האתר בהרצה, אנחנו יושבים על זה עכשיו...

לעזור לילד להשתנות – מהבסיס!

נחמי זלצברג

דגם של המח

האם את מרוצה מהילדים שלך? שבעת רצון מהישגיהם הלימודיים? אין לך תלונות על המשמעת או על שיתוף הפעולה שלהם?

אם כן – תאמרי בכוונה "מזמור לתודה" ותדלגי על הכתבה הזאת…

אבל ממה שאני יודעת על החיים, ובתוך עמי אנכי יושבת, אין כזה דבר 'מושלם', ובכל בית, לכל ילד, יש דברים שצריכים שיפור, ואפילו יותר מזה – העניינים עם הילדים מאתגרים ויגעים לפעמים. 

הכתבה הזאת פונה לאימהות שרוצות להשקיע בילדים שלהם יותר, להעשיר ולפתח אותם, ולאימהות שמחפשות מענה לאתגרים שהן חוות עם הילדים או רוצות למנוע קשיים בעתיד.

יש כאן משהו שונה וחדשני ממה שמוכר לך;

אם רצית להעשיר את העולם של הילד יש לך אופציה לשלוח לחוגים – נגינה, שחייה, אלקטרוניקה ועוד רבים אחרים . אם את רוצה לעזור לילד עם קושי, כנראה תמצאי את עצמך לוקחת אותו לטיפול רגשי, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, תרפיה בחיות… והרשימה ארוכה מאוד. 

כאן תכירי שיטת השקעה בילדים שמניבה תוצאות הכי טובות, וגם מונעת קשיים ובעיות בהרבה תחומים בחיים וכל זה בהשקעה של כמה דקות ביום של משחק אמא- ילד.

בואי נבין איך זה קורה ומה בעצם מנהל מאחורי הקלעים את הילדים שלך.

 ניחשת נכון – המוח. 

המוח ממלא תפקיד מכריע בכל תחום שחשוב לך כאמא: ממשמעת וקבלת החלטות עד הישגים לימודיים, תקשורת טובה ומסוגלות חברתית ועד איזון רגשי. מחקרים רבים מתחום מדעי המוח קובעים שלהורים יש השפעה גדולה על עיצוב וצמיחת המוח באמצעות החוויה שהם מספקים לילדים. תפקידינו כהורים, לתת לילדים הזדמנויות חוזרות ונשנות כדי שהמוח יצמח ויתחזק. התוצאה הישירה תהיה שינוי בהתנהגות, חוסן נפשי והתמודדות טובה ובוגרת במצבים משתנים.

אם את חושבת שלך זה לא רלוונטי, כי הילדים שלך עוד קטנים או שהכל תקין ולגמרי חלק, תדעי שהזמן הקריטי בו המוח הכי חזק וגמיש הוא תקופת הילדות המוקדמת, וזה הזמן לבנות את היסודות להמשך החיים.

שכיח מאוד שילדים מתפתחים באופן תקין עד גיל מסוים, מתחילים לגלות קשיים בגיל בוגר יותר.  החמודים והתמימים האלה גדלו, ופתאום מתגלים קשיים לימודיים, קשיים בהתנהגות, קושי ברכישת הקריאה…

ההסבר המדעי לכך הוא, שקשרים שלא נעשים בהם שימוש במוח בגיל צעיר, נשארו חלשים, ופתאום יש עליהם עומס ומאמץ גדול שהמוח לא רגיל אליו. כמו כן חסרה לילד המיומנות להתאמץ ולהתמודד עם אתגרים, ומהר מאוד הוא ירים ידיים ויוותר לעצמו.

אם את רוצה שהמנוע של הילד יתפקד היטב, זה הזמן, בגיל הילדות, לפתח ולתחזק אותו. 

זה התפקיד שלך!

האימון המוחי פשוט מאד וזמין לכל אמא.

הרבה מהחוויות שיש לך עם הילדים באופן טבעי, יקבלו שדרוג כשתהיי מודעת לכך: שיחה מלב אל לב בזמן ארוחת ערב משותפת, כשאת מנתחת איתם ביחד חוויות שעברו במשך היום, את יכולה ללמד אותם כל כך הרבה דרך הקשבה, אמפתיה, עצה טובה וכיווני חשיבה חדשים מאחת למודת ניסיון כמוך!

בזמן יציאה משותפת (לגינה) כשאת מעירה את תשומת ליבם לאובייקטים במרחב (שלטי חוצות, בניינים חדשים…) או כשאתם מנסים ביחד לחשוב על סיטואציות שקורים בחוץ, כמו מה מרגישים אנשים שעוברים לידכם, לפי הבעות הפנים שלהם, יש לנו הרבה הזדמנויות להעשיר ולפתח את המוח.

זה חלק מתפקידינו כהורים – לכוון, ללמד, להדריך איך חיים כאן בעולם.

והדרך הכי יעילה לעשות זאת היא דרך משחק.

משחקים זה הכלי הכי ראשוני, מוכר וזמין לילד.

אפשר לנצל את המשחק ליצירת זמן איכות, משודרג ועמוק יותר עם אמא, להכיר דרכו את הילד טוב יותר, לזהות את החולשות ואת נקודות התורפה שלו, לתמוך בו ולעודד אותו דווקא במקום שמאתגר אותו. הרווח הוא בשני מישורים בו זמנית; נוצר חיבור וקשר טוב בינך לילד, את משדרת לו אימון ביכולות שלו ומעצימה את הדימוי העצמי החיובי שלו. ובאותו זמן את נותנת גירוי למוח ועוזרת לו להתפתח ולבנות קשרים חדשים שיעזרו לילד שלך לממש את הפוטנציאל המלא בתוכו.

רוצה כבר היום להתחיל לפתח את המוח של הילד?

הנה כמה טיפים להתחלה –

תבחרי משחק שהילד לא מכיר או לא התנסה בו כמעט. המשחק יתאים לגילו או ברמה טיפה מעל הגיל. הסבירי את כללי המשחק ותני לו להתנסות עם האתגר. כשאת יושבת לידו תהיי נוכחת ושימי לב איך הוא מתמודד, כמה זמן הוא מסכים לנסות, כמה הוא מבקש את עזרתך, האם הוא מרוכז או מוסח כל הזמן. את יכולה ללמוד הרבה על היכולות שלו, על החולשות והחוזקות שלו.

בזמן הזה שהילד משחק ומאמץ את מוחו, קורים שם דברים נפלאים… המוח בונה נתיבים עצביים חדשים, הוא מתאמץ ומתחזק. ממש חדר כושר למוח. אל תפריעי 😊… ואל תנסי לעזור. רק שבי לידו, תאמיני ביכולות שלו, תעודדי אותו לנסות ולהתאמץ. מחשבות חיוביות משפיעות על התוצאה! התנסות של עד 20 דקות ביום יכולה למנוע קשיים בעתיד. כמו שאומר המשפט: "עדיף סנטימטר של מניעה מקילומטר של טיפול ".

נדגים כאן אימון במשחק לקושי התנהגותי שנגרם מקיבעון מחשבתי

קיבעון מחשבתי גורם לילד להיות מקובע במחשבה או ברצון מסוים. הוא יתקשה להתגמש, לזרום, ולקבל דעה אחרת, זה יתבטא גם בקושי במעברים/ בהסתגלות לדברים/ מקומות חדשים, /עקשנות/ והתפרצויות זעם ותסכול גדול מדברים שלא לרוחו, קושי בוויסות ועוד…

אימון מוחי יפתח ויגמיש את האזור החלש והלא פעיל הזה במוח, ויכולות חדשות של פתרון בעיות יתפתחו.

אני אתן שתי דוגמאות למשחק לאימון המוח ולפיתוח גמישות מחשבתית;

בגיל 3 אם את מזהה קיבעון מחשבתי אצל הילד, תני לו לשחק ב"בוני בו" (של חברת smart games)  לגיל בוגר יותר (6,7) יש משחק מוצלח בשם "לפתור את החניון" (מאותה חברה). המשחקים האלה ועוד אחרים מאתגרים את הילד למצוא פתרונות כשדרך אחת לא מצליחה. עצם הגירוי למוח מפתח בו נתיבים עצביים נוספים שבסופו של דבר עוזר לילד למצוא פתרונות יצירתיים גם בחיי היום יום.

זה היה ממש על קצה המזלג. יש עוד הרבה תחומים לעבוד עליהם והרבה דרכים להגיע לילד במטרה לעזור לו לעשות שינוי בהתנהגות ולקדם אותו.

אם את רוצה לקבל עוד תכנים ולהיות איתי בקשר, את יכולה להצטרף אלי לקבוצה של אימהות "במשפחת המוח המנצח".

 בקישור הזה את מקבלת ממני מתנה – "מולטי וויטמין למוח" לתעסוקה מפתחת לילדים.

וכאן מתנה נוספת – מדריך לאימהות – איך להתנהל נכון מול התפרצויות זעם

וזה מה שאמא אחת שלחה לי ממש היום:

"שיחקתי עם הילד שלי וגיליתי את האוצר שבתוך הבית שלי…

הייתה לנו שעה חווייתית משותפת,

והילד שלי שמתעצל בחשיבה התחיל להוציא מעצמו יכולות שלא הכרתי"

תנסי גם את ותחווי ממש מהר שינוי אצל הילד…

הצלחות!

נחמי זלצברג, מח מנצח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוח חם

גם את רוצה למכור בסרט?

אולי יעניין אותך גם?

מתלבשת עם רותה

לפני לידה? עוד המלצות לבגדים בשבילך

רותה

יצירה

קישוט קצת אחר לסוכה…

חפצים משרדיים

ארוחה עסקית

דרושה בוסית (אולי זו את?)

מרים קטנוב

ספרים

ממומן

ביקורת ספר

מבצעי שבוע הספר עכשיו על המדפים!

שבי

מרק פטריות מוקרם

מרק פטריות מוקרם – מעולה לארוחת ערב של בין הזמנים

ציפי כהן, הקמפוס הקולינרי