בשעה שמילים אלו נכתבות, רצפת הסלון מארחת את החפצים הפליטים מכל החדרים, רשימת הקניות הולכת ומתארכת, הווילון מאחורי מרשרש בתלונה עם הכתמים שעליו, ערימת חולצות מקשטת את קרש הגיהוץ, להמשיך?
מניחה שאת קוראת את הדברים במצב צבירה נינוח ורגוע יותר. הגיע זמן המצווה המיוחדת של: "ושמחת בחגך", הגברים בבשר ויין – טופל?
הנשים בבגדי צבעונים? תכשיטים? בסדר?
בואי נדבר על ועם הילדים. איך משמחים אותם?
- באוכל. כמה מפתיע שבשר ויין לא משמחים את בת החמש? ואת בן השמונה? בואי נשאל אותם מה כן משמח אותם! בבית הורי שליט"א, בכל יום מימי חול המועד, נבחרו שני ילדים לגשת אל המכולת בשעת בוקר ולרכוש מאכל מיוחד שהם אוהבים [לא ממתק…].
שתפי את הילדים בבישול ובאפיה, זו חוויה מיוחדת בשבילם, הרגשה של שייכות, אחריות וכבוד. במיוחד בשלב הגשת המאכל שהם בישלו או אפו כמעט לבד…
האם הילדים אוהבים לארח? מצוין. תנו להם לבחור את האורחים, להזמין אותם, לסייע בהכנת הסעודה לכבודם ולערוך שולחן.
- בשירים. תנו לכל ילד לבחור שיר שהוא אוהב, בשעת הסעודה או סתם בשעה פנויה / בנסיעה, שירו ביחד. הציעו לילדה שאוהבת – להכין ריקוד מתאים למילים, לאמן עוד ילדים למקהלה.
זה הזמן ללמד את הילדים שירים שאהבנו פעם וללמוד מהם שירים שהם אוהבים היום. נסו לשיר במספר קולות, את אותם מילים במנגינות שונות.
קחו סידור ובדקו על אילו מילים עדיין לא הולחן ניגון, אולי תצליחו להדביק למילים הללו ניגון קיים?
המציאו כלי נגינה מכל הבא ליד, ערכו תחרות מי ממציא את כלי הנגינה המקורי ביותר.
- ביציאות. וזה בכלל לא משנה לאן יוצאים, זה משנה כמה וואו עושים לפני… איך אורזים את האוכל [במנות אישיות אולי], מנגל צ'יפס וסלט בשטח? מקפיאים שתיה [יומיים קודם]. איך מתארגנים, מתכננים, מתייעצים עם מי שהיה שם או עבר ליד.
לוקחים שמיכות לנוח או לבנות אוכל במקום, חבלים ליצור נדנדה, אמגזית קטנה כדי לטגן / לבשל עליה או לשפות קפה מהפינג'ן.
משחקים בשטח 'תופסת' למיניה או מכינים 'מנקלה' מאבני המקום.
- ב'להיות איתם'. כמה פשוט… לשבת, לדבר, לצחוק ביחד, להיזכר איפה היינו בפסח הקודם, מי הגיע אלינו אז? איפה היינו בפסח של הקורונה? לספר להם מה אני זוכרת שהיינו עושים כשהיינו ילדים, לשחק איתם במשחקי הקופסא שקנינו לפסח. משחקי מילים ואפילו להקריא להם ספר.
- בשיעור משותף. זה יכול להיות כסיום לסעודת החג או בשעה אחרת, יושבים סביב השולחן לשיעור הלכה / השקפה מפי אחד ההורים / הילדים. מגישים כיבוד ושתיה, מאזינים ביחד או מעלים נושא לדיון. (לא מוצאים נושא? תשאלו את הילדים מה היה הוויכוח האחרון בבי"ס / ת"ת בין הילדים או עם הדמויות החינוכיות. תופתעו…)
אפשר לחלק את הילדים לזוגות ולתת לכל זוג פרק בספר (תנ"ך, משנה, מוסר), ללמידה משותפת.
אולי נספיק לערוך בחג גם 'סיום' על מה שלמדנו ביחד או בצירוף כל ה'זוגות', חוויה רוחנית מתוקה!
יש לך רעיונות נוספים לשמחת החג של הילדים?
כתבי לנו אחרי החג!
כן יגיענו השם לרגלים ולמועדים הבאים ששים ושמחים בבניין עירו,
במהרה, ברחמים וברצון!
יראת נתנזון היא גננת שפה וותיקה, ומנחת אימהות לשיח עם הילדים, העשרה שפתית לפיתוח חשיבה ותקשורת. בואי לקבל מידע מדויק, מקצועי, טיפים ישימים, תרגילים ודפי עבודה זמינים!
לחצי כאן לקבלת העלון החינמי "שפת אם" במוצ"ש –
לשיח חוויתי ומחכים, הילדים שלך מחכים : )

ערב חג הפסח – חג החינוך,
יראת מזמינה אותך לרכוש כלים חדשים לפיתוח קשרים וכישורים.
בדיוק בימים שכולם בבית, משחקים משחקי שפה משעשעים, מפתחים את השפה המחברת ביננו,
מייצרים שעות של חוויות משפחתיות וחמימות, ויהיה לכולם כיף של "שיח עם אמא",
כשר לפסח ומעסיק לערב פסח!
חוברת 'תרמילים' מנגישה לך דפים להקראה לילדים: הכללה ויוצאי דופן, אנלוגיות והשלמת משפטים, שפה, חשיבה, רגש, יצירתיות והומור . ועוד…
חוברת לפסח + המשחק "חדר הילדים –"כקובץ דיגיטלי, ניתן להדפסה!
אני רוצה חוברת כשרה לפסח >
הנה דף לדוגמה מחוברת פסח.
'חדר הילדים' כולל: קובץ דיגיטלי להדפסה, לוח משחק, 45 כרטיסי שאלות, וכמובן, דף הוראות.
מתחיל מגיל 3, מתאים בעיקר עד גיל 7. מצריך שותף קורא להקראת השאלות.
תגובה אחת
יפה מאד, תודה!