הבדיחה מספרת על יועץ ארגוני שהגיע לארגון גדול לעשות אפיון לארגון. בארשת חשיבות הוא פתח את הקלסר שלו והתחיל בתצפית על העובדים.
בשלב ראשון הוא אמור להגדיר מה עושה כל עובד, ובשפת הייעוץ הארגוני: אפיון התפקיד.
הוא פונה לפקיד משועמם אחד ושואל אותו:
"ספר לי בבקשה, מה אתה עושה?"
הפקיד מתמתח ועונה בעצלתיים: "אני? כלום, למען האמת…"
אוקי, רושם היועץ : פקיד א. תפקיד: כלום.
ואתה, פונה לפקיד שני: מה אתה עושה?
עונה הפקיד: "אני? אה, גם לא משהו מיוחד, כלום, אפשר לומר…"
אוקי. אומר היועץ ומהמהם במקצועיות ורושם: פקיד ב. תפקיד: כלום.
"כבר מצאתי משהו לתקן: אני רואה שיש פה כפל תפקידים…"
טוב, זה התחלה טובה בשביל לצחוק על המקצוע שלי, ייעוץ ארגוני,
אבל כמובן שזה חלק מהתפקיד שלנו – לתצפת ולאפיין, ובעיקר להשתמש באינטואיציה,
ובסוף – לעזור לעובדים להבין למה הם באו לעבוד בדיוק פה.
למה אני פה ומה טוב פה
התהליך שאני הכי אוהבת בתחילת התהליך הארגוני הוא שלב ראיונות הצוות.
אם מדובר בארגון גדול כמו מוסד לימודים/עמותה או חברה,
אני אדגום עובד שהמנהל מבקש/ממליץ שאשב איתו מכל מחלקה/שכבה.
בראיונות אני משתמשת בשיטה נהדרת שאני יותר מממליצה למנהלים וגם למנהלי ביניים להשתמש בה בישיבות צוות, ובפגישות אישיות:
חקר מוקיר – כלומר חקר, שגורם לעובדים לשים לב ולהתמקד בטוב שיש בתפקיד שלהם, ובארגון בכלל.
למעשה זוהי רשימת שאלות שמבקשת מהעובד לתאר את התפקיד שלו, ובעיקר את תפיסת התפקיד שלו ואת החוויה שלו בעבודה.
צורת השאלות מגיעה ממקום מאד מעצים, ומכוונת את העובד לראות את עצמו קצת מבחוץ.
מניסיון השאלה שהכי גורמת לו להוקיר את הארגון שהוא עובד בו ואת העבודה שלו היא:
לו היית אתה המנהל, איך אתה היית מתנהל מול עובד כמוך?
החקר הזה עוזר ממש לעובדים להבין את השוק, לנתח את המציאות ולהבין מה הצדדים החיוביים בארגון בו הוא עובד ובתפקיד שלו.
אם את מנהלת שרוצה להשתמש בשיטה, אני ממליצה לשאול גם שאלות היפותטיות כמו זו –
השאלה האהובה על העובדים:
לו יצוייר שנפתח לנו תקן למשרה מוצלחת עם שכר גבוהה ממש, לאן היינו יכולים לקדם אותך ומה תהיה הגדרת התפקיד שלך שם? ומהי רמת ההתגייסות שלך לתפקיד?
שאלות, קלפים, טיימר
איך עושים את זה בישיבת צוות?
אני מציעה ממש לכנס לסדנה, ולהודיע על כך, אפשר להכין מסמך עם שאלות כמו סקר ולייצר סוג של חוויה כמו קבוצת מיקוד, התשובות יכולות להיערם במרכז באנונימיות.
בסדנאות שאני מנחה אני משתמשת בערכות קלפים טיפוליים שרכשתי (ויש לי הרבה…)
ואז אני בוחרת כמה שאלות מנחות הכי מעניינות.
מנהלת? איך תתפעלי סבב כזה?
כל עובדת בוחרת קלף אחד או שניים-שלושה קלפי ציורים שיכולים להוות תשובות לשאלות שאת רושמת על הלוח, היא יכולה גם לבחור כמה קלפים שיחברו סיפור שלם לתשובה שלה – תלוי בגודל הצוות – ואת מנחה את הסבב עם טיימר של זמן קצוב לכל שיתוף.
את תופתעי מרמת השיתוף עולה ובעיקר בע"ה תראי עליה משמעותית בתפוקה ובחיבור לארגון אצל העובדות שלך!
בהצלחה!
אמא מנהיגה!
לא תאמיני, אבל אני עושה סבבים כאלו בבית,
עם קלפים, כרטיסים ממשחק הזיכרון וכל דבר שיעורר שיחה.
כל ילד בוחר כמה דברים טובים שקרו לו היום,
או: את מי אוהב עכשיו הכי בעולם ולמה?
ובפן הביתי-ארגוני: מה טוב אצלנו בבית.
והשאלה האהובה על הילדים: "ואם היית אמא, מה היית עושה? או מה היית משנה??" חכי לתגובה כמו: הייתי מרשה ממתקים כל יום כל היום… אבל גם לתגובות מעניינות ומחכימות יותר : )
תיהנו!!
גיטי ויספלד היא יועצת ארגונית, מנחת קבוצות, ומנהלת 'מחלף' לפיתוח ארגוני לארגונים וחברות.
למידע על הקורס הייחודי להנחיית קבוצות כאן