ברוכה הבאה, איזה כיף שאת איתנו : )

5 על שירים עם ילדים

יראת נתנזון

אחרי הכותרת, אני שמה לב לאבסורד, כבר מזמן אני לא מלמדת את הילדים שירים, הם מלמדים אותי!

מאז שהילד חוזר לי מהגנון עם דף קשר ובו מילות שיר חדש, ועד הרגע שבו הוא ניגש אלי עם האוזניות שלו להשמיע לי "משו חזק שחבר העביר לי, את חייבת לשמוע…"

אחרי פסח, היה לי רגע מצחיק; שאלתי ילד שאני עובדת איתו מה היה בחג והוא עונה לי: "שמוליק סוכות". לקח לי זמן להבין שהוא כן זוכר שנגמר עכשיו פסח, והדבר המרכזי בחג היה ההופעה של שמוליק סוכות…

ועדיין נשאר לאמא מקום בתיווך של המוזיקה, בדיבור על שירים, ובהכוונה של שירה משותפת ומענגת.

גם אם את לא ממש מוזיקלית, מזמינה אותך להצטרף אל השיר והזמר הזה, בואי, תזרמי איתנו.

1. לפני השיר – השיר לא תלוי אביזרים וזמן, כמעט בכל סיטואציה בבית, אפשר פשוט להתחיל לשיר. בוחרים שיר שנעים לכולם לשיר, כמובן שאפשר גם כליווי למוזיקה, אפשר להתדיין על המילים, על המנגינה – מי אוהב שירים סוערים ומי שקטים, מי מתחבר לשירים של פסוקים ומי למילים שאנשים רגילים המציאו. יכול לעלות פה דיון על משמעות המילים, נכונותן, מי המציא ש… אנחנו לא צריכים לשיר שיר עם מילים לא חכמות או נכונות, רק בגלל שיש להן מנגינה מרגשת. אולי הילד לא מבין בדיוק מה שרים ורוצה לשמוע מה הן מילות השיר או מה פרושן.

(אני זוכרת את היום שבו הבנתי את השיר "מלך המשיח עוסיד עסיד"…)

לפעמים הילדים מכירים את המילים יותר טוב מאמא – אם זה ציטוט שהם למדו ואני לא, או שהם התעמקו בשיר יותר זמן…

אני מבקשת התחשבות באח שלא נהנה לשמוע שירים מסוימים, התחשבות באמא שלא שורדת ברמת דציבלים מסוימת ובמילים או מנגינות שאין קשר ביניהן לבין שיר, וכמובן בשכנים…

2. שרים. שימי לב מה קורה לכולנו במהלך שירה משותפת: אנחנו יוצרים קשר עין עם מי ששר איתנו, שומרים על טון וקצב אחיד, וממש מרגישים את היחד ואת ה'יצירה' המשותפת שה'מקהלה' שלנו יוצרת. כמה הווי השירה יוצרת וכמה החיבור מרגש ומתוק. החוויה חינמית, בחיק המשפחה "אתם זוכרים ששרנו פעם…?" יש ילדים מקוריים שמאלתרים "קנייטשים" חדשים בשיר, ממציאים קול שני, מילים חילופיות. ומנסים לשיר גם בשפות אחרות.

השיר פותח נתיב תקשורת שונה משיחה, הוא הכי קרוב אל הרגש ולכן הוא מבטא את הרגש שעכשיו אנחנו מרגישים (בזמן שמחה שרים שירים שמחים וקצביים ובזמן עצב או הרהור שירים שקטים ורגועים), השיר גם יכול להחליף את הרגש, לדוגמה אם באמצע רגע מעצבן מתחילים לשיר: "כל מה שד' עושה— הכל הכל לטובה…"

בחיבור הזה של השר אל הרגש שבשיר נפגשים הלבבות של השרים. גם ילד שלא מסוגל או לא רוצה להביע את עצמו בדיבור יכול לפזם שיר לעצמו וכשמצטרפים אליו אומרים לו ללא מילים: "הבנו אותך! אנחנו נמצאים איתך!" (אני אומרת לילדים פתגם שסבא רבא שלי היה אומר: 'אדם ששר לעצמו, לא יכול להיות אדם רע'), ואם נשאל את המפזם אם המילים של השיר מדברות אליו / עליו עכשיו, נהפוך את השיר לשיח…

שירי שבת ראויים למקום בפני עצמם, שירים שמגיעים עם הטעם של הדגים, עם הריח של המרק, עם הרגשה משפחתית מתוקה של מנוחה ושמחה. כמה חשוב להשקיע בהם! ללמוד מנגינות חדשות – אם אנחנו לא מכירים, לשיר בצוותא ובאהבה. לנצל את הרגעים הלו כדי לחבר את הילדים אל הבית אל היהדות ואל הקדושה.

3. ממציאים שירים:

כמה שיתופים מנשים בקבוצה שלי: אהובה – אני שרה עם הבן שלי (3.5) "ידיים למעלה על הראש", ובכל פעם אומרים שם של איבר אחר, או בגד: על האף, על הגבות, על השרוול…

וכך אנחנו לומדים גם שמות של חלקים בגוף שפחות מוכרים.

בנוסף, העניין עצמו משעשע אותו מאד, ואפילו מסוגל להצחיק אותו באמצע התקפת בכי…

ברכה – אפשר לבחור שיר מסוים ולערוך תחרות בין הילדים מי יצליח להדביק לו מילים אחרות או פסוק אחר.

למשל במנגינת 'מקימי' לשיר 'אני כבר גדול, ללמוד כבר יכול, בא והבט, אלמד אלף בית… וכו"

גילה – לכתוב (אולי ביחד עם הילדים) 'המנון' לכל ילד במנגינה אחידה כמו 'האוטו שלנו'. תשמעו: 'אסתי שלנו הכי מכולם היא עוזרת לכל העולם, והכי בבית פנימה מכבדת את אבא ואמא…

לשידרוג כל אח כותב לאחיו…

4. משחקים עם השירים:

  • לשיר שיר קצבי באיטיות, ולהיפך שיר איטי במהירות, או שיר זהה לשיר מהר ולאט. זה הולך יופי למשל עם השיר: 'אנא עבדא' הישיבתי.
  • לסכם איזו מילה בשיר צועקים ואת כל שאר השיר לוחשים, למשל במחרוזת שירי תורה ללחוש את כל המילים ורק במילה 'תורה' לצעוק חזק…
  • ללחוש מילה ולצעוק מילה לסירוגין…
  • לומר מילה והילדים צריכים לשיר שיר שיש בו את המילה הזאת.
  • לשיר ברצף ולבחור שיר שמתחיל בשיר שמסתיים השיר הקודם.
  • למי מתאים לשיר? לתת דוגמאות של שירים והילדים יסווגו למי מתאים: כפיים, ברוך הוא אלוקינו, שיר סמינרי, וכו'… משעשע ומצחיק.
  • מה השיר הזה מזכיר לכם? שרים שיר והילדים צריכים להיזכר. אולי טיול מסוים שהשיר הזה התנגן ברקע, מסיבה בגן או מפגש משפחתי שבו שרו אותו.
  • לזמזם או לשרוק שיר, והשאר צריכים לנחש מהו השיר. בשדרוג: לזמזם גם מניגוני התפילה, זמירות שבת, קריאה בתורה, פיוטים לר"ה וכו'.
  • להחליט על מילים מסוימות כמו "אני מאמין" ולהכריז על תחרות: מי מכיר הכי הרבה מנגינות למילים הללו.
  • להנאת השכנים: אפשר לקנות מיקרופון שמשנה קולות ונותן הד ולצרף אותו לחגיגה הכללית. מוסיף המון עוצמה.
  • שירי פעילות: עומד גמד ביער… לצאת ולהיכנס בשערים…

5. לומדים עם השירים:

שירים יכולים להוות תומך זיכרון מצוין לשמות האותיות, פרשות, משניות, לתפילות ארוכות ופרקי תהילים, ולהבדיל גם ללוח הכפל ולתאריכים בהיסטוריה.

שירים שחוזרים עליהם כמו דקלומים שמשתנה או נוסף בהם פריט מפתחים את הזיכרון: יש לי דודה ממרוקו… שירים שמשתנה בהם ניקוד מפתחים את המודעות הפונולוגית: שניים סינים עם כינור גדול…

עוד שירי ילדים ששרנו פעם…

[אין המערכת אחראית לתוכן או למסר…]

יש לי גלידה..

האוטו שלנו

כפיים על הראש

מי קופץ ומתגלגל

לדוד משה….

אצא לי השוקה…

איש אחד גר….

אמא יקרה לי…

גמד יושב ביער ועוד…

לכו לשיר ביחד : )

את לא צריכה קורס הנחיית הורים,

לא טיפול משפחתי או ייעוץ רגשי,

רק שאלה קטנה…

לשתף, לשאול אם זה נורמלי, לשמוע עוד דעה נייטרלית, אני איתך,

מילה של אמא!

יראת נתנזון מנחת "שפת אם" לשיח רגשי ומעשיר מזמינה אותך לשלוח מייל ל:

imatagidilo@gmail.com

ולדבר על זה!

לחצי כאן לקבלת העלון החינמי "שפת אם" במוצ"ש,

לשיח חוויתי ומחכים, הילדים שלך מחכים : )

2 Responses

  1. מקסים מקסים
    ממריץ ונותן הרבה חשק
    אני נהנית מאוד מהכתיבה שלך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוח חם

רוצה לקבל דרימי במתנה? תירשמי לשבי רגע ו/או תמליצי לחברה להירשם ל'שבי רגע', יותר נרשמות = הגדלת הסיכויים שלך לזכות!

אולי יעניין אותך גם?

אמא ל-15

התמונה הממוסגרת שלי

מטבח

למתקדמות: צ'יפס קלאסי כמו במסעדות

ג'יימי גלר, מניו

חכמת ההמונות

זזזזזזזזזבוב!

מרים

על הא ועל דאדא

(ה)סטודיו פתוח

מרים ליפשיץ