האתר בהרצה, אנחנו יושבים על זה עכשיו...

בין כסה לעשור: על כף המאזניים

הרב עמנואל ברנשטיין שליט"א

הקטע הבא לקוח מתוך הספר: "תשובה" של הרב עמנואל ברנשטיין, ראש ישיבת "מכון יעקב" לדוברי אנגלית בירושלים.

הספר הינו הראשון מתוך סדרה בת עשרת ספרי הרב שיצאו באנגלית, וכעת מתורגם לעברית, הוא יוצא לאור בימים אלו, וזמין לרכישה בחנויות יפה נוף-פלדהיים.

זכות גדולה בשבילנו לפרסם פה מדברי הרב, שנותנים בהירות, טעם ושמחה במטרת הימים האלו.

ממליצה להדפיס ולקרוא מהכתוב.

שבי

במשפט הנערך בראש השנה, קובעת הגמרא[1] שגזר דינם של הצדיקים ושל הרשעים נקבע בו ביום. אולם הבינונים, דהיינו כל מי שמוצא את עצמו בין שתי הגדרות אלו, ממתינים בדינם עד יום הכיפורים:

 בינונים תלויין ועומדין: זכו, נכתבין לחיים. לא זכו, נכתבין למיתה.

אך מה על הבינוני לעשות כדי שיזכה להיכתב לחיים? הגמרא אינה מפרטת.

אולם, נראה שהרמב"ם אכן מפרט מהי הזכות שתועיל לאדם בימים אלו[2]:

הבינוני – תולים לו עד יום הכפורים. אם עשה תשובה, נחתם לחיים; ואם לאו, נחתם למיתה.

כלומר, הרמב"ם מגדיר את עשיית התשובה כ'זכות' שתועיל באופן ספציפי לבינוני.

דברי הרמב"ם אלו העלו את השאלה הבאה בין המפרשים. מוקדם יותר בפרק זה[3] מגדיר הרמב"ם שהבינוני הוא אדם שמשקל מצוותיו ועבירותיו שווה. וכיוון שכן, למה הוא זקוק דווקא למצות תשובה כדי להיכתב לחיים? הלוא כל מעשה מצוה שיעשה יביא אותו לידי רוב של מצוות, ויכריע את הכף לזכותו!

להושיט יד לאחור

מבאר ה'עמק ברכה': דברי הרמב"ם שכדי להטות את הכף לטובה דרוש רוב של מצוות, מתייחסים לדין של כל שנה ושנה. במילים אחרות, כדי שהשנה שעברה עליה הוא נידון תעניק לאדם הגדרה של 'צדיק', עליו להתנהג בה כצדיק, הוי אומר, לקיים בה יותר מצוות מאשר עבירות. מכיוון שכך, לא יועילו לו מעשי מצוה שיקיים בעשרת ימי תשובה להטות את הכף לטובה, כי ימים אלו שייכים כבר לשנה החדשה! הם לא יכולים להשפיע על מעשי השנה הקודמת, עליהם הוא עומד לדין. אבל תשובה יכולה להועיל לו, כי תשובה מסוגלת להשפיע למפרע על משקל המצוות והעבירות שלו בשנה שכבר הסתיימה.

השפעתה של התשובה אינה מוגבלת רק לשינוי דרכיו של אדם ולהחלטה שלא לחזור על עבירות שעשה. תשובה כנה ואמיתית משנה את המציאות, ועבירות ששב עליהם בתשובה נחשבות כאילו אף פעם לא נעשו. זו הסיבה שהזכות היחידה שיכולה להועיל לאחר שהחלה השנה החדשה היא תשובה, כי היא הדבר היחיד המסוגל 'לפתוח מחדש' את חשבון השנה הקודמת, ולשנות אותו מחשבון שאין בו רוב מצוות, לכזה שיש בו רק מצוות.

מחיר ההזדמנות

גישה אחרת בביאור דברי הרמב"ם שהתשובה היא הדרך היחידה המועילה לבינונים בין ראש השנה ליום הכיפורים, מביא ה'לחם משנה' בביאורו על הרמב"ם[4]. הלחם משנה פותח בשאלה אחרת:

הגמרא[5] מבארת את המידה (של רחמים) הנקראת 'רב חסד', שכאשר יש לאדם מספר שווה של מצוות ועבירות, הקב"ה מרחם עליו ומכריע את המאזניים לטובתו. בהתאם לכך, שואל הלחם משנה: למה על הבינוני להשיג עוד זכויות כלל? הלוא באופן שיש לו מספר שווה של מצוות ועבירות, יכריע אותו הקב"ה לזכות על פי הנהגת המידה של 'רב חסד'!

ומתרץ הלחם משנה שבימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים, הקב"ה מנגיש את עצמו לקבל את תשובתו של כל אדם, וקורא לו לשוב אליו. במצב כזה בו הקב"ה ממתין לתשובה, התעלמות מעשיית תשובה נחשבת בפני עצמה לחטא. אין זה חטא של עשייה, אלא של אי-עשייה, על שלא האזין לקול ה' הקורא לו לשוב אליו. לכן, אדם העובר את הימים האלו מבלי לעשות תשובה, מוסיף עבירה גדולה לחשבון העבירות שלו, ומעתה כבר אין באמתחתו מספר שקול של מצוות ושל עבירות, אלא רוב עבירות!

רבי יצחק בלזר מוסיף בספרו 'כוכבי אור'[6] נקודה חשובה ביותר. גם אחרי מסקנת הלחם משנה (שההתעלמות מעשיית התשובה היא עבירה נוספת), עדיין נוכל לשאול: למה הדבר תלוי רק בתשובה? עדיין יכול הבינוני לקיים מצוות נוספות, ולהטות את הכף לכיוון רוב מצוות, אף אם באמתחתו נוספה כעת בכף העבירות עבירה של אי-עשיית תשובה!

התשובה לכך, אומר הכוכבי אור, מבוססת על דברי הרמב"ם בפרק הנ"ל[7], שמשקל הזכויות אינו מבוסס על כמות המצוות מול העבירות, אלא על איכותן. אדם עשוי לקיים מצווה אחת השווה במשקלה למספר עבירות, וכן להיפך. במקרה דנן, כיון שחשיבות התשובה בימים אלו היא כה קריטית, גם חומרת העבירה של התעלמות מעשיית תשובה במהלך עשרת ימי תשובה (כולל יום הכיפורים כולו!) רבה יותר מכל כמות של מצוות שאדם מסוגל לקיים! לכן קבע הרמב"ם שהזכות היחידה שתועיל להכריע את המאזניים היא התשובה. בינוני העושה תשובה, מסיר מעליו את העבירות. אך אם יתעלם מעשיית תשובה, כל כמות של מצוות שיוסיף לכף לא תוכל להכריע את משקלה של עבירה חדשה זו שהוסיף בהתעלמותו[8].

דברים אלו אמורים לגרום לנו לעצור ולהתבונן – ולפעול בהתאם לכך – במהלך ימים אלו. כאשר התשובה נכנסת למשוואה, מעלת קיומה והחומר שבהתעלמות ממנה קובעים את גובה הכף של המצוות והעבירות. התשובה היא בראש ובראשונה הזדמנות מדהימה, אך היא טומנת בחובה גם את האחריות לוודא שמנצלים את ההזדמנות כראוי.


[1]  ראש השנה טז ע"ב.

[2]  הל' תשובה, פרק ג, הל' ג.

[3]  הל' א.

[4]  הל' תשובה, שם.

[5]  ראש השנה, יז ע"א.

[6]  חלק ה.

[7]  הל' תשובה פרק ג, הל' ב.

[8]  ראה גם 'משך חכמה', דברים ל, יא, ד"ה כי המצוה.

בספרו ’תשובה’, הלקוח מאוצרותיהם של גדולי ישראל לדורותיהם, נותן הרב עמנואל ברנשטיין מענה, בפרקים קצרים וקולעים, לתהיות רבות המתעוררות בהגיע הימים הנוראים, ומעניק בהירות והעמקה במרכיבי תהליך התשובה של חודש אלול, ראש השנה ויום הכיפורים.  

במיומנות רבה מרכיב המחבר, פרק אחר פרק, נדבך אחר נדבך, תמונה הממחישה כיצד הימים הנוראים הם גם ימי הזדמנות ואהבה, רוממות והשראה.

לאדם המבקש לצעוד בבטחה ובשמחה לקראת התחדשות, התעלות וקרבת א-לוקים – ספר 'תשובה' יהווה מדריך ומכוון בימים מיוחדים אלה.

הספר הינו הראשון מתוך סדרה בת עשרת ספרי הרב שיצאו באנגלית, וכעת מתורגם לעברית, הוא יצא לאור בימים אלו, וזמין לרכישה בחנויות יפה נוף-פלדהיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוח חם

לימודים זה רק בסיעור מוחות. אל תתפשרי על פחות >>>

גם את שייכת לקהילה שלנו, נכון? שימי ❤ אנחנו שולחות פעמיים בשבוע בשני וחמישי. לא קיבלת? תבדקי בקידומי מכירות או בספאם

אולי יעניין אותך גם?

ailxepress

דירת ארעי? ככה תקנו בשבילה בזול

פנינה ריימונד

כותבת שירה

דממה דקה.

מ. שיף

כותבת שירה

קִדּוּשׁ לְבָנָה.

א. אריאל

חכמת ההמונות

הילדה שלי עדיין בוכה כל בוקר…

אפרת