאוד פשוטה … לקחתי עלון פרסום מקומי, והרמתי טלפון לכל אחת מהנשים הכבודות שמנהלות עסק באשדוד… מיעוט הגיב בשמחה, הרוב באדישות, וחלק בכמעט ניתוק לטלפון".

וואו. כשמספרים על מישהי שמנהלת עסק מצליח, שוכחים להזכיר את השלב הזה, הלבד, שבו את מרימה טלפון - טלפון ומחכה שמישהו יתייחס לרעיון שלך.

"ממש ככה. אבל ב"ה עד המפגש, אחרי הרבה מאמצים, הצלחנו לגייס 45 נשים מוותיקות בעלות העסקים באשדוד שרצו לבוא, להתרשם ולשמוע, ובעיקר, להבין למה ביחד זה יכול לעבוד טוב יותר. אני זוכרת הרבה מהן מרימות גבה כשהן פגשו אותי במפגש: 'מה, זאת את?'" (כלומר צעירה בת 22 שהצליחה להביא אותנו לכאן…)".

כנראה שעם רצון ותשוקה, הגיל לא רלוונטי… ספרי על היתרונות של הנטוורקינג.

"זה אתגר גדול להגדיר את זה, אבל אני חושבת שקבוצות כאלו נותנות הרבה ביטחון, חשיפה, פרסום ועוד. כל אחת שנמצאת בקבוצה כזאת זזה קדימה, מהצד אני רואה כמה שזה מקדם. אני חושבת שקבוצת נטוורקינג טובה המטרה שלה היא לא רק כסף, אלא גם המון גב, הנעה לפעולה, תמיכה".

שבסופו של דבר מתורגם גם לכסף… אבל אין מקומות שזה עלול להפריע? בכל זאת, אלו נשים שמתחרות על אותו פלח שוק קטן, לפעמים באותה עיר או שכונה, אין חשש לפעמים?

"מלכתחילה אני לא מכניסה נשים שמתחרות ממש לאותה קבוצה, אני לא אכניס שתי מוכרות תכשיטים באותו איזור לאותה קבוצה. למרות, שיש כאלו שאומרות שזה ממש לא מפריע להן. באחת הקבוצות למשל יש שתי אדריכליות שטענו שלא מפריע להן להיות אחת עם השניה, הפוך, הן עוזרות אחת לשניה. ב"ה התברכנו בנשים איכותיות ושמורות, לא כאלו שמנפנפות כל הזמן בעסק שלהם ובסיפורי ההצלחה שלהן. אלו נשים עם מידות טובות ופרגון גדול שמצליחות לתת כח ועידוד לכל אחת בקבוצה גם בזמנים של קושי. זה מלמד על האיכות שלהן וגם על הדינמיקה. אני לא רואה תחרות בתוך הקבוצה".

מה כוללת הכוורת?

למעשה עם הזמן פתחנו בכוורת קבוצות שונות בתחומים שונים, החל בקבוצה ליוזמות עסק, נטוורקינג, קבוצות עבודה בנושאים שונים של שיווק ומכירות, וכלה בקבוצות של מנהלות שרוצות להתמקצע בניהול צוות. הפקנו כנס עצמאיות גדול 'הכח לצאת לפעולה' ועוד".

כל הפעילות שלכן קיימת רק באשדוד?

"הקבוצות הפיזיות כן. בעז"ה אחרי פסח תפתחנה קבוצות עבודה אימוניות בירושלים לבעלות עסקים מתקדמות. 'כוורת אקסטרים' הוא מתחם דיגטלי, וממילא זאת קהילה מכל הארץ".

מי עומד מאחורי הפעילות שלכן? יש מישהו שתומך בכן או שהכל במימון הקהל עצמו?

"קבוצות הנטוורקינג בתמיכה של תמך, קבוצת יוזמים עסק בתמיכה של מעוף - משרד הכלכלה. לי אישית יש קבוצות אימוניות פרטיות לבעלות עסקים, נשים שאני מלווה באופן אישי, גם הרשימה של כוורת אקסטרים בדיגיטל, ועכשיו באתר, ב"ה בניהול שלי".

מה זה קבוצות אימון או אימון אישי שאת מעבירה?

"מדובר על אימון אישי או קבוצתי לנשות עסקים/ עצמאיות/ פרילנסריות וכו', שרוצות לפרוץ ולעבור לשלב הבא, רק משהו עוצר אותן; זה יכול להיות חסם של חשש מהצלחה/ מכישלון, בעיה בהאצלת סמכויות, בעיה בניהול זמן וכו'. אנחנו עובדות יחד, צוברות מודעות, ולומדות איך לפעול מתוך בחירה על ידי פירוק של החסמים האישיים והנעה לפעולה כך שנשים מצליחות להגיע להישגים שהן עצמן לא חלמו עליהם".



"כשאני מזהה חסר, נדלקת לי אש בעיניים"

מתי קפצתם גם לדיגיטל?

"מאז תחילת הדרך צברתי המון מידע שהתרבה אצלי, ותמיד חשבתי איך להפיץ אותו עוד. בקורונה הצורך הזה התעצם, המון בעלי עסקים ניצבו פתאום בפני שוקת שבורה; היו עסקים שהתמלאו בחובות בלי יכולות לממן אותם ועוד, ומצד שני התלות בדיגיטל התעצמה. הבנתי שחשוב לעשות סדר ולהעביר את המידע וההזדמנויות לבעלי העסקים בצורה מרוכזת, והתחלתי להפיץ את המידע ברשימת תפוצה שהקמתי. מתוך המנויים של כוורת, יזמנו שלושה ירידים מיוחדים לבעלי עסקים עם הטבות מפנקות וידע עסקי ומקצועי, ומהר מאד הצטרפו לרשימה בעלי עסקים מכל הארץ, ככה נולדה בעצם 'כוורת אקסטרים'".

יש היום ים של רשימות תפוצה בכל תחום, נראה שיש מדי הרבה, למה חשבת שציבור העצמאים צריך עוד רשימת תפוצה?

"אני חושבת שדווקא בגלל זה. אישית לא רציתי שיהיו לי במייל עשרות רשימות תפוצה, וים של תוכן שמסיט אותי מהמיקוד, אני מאוד אוהבת להיות מעורבת במה שקורה בשוק אבל לא אוהבת לקרוא באריכות בדיגיטל, חיפשתי משהו קצר וקולע ולא היה. רציתי משהו תמציתי שנותן בצורה מרוכזת מידע, הזדמנויות, עדכון על וובינרים, קורסים, מבצעים וכו', וזה מה שיצרתי בכוורת אקסטרים.
אני יכולה לשתף אותך ברגע מפתיע שהיה לי בשיא תקופת הקורונה. דיווחנו אז כל פעם על פעימות המענקים שנפתחו לבעלות עסקים, ואז פנה אלינו יועץ עסקי מבוקש מאד במגזר ואמר שבזכות ההתראה שלנו הוא בדק שוב וראה שבאותה פעימה של מענק הוא זכאי לקבל כסף. זה היה מפתיע שיועץ בסגר גודל כמוהו ניזון מהמידע שאנחנו נתנו. אבל כנראה שמידע ממוקד ומיידי לא מזיק לאיש…".

ספרי על קשיים שבדרך…

"יש כל הזמן קשיים, מההתחלה ועד עכשיו. באופן אבסורדי ומאד אירוני, אני יכולה לומר שאני אישית מאד לא אוהבת את העבודה עם המחשב. אני אישה של אנשים, אוהבת לעבוד עם אנשים, לתקשר איתם ולעשות חיבורים. המחשב הוא גוש שיכול להיתקע ואין עם מי לדבר… אז אני נאבדת וחייבת עזרה שלא תמיד נמצאת בסביבה ובעיקר לא מתקתקת כמוני…"

ואת פותחת רשימת תפוצה ענקית לעצמאיות, ואתר רציני…

"יש לי בעיה, אני יזמת בנשמתי, וכל משהו שאני מזהה שחסר מדליק לי אש בעיניים… גורם לי לחפש ולמצוא את האנשים הטובים בסביבה, לגייס אותם ולהרים את המיזם בצורה הטובה ביותר. וכמו שאמרתי, פתחתי את הרשימה והאתר דווקא בגלל שאני לא אוהבת מאד את השיטוט והקריאה בדיגיטל. רציתי משהו ממוקד שיעדכן אותי על הזדמנויות בשוק העסקי החרדי בצורה תמציתית, ממוקדת, כשרה ובעיקר מותאמת לערכים שלנו".

אמרת שאת לא תמיד חושבת כלכלית כשאת פותחת משהו חדש. זה לא מסוכן כלכלית?

"זה לא שאני לא חושבת כלכלית, כשאני רוצה ליזום משהו אני חושבת על מה צריך, ומה המשאבים הקיימים שלי מעבר לכסף ואותם אני רותמת, ולא משקיעה כספים בצורה לא חכמה. אני מאד אוהבת לעבוד עם שת"פ, מאז תחילת הדרך ועד היום אני מגייסת אנשים שהמיזמים שלי מעניינים אותם והם יכולים להרוויח מהם. ממש בתחילת הדרך שלי גייסתי את המקומון המקומי שיפרסם אותנו במטרה לתת גב לבעלי העסקים באשדוד. יש לי ב"ה יכולת לגייס אנשים, ואני גם משתדלת לתת משלי ולעזור לנשים. ביום שישי באופן רשמי, בזמן הבישולים אני עונה לטלפונים של נשים לייעוץ בכל מיני תחומים שרלוונטיים לעצמאיות ובעלות עסק ללא תשלום. צברתי המון ידע עם השנים ואני שמחה לעזור לנשים להתקדם".

אבל לא הכל אפשר לעשות עם שת"פ, אחרי הכל. לפעמים צריך להשקיע כסף.

"נכון. אבל אני אף פעם לא משקיעה כסף לפני שאני רואה מאיפה אני מוציאה אותו. קודם אני עובדת כדי להכניס שיהיה לי כסף בחשבון ואז אני משקיעה אותו".

בעולם העסקים הגדולים זה לא עובד ככה, אנשים משקיעים כסף ואז רואים פירות.

"בעסקים הגדולים זה אולי ככה, אבל בעסקים קטנים של נשים משלנו צריך לעבוד בזהירות, אל תשקיעו את הכסף שלכם בדבר שלא יראה לכם רווח מיידי, או לפני שצברתם בשבילו כסף בצד. לדוגמא, המון נשים בטוחות שהן חייבות לפתוח אתר, או רשימת תפוצה. בעיני זה ממש לא נכון לא חייבים אתר בשביל להרוויח כסף. אני מכירה מישהי שניהלה ארבע חנויות תכשיטים מצליחות בארץ בלי…. מייל".

יש תחושה היום אצל עצמאיות שאם אין לך רשימת תפוצה את לא קיימת.

"אני ממש נגד זה. זה לא נכון. רשימת תפוצה זה עבודה, צריך לתפעל ולתחזק אותה, ולא תמיד היא מכניסה כסף. לפעמים השקעה בשת"פים איכותיים יכולה להניב פי כמה. אני מכירה מישהי עם קבוצות לדיאטה שמרוויחה מדהים בלי רשימת תפוצה ויש עוד רבות.
בכלל. אני חושבת שעצמאיות צריכות להיות מאד ממוקדות מה נכון להן. בתהליך אימון אנחנו מקיימות 'שיחת ניתוב', מלשון נתיב. שעוזר לבדוק מה נכון לעסק שמולי, מה מתאים לאישה שמולי, מה הדבר הנכון וההכי פשוט שצריך לעשות כדי להגיע למטרה. ליוויתי פאנית שרצתה לעשות מכירה ענקית של פאות, כי ככה מקובל היום. ישבתי איתה והתברר שהיא עובדת ממש טוב ונכון, גם בלי מכירה ענקית, זה רק היה מפריע לה. אני חושבת שזה נכון לכל תחום בחיים. תקשיבי לעצמך, תשאלי את עצמך ותעני לעצמך מה את רוצה, תבדקי מה נכון לך ולא מה מקובל או מה כולם עושים. לפעמים תגלי שיש דברים פשוטים שאת יכולה לעשות כדי להצליח ואת רק צריכה כח או אומץ להתחיל".



מידע, מאמרים, פודקאסטים

את נהנית מהעבודה שלך?

"ב"ה מאד. אני אוהבת לזהות צרכים ולתת להם מענה בשטח, ליזום דברים חדשים, ולהניע יוזמות ואנשים לביצוע. וזה מתחבר גם לאהבה שלי לחברה ולאנשים, מה שאני עושה ממש נוגע בנקודות שקרובות אלי - יזמות ואנשים".

מאז ומעולם היית כזאת? יזמת בנשמה?

"זה בא לי מהבית… תמיד הייתי בין המארגנות. בסמינר הייתי זאת שאוספת את הכספים, כל מה שהיה צריך לארגן היה שייך אלי. אחרי הסמינר התגלגלתי לניהול משחקיה לאמהות ולילדים ושם הג'וק היזמי צף ועלה. היה צריך המון חשיבה מה יגרום לקהל לבוא. אז הקמנו משחקיה ניידת, הסתובבנו ברחובות וחילקנו בלונים… ככה, כמו שסיפרתי, הלכתי ללמוד ייעוץ ארגוני, הייתי בת עשרים ושתיים, ואז הגעתי דרך הייעוץ לתמך, ושם למדתי קורס של יוזמות עסק".

איך נראה אצלך סדר יום?

בימים רגילים אני יוצאת לעבוד מחוץ לבית בין תשע לשתיים הלו"ז שלי מאוד מגוון, הוא מכיל פגישות אישיות עם לקוחות מהאימון, ניהול קבוצות הנטוורקיניג ובין לבין ניהול הכוורת...
היום כשהמחשב שלי חצי שנה מחוץ לבית, יש לי מזכירה מקסימה שעושה את רוב העבודה המשרדית ואני עובדת בעיקר עם הטלפון. לפני השקת פרויקטים אני עובדת בערבים ובלילות, אני ציפור לילה ואוהבת את העבודה מאחורי הקלעים בלילות השקטים… כרגע הפרויקט הגדול בחצי שנה האחרונה היה להשיק את האתר החדש של כוורת אקסטרים. האמת, לא ידעתי מראש לאיזה פרויקט אני נכנסת… ואם הייתי יודעת אולי הייתי חושבת פעמיים : ) במיוחד שבאמצע נכנס פרוייקט של חופשת לידה ב"ה שקצת עיכב את הביצוע וההשקה".

מה בעצם יש באתר?

"באתר יש אינדקס בעלי עסקים, נותני שירות בתחום העסקים, יש תוכן עסקי, עידכונים און ליין בכל התחום העסקי וגם … מתנות שוות".

גם פרילנסריות יכולות להיעזר באתר?

"ברור. אנחנו פונים לנשים עצמאיות מעל הסוגים, באתר יש מאמרי תוכן מקצועיים, הדרכות מוסרטות, מרכז קניות ויש עוד תוכניות להמשך כמו פודקאסטים שיעלו לאוויר אוטוטו".

מי יערוך את הפודקאסט?

"אסתי נוסבוים, אסטרטגית ובעלת משרד הדיגיטל issue, שמוביל מהלכי שיווק בדיגיטל ובפרינט. היא עושה עבודה מיוחדת, היא גם בעלת אולפן ועסקה בתחום הראיונות בעבר".

באיזה נושא יהיו הפודקאסטים?

"הכל רק סביב עסקים והתפתחות עם המון מידע ותוכן. מאמרים, סרטוני ידע (שפתוחים בנטפרי), חלק כבר באתר וחלק יעלו בהמשך. יש באתר גם חנות של מוצרים לעסק - החל בעזרים לעצמאיות מעלי אקספרס ודומיו וכלה במוצרים דיגיטליים, קורסים וכו' של נשים מעולות בתחומן. וכמובן יש לנו את שני הניוזלטרים השבועיים - אחד עם ראיון של בעלת עסק וטיפים מבעלות עסקים. והניוזלטר שני שיש בו מדור של כתבת תוכן בנושא עסקי, מדור של שיתופים בדילמות עסקיות, חידושים בתחום העסקי ועוד. הדגש הוא על מיקוד של מידע ותוכן. באתר יהיה גם לוח אירועים עסקי - עדכון של וובינרים ועוד".

ספרי על נקודת שיא אצלך.

"הרגע שבו אני שומעת שלקוחות עשו צעדים שהביאו להם רווחים ולאו דווקא רווחים שמניבים כסף מיידי, כי בעיניי כל עשיה של התפתחות אישית בדרך - היא המטרה בעצמה. לדוגמה, לקוחה שלי הרימה טלפון לארגון מסוים, ואני יודעת שקשה לה להרים טלפונים כאלו, בעיני זה היה צעד מדהים. בסוף הם גם סגרו איתה, אבל מעבר לרווח הכספי, מבחינתי היא ניצחה, היא עשתה עוד צעד. ועוד נקודה שמרגשת אותי תמיד זה להצליח לוותר על רווח עסקי בשביל ערך רוחני".

לדוגמה?

"היה לי פעם שת"פ שהציעו לי לעשות עם גוף פרסום מסוים שהיה נותן לי חשיפה משמעותית, אבל היה לי ספק על הגוף הזה. שאלתי רב, והוא אמר לי לא לעשות את זה. זה היה קשה מאד, אבל גם מתגמל מאד. זאת הייתה תחושה של עוצמה. אני חושבת שגם שבגלל שאני מלווה נשים שנים, אם אני עושה משהו יש לי מחויבות ציבורית, אני בן אדם מוכר בקהילה וגם מחוצה לה, ויש לי בחיים מטרת על של קידוש שם שמיים ולא חלילה ההיפך.
בתחילת הקורונה לדוגמה, כשהייתה "הבהלה הגדולה לזום"... הכנתי תשתית לקורס שיועבר בזום, אחר כך שאלתי רב והוא אמר לי לא לעשות את זה. זה היה לא קל, אבל ידעתי שאני עושה מה שנכון. כתבתי על זה ברשימה שלי וקיבלתי תגובות מחזקות מאד. ואגב, זה כל פעם מרגש אותי לראות איך נשים מכל שכבות הציבור החרדי רוצות לעשות את רצון ה'.
לפעמים אחרי וויתור רוחני רואים את השפע שיורד מהשמיים במקום הכסף שכביכול ויתרת עליו. השבוע אמרתי לא למשהו מסוים ויום למחרת פנתה אלי מישהי וסגרה על מפגשי אימון. לא תמיד רואים את הרווח את באופן מיידי בשטח, אבל כשרואים זה נותן כח".

ספרי על נקודה של קושי.

"הפער הקבוע בין הרצון להיות כמה שיותר אמא, שמתנגש בעבודה בעיקר בתקופות של פרויקטים עמוסים יותר. ועוד משהו, הסלוגן של כוורת - 'ביחד זה עובד טוב יותר' ממש מאפיין את התפיסה שלי. אני תמיד מקיפה את עצמי בקולגות וחברות מהתחום, ואם אין לי מישהי לשתף אותה, להתייעץ ולחלוק, זה קשה לי".




למי שרוצה לראות בעיניים ולגלות עוד.

כאן נכנסים לאתר של כוורת, על הדרך יש שם כמה מתנות שוות.




גם את אוהבת את העבודה שלך?

עצמאית או שכירה, לא משנה, ספרי לנו עליה: shvirega@gmail.com

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.