יש דברים בחיים, שפשוט אי אפשר להישאר אדישים אליהם. פורים הוא אחד מהם.
או לאהוב, או לשנוא –
או לאהוב ולשנוא בו זמנית –
אבל בלתי אפשרי למשוך בכתף ולא לשים לב שהוא כאן.
הגרסה הישראלית העכשווית לפורים, אינטנסיבית למדי –
רובנו גדלנו לתוכה והתרגלנו לפורים כיום דל-שקט, עתיר התרוצצות ומוצף גירויים.
יש ילדים (וילדים נצחיים) שזו עונת הפריחה שלהם,
ויש אחרים שמעדיפים להתעורר אחרי הספונג'ה המסכמת, ולנשנש בשקט את שלל היום.
הפעם, נדבר עליהם.
אם גם הילד שלך עוקב אחר תזוזת הגבינה וסולד משינויים,
אם גם הילדה שלך צריכה ארגון מחדש במעבר בין פעילויות ומצבים,
אם גם הילדים שלך חובבי שגרה ונרתעים מהפתעות –
ניתן לשער שהם מחכים להיות מהעבר השני של פורים.
רוצה לעזור להם להגיע לשם?
1. כמה מילות הסבר בשבילך –
ילדים עם נוקשות מחשבתית נתקעים היכן שהחיים אומרים להם 'לזרום' –
הם מתקשים לשאת אכזבה, למצוא פתרונות חלופיים לבעיות מזדמנות,
לשנות את דעתם או לאמץ הרגלי התנהגות חדשים.
ככל שהם מחזיקים בתפיסות נוקשות יותר, כך התזוזות מהן מורגשות יותר.
כל תזוזה מאלצת אותם לייצר ארגון מחדש – וכך נוצרת איטיות מסרבלת או עיקשות מתסכלת.
אם נזכור שהיכולת לצפות דברים מראש לא רק נוסכת בהם שלווה, אלא מאפשרת להם לשאת חרדה –
כבר השגנו את הצעד הראשון בדרך לעזרה.
2. כמה מילות הסבר לילד –
אם הגעת עד כאן, כנראה שהנוקשות לא זרה אצלכם.
אני יכולה לשער שאת משתדלת לצמצם הפתעות ולהטרים עוד ועוד.
כבר עכשיו כדאי לתפוס את המדוברים לשיחה ולעדכן אותם באיזה יום קורה מה.
(יום התחפושות במסגרת החינוכית, היום שבו אתם חוגגים פורים).
* ציינו היכן תהיו בכל שלב ונסו לפרק את הימים לחלקיהם ככל הניתן (בלילה נשמע מגילה ב…את הסעודה נאכל יחד עם…).
* יתכן שזיכרונם חוסך מהם את תופעות הלוואי של פורים אשתקד –
את כאן כדי להזכיר! (כל הילדים בחיידר יהיו מחופשים, אולי גם לתחפושות שאתה לא אוהב… אצל סבתא חדרה יש הרבה בחורים שמגיעים לסבא, ויש שיכורים ש…)
לא מתוך מטרה לשכנע אותם להיכנס לקונכייה, אלא כדי שתוכלו להתכונן בתודעה בקיאה.
3. להרחיב את מרחב הבחירה –
בעז"ה פורים יבוא ואיתו שמחה וישועה. בתוכו, את רוצה לאפשר להם ליהנות כמה שניתן, בדרכם.
* בדקו עם הילד או הילדה המועדים, אם יש חוויה שממנה הם חוששים במיוחד.
* עזרו להם להיות ספציפיים לגבי התרחשויות מסוימות (אני מפחד שנכנסים בחורים זרים הביתה… אני לא אוהבת ללבוש את התחפושת כל היום…)
* חישבו יחד מה יעדיפו לעשות בכדי לשפר את הרגשתם. הפרידו בין התרחשויות חיצוניות להתנהגויות אישיות (כשנלך ברחוב יכול להיות שנתקל באנשים מאד שיכורים, ואולי זה לא יהיה נעים. מה תרצי שנעשה במצב כזה?)
* זכרו והזכירו שאין באפשרותכם להבטיח או להשפיע על הכל, אך עשו מאמץ לקבוע מראש מספר גדרים מבארים ומבטיחים (זה יעזור אם אבא יכניס את הבחורים בעצמו? אם תהיה איתי במטבח בזמן הזה?, אולי תלבשי בגדים נעימים מתחת לתחפושת, ותוכלי להוריד אותה מתי שתרצי?).
* צרו סדר יום באמצעות עוגנים – טוב, נכון. סדר יום בפורים נשמע כמו בדיחה. אבל מספר עוגנים יכולים להיות בעלי השפעה עמוקה: הכינו ארוחת בוקר מוגדרת מראש, צרו לוח התמצאות** על המקרר וציינו בו שעות של מספר אירועים (כמו שעת קריאת מגילה, חלוקת משלוחי מנות לשכנים ושעת הסעודה), תוכלו לציין גם משימות שגרתיות כמו לבישת פיג'מה ותפילת שחרית. הארגון החזותי מהווה צפירת הרגעה ומזכיר שלא משנה איך קוראים ליום הזה – הוא יתרחש משקיעה עד שקיעה, ואורכו לא עולה על יממה
* קנו מגילה, צעצוע או יצירה מיוחדים לכבוד פורים, שיאפשרו לילד בריחה יעילה לעשיה פורייה ונעימה. תוכלו לסכם מראש על מספר פעילויות אפשריות לשעת הצורך, ולתזכר לפנות אליהן כאשר רמות המתח עולות.
* נסו לשמור על איזון בין צרכי המשפחה לבין צרכיו של הילד הנידון. בעזרת מחשבה ושיחה מקדימה, תוכלו גם אתם להשיג יותר שליטה ושלווה.
שנזכה לאורה ושמחה!
**ברשימה שלי ישלח בע"ה לוח התמצאות בערב פורים, מוזמנת לקבל אותו בלחיצה כאן
אביטל כהן, אמא לגיל הרך, פסיכולוגית בהתמחות חינוכית ומטפלת משפחתית
לתגובות: avitalcohen.psy@gmail.com
תגובה אחת
תגובה