האתר בהרצה, אנחנו יושבים על זה עכשיו...

ילד בן שנתיים שלא מדבר כמעט. מה עושים?

רחלי שרון, קלינאית תקשורת

במסגרת המדור "רגע של תקשורת", ניתן להפנות שאלות לרחלי שרון – קלינאית תקשורת.

הנה שאלה ראשונה שמישהי שלחה למדור, והתשובה של רחלי.

את השאלה אפשר לשאול פה בתגובות או למייל שלנו: shvirega@Gmail.com

שלום רחלי,

יש לנו ילדון מתוק בן שנתיים, שהתחיל לדבר קצת מאוחר,

ותוך כדי התברר לנו שיש לו נוזלים באוזניים, עשינו בדיקת שמיעה ובאמת יש לו ירידה (קלה) בשמיעה.

העניין הוא שאנחנו מעדיפים לא להגיע לניתוח כפתורים, ועושים כל מה שאפשר כדי לטפל בלעדיו.

קיבלנו מהרופא תרופה, נתנו תרופה הומפאטית, עשינו רפלקסולוגיה – 

ובאמת יש שיפור. הרופא אמר שנחכה לסוף הקיץ, החום עצמו יכול לעזור לייבש את הנוזלים.

בכל מקרה – בשורה תחתונה – הוא שומע כרגע יותר טוב – אבל עדיין לא שמיעה מלאה וטובה כמו ילד רגיל,

הדיבור השתפר מאד, אבל עדיין קצת אחרי בני גילו.

האם יש משהו שאפשר לעשות כרגע כדי למנוע עיכוב התפתחותי? כלומר, לעודד דיבור למרות שהוא עדיין לא שומע 100%?

תודה מראש!

שירה

שלום שירה,

קצת קשה לענות באופן מלא ומדויק, כי הנתונים שכתבת נשמעים לי די התרשמותיים, חסר לי מידע מדויק:

מה סף השמיעה שלו כרגע (במספרים)? זה רלוונטי כדי להבין עד כמה הוא בכלל מסוגל להפיק מהשפה שנשמעת סביבו.

מה זה אומר שהדיבור השתפר? מה הגיל השפתי שלו? אולי אם תתארי את ההפקות שלו אוכל לשער, אם כי אין תחליף להערכה מסודרת אצל קלינאית תקשורת. כשהגיל השפתי ידוע, ההדרכה מותאמת יותר. 

כל שכן כשהקלינאית מזהה נקודות ספציפיות בפרופיל של הילד שעוזרות לדייק את ההדרכה.

אנסה לענות לשאלתך שדי מכילה פרדוקס פנימי. אם היית שואלת אותי "איך לעודד דיבור" הייתי עונה: "לדאוג שתשמע 100%"… 

בין אם זה פרוצדורות לניקוז/ ייבוש הנוזלים ובין אם זה עזרי שמיעה לילדים שזקוקים לכך.

בכל אופן, בהנחה שמדובר במצב זמני לטווח הקצר: 

להשתדל לחשוף אותו לשפה בסביבה שקטה ככל שניתן, לדבר מולו ובחיתוך דיבור ברור (אך לא מוגזם!)

כך שיוכל גם להיעזר במידע חזותי.

לגבי הנחיות לקידום שפה באופן כללי: 

1. להימנע משאלות שמנסות לגרום לו לדבר! זה "חופר" לילד ועוצר את השיח שלו.

2. לדבר איתו במלל שמותאם לשלב השפתי שלו וקצת יותר ממנו.

3. לחזור על ההפקות שלו ולהוסיף עוד קצת (דומה להמלצה הקודמת, אבל מתייחס לרמת הדיבור שלו).

4. להרבות באינטראקציות משותפות שחוזרות על עצמן ומכילות מילים מוכרות, ובהדרגה לחשוף למילים חדשות בתוך האינטראקציה.

5. לבדוק: כמה פעלים יש לו? האם אתם משתמשים במילות פועל במלל שמופנה אליו (את שואלת אותו אם היא רוצה לשתות או אם הוא רוצה חלב?…),

ובהתאם – להעשיר את אוצר מילות הפועל – זו קטגוריה לשונית שתורמת מאד להארכת המבעים ומובילה גם לרכישה של דקדוק וכו'.

הרבה הצלחה, ייבוש מהיר (!) והנאה מכל שלב התפתחותי : )

רחלי


רחלי שרון, קלינאית תקשורת MA 

אבחון וטיפול, הדרכה, סדנאות

ליצירת קשר עם רחלי: rs0548482884@gmail.com


נשארת עם שאלה?

את מוזמנת להגיב למטה, ורחלי תשתדל לענות במאמר הבא בע"ה.

3 Responses

  1. בקשר לנוזלים באוזניים – ישנו פטנט שחסך להרבה אנשים ניתוח כפתורים, ההורים שלי ניסו את זה עם אח שלי וזה עבד מצוין.
    הפטנט הוא לתת לילד לישון על כרית מלח.
    שמים חבילת מלח גס בתוך ציפה של כרית וקושרים. הכי טוב שהילד יניח את הראש על הכרית, אבל גם ליד הראש זה טוב. המלח סופח את הנוזלים. צריך להחליף כל 5 ימים. אמורים לראות שיפור תוך שבוע שבועיים.
    ד"ר פקטרוביץ מכללית ממליץ על זה לכולם.
    בהצלחה ורפואה שלמה.

  2. הילדים שלי עברו את אותה תופעה, והטיפול דרך המרפאה אצל כמה רופאים לא עזר לכן החליטו על ניתוח כפתורים.
    ברגע האחרון הגעתי לרופאה מומחית לא.א.ג ומנתחת כפתורים (יש לה גם קליניקה בבית אחת לשבוע) וכו שאמרה לי שהנוזלים הם חיצונים וניתנים ליבוש בעזרת תרופה מתאימה.
    נוזלים פנימים דורשים ניתוח כפתורים.
    התרופה שנתנה חוללה פלאיםםם הנוזלים התיבשו וכל הסיפור מאחורינו..
    ד"ר סופיה קורדליוק 08-6238358 ההמתנה קצת ארוכה חודש בערך אבל שווה!!

  3. מה זה נקרא מדבר איזה רמה של דיבור מצפים מילד בן שנתיים?
    האם כשניכר שהילד מבין ומסוגל לחבר משפט של שני מילים זה תקין? (אבא הלך/אמא הלכה וכדו')

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוח חם

אולי יעניין אותך גם?

נותנת מקום

פרק 24: להגיד משהו

שרי וולך

קולינריה מנצחת

עוגיות טחינה שוקולד צ'יפס – מעולות למוצאי הצום

ציפי כהן, הקמפוס הקולינרי

מדברות יהדות

זמן אלול בשבי רגע – המלצה יומית לשיר/ 15

שבי

חכמת ההמונות

הבן שלי… גונב : (

שרה