האתר בהרצה, אנחנו יושבים על זה עכשיו...

אחי, ברעים כבר היית?

כבי בנדיקט, בשביל ארצי

"איך אפשר לחזור למקומות האלו?" זו המחשבה שחולפת לי בראש, כשרחל רבינוביץ, מנכ"לית "בשביל ארצי", מזמינה אותי להצטרף אליה לסיור בעוטף עזה.

"איך אפשר להגיע לשם, לראות את הזוועות בעיניים?" אני מצטמררת, "אי אפשר בכלל לחשוב על מה שהיה שם!"

"דווקא לכן", מסבירה לי רחל, שמנוסה בהנחיית סיורי שטח במקומות רגישים. השנים הרבות בהן היא מרצה ומדריכה סיורים, לימדו אותה דבר או שניים על עוצמת החוויה שיכול סיור כזה להעניק למשתתפיו, ועל מסרים ותובנות שאפשר ללמוד רק ככה, כשיוצאים אל השטח.

"דווקא בגלל שמאורעות שמחת תורה מטלטלים כל כך – אסור לנו לשכוח אותם", היא אומרת, "כמובן שכל אחת צריכה לראות מה מתאים לה ולמשפחה שלה, באופן אישי אני לוקחת לסיורים רק קבוצות של נשים או של בחורות בוגרות. אני חושבת שזו טלטלה רגשית עמוקה מידי בשביל ילדים צעירים. 

אבל דווקא שם, במקומות שהייתה הזוועה הבלתי נתפסת, אפשר לראות גילויים מפעימים של יד ההשגחה, לפגוש סיפורים מרטיטים של יהודים שמסרו את נפשם, כפשוטו, כדי להציל יהודים אחרים, להרגיש אמונה בחוש, גם בתוך ההסתרה הגדולה".

השתכנעתי, יוצאים לדרך. מצטרפות?

חניון רעים

מיקום: חניון רעים נמצא לצד כביש סעד – רעים (כביש 232), כ-4 ק"מ מדרום לקיבוץ בארי. פונים מהכביש מערבה בדרך עפר קצרה, המסתעפת מהכביש בין סימני ק"מ 39-38.

עד לשמחת תורה תשפ"ד, היה חניון רעים מקום פסטורלי ושליו, אליו הגיעו מטיילים כדי לערוך פיקניק, ובשיא החורף – גם כדי ליהנות מפריחת הכלניות. באותו בוקר שחור, הפך היער הפסטורלי  לשדה קטל נורא. 

במקום נרצחו 364 איש, ו-44 נוספים נחטפו לעזה. בתוך זמן קצר, כמעט מבלי להתכוון, ואולי באופן טבעי, הפכו היער ואתר המסיבה לאתר הנצחה ספונטני. עם הזמן הוקמו במקום מיצבי זיכרון והנצחה קבועים לכל אחד ואחת מהנרצחים והחטופים .

"לא קל להגיע לחניון רעים", אומרת רחל רבינוביץ, "לחשוב שבמקום הזה נרצחו אנשים רבים כל כך, ביום אחד… אבל שמעתי מהרב ישראל גולדווסר שמקום כזה, בו נרצחו יהודים על קידוש ה', הוא מקום קדוש ממש, כמו במחנות ההשמדה בפולין. והאמת, באופן אישי, כשאני מגיעה לסיור בעוטף עזה – אני מרגישה להבדיל כמו בסיור בפולין. התחושה היא תחושה דומה: פגישה וחיבור אל הכאב, אל האובדן, ודווקא מהמקום הזה – חיבור חזק של אמונה".

"לפני תקופה לקחתי לרעים קבוצה של נשים", היא מספרת, "עמדנו ליד האנדרטאות הרבות, עליהן תלויות תמונות של הנרצחים. האנדרטאות נראות כמו מצבות, וזו גם התחושה במקום.

חוץ מאיתנו, היו קבוצות נוספות במקום, מכל גוני האוכלוסייה. קבוצת גברים חרדיים התאספה סביב האנדרטה של יהודה בכר ועוד נרצחים, הם שרו יחד שירי רגש עם מילים של תפילה, והתפללו לעילוי נשמת הנרצחים, ולשלום החטופים.

גם אנשים מקבוצות אחרות עמדו מסביב ומחו דמעה. זה היה מחזה מרגש ויהודי כל כך, אנחנו לא שוקעים באובדן, להפך – אנחנו לוקחים אותו קדימה, לתפילה ולחיזוק רוחני.

בכלל, בכל הסיורים בעוטף עזה, מרגישים את האחדות בעם ישראל, זה מקום שבו אין מחלוקת ואין מגזרים, כולנו עם אחד, עם כאב אחד ותקווה אחת גדולה", מתארת רחל.

חניון רעים לאחר הטבח
Photo by Kobi Gideon / GPO

שדרות

"אחרי רעים אנחנו ממשיכים לשדרות, לתצפית שמשקיפה לכיוון עזה", מדריכה רחל, "מהתצפית אפשר לראות את הגדר, במרחק כמה קילומטרים משם. אנחנו רואים את הפריצות לאורך הגדר, כל כמאה מטר בערך נעשתה פרצה נוספת.

כשמסתכלים מהמקום הזה, אי אפשר להאמין איך זה קרה", היא אומרת, "איך גדר עוצמתית כל כך, נפרצה בדרך כל כך פשוטה ופרימיטיבית? אנחנו משוחחים קצת על הנושא של "אם ה' לא ישמור עיר – שווא שקד שומר", אין, פשוט אין הסבר אחר לכך".

בית המייסדים

מיקום: רחוב הרצל 61 בשדרות, על יד תחנת המשטרה.

"בבית המייסדים אפשר לראות בין השאר סרט מרגש על אירועי שמחת תורה", מספרת רחל, "ועל יד בית המייסדים – אנחנו רואים את תחנת המשטרה. 

בתחנת המשטרה היה קרב קשה מאד, שהיה, למעשה, אחד מהנסים הגדולים שהצילו את תושבי העיר שדרות. המחבלים התמקדו בקרב בתחנת המשטרה, נחושים לכבוש אותה, וכמעט ולא הגיעו למקומות אחרים בעיר. 

לאחר קרב ארוך ועקוב מדם, לגודל הכאב נרצחו עשרה שוטרים, הי"ד. בשלב הזה, החליטו כוחות הביטחון לפוצץ את תחנת המשטרה יחד עם המחבלים שנותרו בה. במקום הוקם אנדרטה- גן הזיכרון והגבורה, גן הנצחה הניצב על חורבות תחנת המשטרה של העיר שדרות שנחרבה בקרב במתקפת הפתע על ישראל. הגן מנציח את תחנת המשטרה, את אנשי כוחות הביטחון שנפלו בהגנה עליה, ואת אזרחי העיר שנרצחו במתקפה.

בגן ההנצחה חקוקים שמות וסיפורים של נופלי העיר, וניצבים בגאון ח"י עמודים שנישאים לגובה 11 מטרים, גובהה המקורי של תחנת המשטרה. ובין העמודים – חלל. העמודים המסמלים את הכאב והתקומה של העיר. בראש העמודים מוצבות אותיות "פורחות באוויר" ובבסיסם משפטי חוסן שנבחרו בשיתוף עם תושבי העיר.

המבקרים בגן הגבורה והזיכרון יוכלו לקרוא על המתקפה המזעזעת, על חלקה של שדרות באותו יום טרגי, וכן על סיפורה של תחנת המשטרה 

לאחר מכן, ניתן להסתובב רגלית בשביל הזיכרון, שביל מונגש וקצר אותו מלווה קיר נמוך העשוי מלבנים שנלקחו מהריסות תחנת המשטרה. לאורך השביל 31 לוחות זיכרון, כמספר תושבי העיר שנפלו, כל לוח מספר סיפור של תושב". מסבירה רחל. "גם במקום הזה אנחנו מתפללים לעילוי נשמת הנרצחים, לרפואת הפצועים, ולחזרתם בשלום של החטופים".

קיר המכוניות השרופות

מיקום: כביש 232, ליד הישוב תקומה.

מגרש המכוניות השרופות הוא מקום מצמרר. המגרש הוקם בתחילה כפתרון לוגיסטי לקליטת כלי רכב שרופים או נטושים, שנותרו לאורך הכביש. עם הזמן, הפך המקום לאתר הנצחה זמני. 

"במגרש המכוניות השרופות ישנם כמעט 1,600 כלי רכב (!), חלקם שרופים לגמרי, ניצבים זה על גבי זה כחומה, ואחרים פזורים על גבי מגרש ענק",  מתארת רחל, "מאחורי כל כלי רכב ישנו סיפור: על האנשים שנסעו בו, על נסיבות הירצחם באכזריות בלתי נתפסת, או על הגבורה שהתגלתה באותו יום במלוא עוזה". 

"לאחרונה, הייתי במגרש המכוניות עם קבוצה של בחורות שהדרכתי", מספרת רחל, "והיה שם אבא של אחד הנרצחים – בן בנימין שמעוני. הוא סיפר לנו על הבן שלו, שהגיע לשטח להציל יהודים. הוא היה במסיבה ברעים ב־7 באוקטובר. הוא הצליח לצאת מקו האש, כשהוא מחלץ איתו אנשים ברכבו. הוא העמיס אנשים רבים על רכבו, לקח אותם למקום בטוח, וחזר בחזרה שלוש פעמים לאזור הטבח להציל עוד אנשים, כדי להציל אנשים נוספים. יהודים רבים ניצלו בזכותו, אבל בסיבוב השלישי בדרכו חזרה נרצח ברכבו. הרכב שלו, שבו ניצלו יהודים רבים, נמצא גם הוא במגרש המכוניות השרופות, מהווה אנדרטה אילמת לסיפור מצמרר של יהודי בן זמננו, שמסר את נפשו בשביל חייהם של אחרים.

עד היום,  למעלה משנה לאחר שמחת תורה, עדיין עובדים במקום לפנות מתוך המכוניות את האפר של הגופות שנשרפו, את האפר קוברים בקבר אחים בראשון לציון", מספרת רחל רבינוביץ בקול חנוק, "מי היה מאמין שנראה דברים כאלו בעיניים שלנו, בדור שלנו? מזמן השואה לא היה דבר כזה, שאוספים אפר של גופות יהודים וקוברים בקבר אחים—"

צילום: יאיר דב, ויקיפדיה

כביש 232

לאורך כל הדרך, ניצבות מיגוניות. המיגוניות שלא הגנו. אנשים ששמעו אזעקות – נכנסו למיגוניות, אבל אז הגיעו המחבלים ופוצצו את המיגונית, על כל הנמצאים בתוכה, הי"ד.

"בין המיגוניות, נראה גם את המיגונית שבה היה ענר שפירא", אומרת רחל, ומספרת את סיפורו של ענר: "במיגונית מצאו מחסה כ-30 איש, שהגיעו אליה לאחר ששמעו את האזעקות התכופות. 

על פי עדויות הניצולים, שפירא היה האחרון שנכנס אל המיגונית. לאחר זמן מה הבחין כי קולות הירי הולכים ומתקרבים אל המיגונית. שפירא הצטייד בשבר של בקבוק וניצב בפתח המיגונית על מנת לקדם מתקפה. הוא הודיע כי "אם אני לא מצליח או נפגע, שמישהו אחריי ינסה לעשות אותו דבר".

מחבלי חמאס הקיפו את המיגונית, והחלו להטיל בזה אחר זה רימוני יד דרך פתח המיגונית, במטרה לפגוע ביושביה. שפירא, שעמד בצמוד לפתח המיגונית, עצר את הרימונים שהושלכו על ידי המחבלים וזרק אותם בחזרה החוצה, הרחק מהמיגונית. לאחר שבלם כך שבעה רימונים, המחבלים ירו אל פתח המיגונית, וענר שפירא נהרג במקום, לאחר שמסר נפשו להציל את יושבי המיגונית".

מיגונית המוות, עמית אבידן, ויקיפדיה

קבר הבבא סאלי

מיקום: נתיבות.

"לסיכום הסיור, אנחנו ממשיכים אל קברו של הבבא סאלי, בעיר נתיבות. שם רחל מספרת את סיפורה של נתיבות, המחבלים עמדו כבר ממש בפתח, ובאורח נס לא נכנסו פנימה! אומרים ששתי זכויות הגנו על העיר: זכותו של הבבא סאלי הקבור בה, וזכות השבת – שנשמרת בעיר נתיבות.

בכלל, כולנו ראינו ושמענו סיפורים רבים ומפעימים על זכות שמירת השבת, שהגנה באותה שבת שמחת תורה. מקומות שומרי שבת – כמעט לא נפגעו, יהודים רבים שומרי שבת – ניצלו בדרך נס.

סיפורי הניסים מחזקים אותנו, ומאירים אלומות של אור ונחמה לאחר שרואים מחזות קשים ומטלטלים כל כך. 

בסיורים שרחל עורכת היא אוהבת להתמקד בנקודות של אמונה ושל תקווה. את הסיור מלווה אומנית שמנגנת בכלי נגינה, כמו כינור וכדומה, ושירי אמונה ותפילה מלווים אותנו, נותנים תקווה וחיזוק לחזור איתו הביתה".

בתפילה שנזכה לגאולה במהרה בימינו אמן!

להזמנת סיור לקבוצות בעוטף עזה:

https://www.bishvilartzy.com/contact-us

לביקור באתר של 'בשביל ארצי':

https://www.bishvilartzy.com

26 Responses

  1. הכול טוב ויפה אבל חייבים לזכור שבאותה מסיבה ברעים היו דברים שנוגדים את היהדות מספר שעות קודם הטבח ויכול להיות שיש בעיה ללכת לשם זה אומנם לא סותר את הכאב על אותם אנשים שנרצחו בצורה מזוויעה .

    1. ולזכור כמה לא בטוח שאלו שהיו ברעים נרצחו בקידוש ד'…

  2. גם אני אשמח לבירור השקפתי בנושא.
    לדעתי סיור כזה מעורר הזדהות.
    האם אנחנו אמורים ללכת לשם כדי לחזק הזדהות?
    אשמח לשמוע דעה של גורם תורני מוסמך.
    שוב, בלי סתירה של הכאב, הרחמים והתפילה.

  3. תגובות הזויות!!!!!!!
    היית כותבת חריף יותר אבל יודעת שלא יאשרו אותן באתר.
    קנאות שלא במקומה!!!!!!!!!
    יודעת על תלמידי חכמים גדולים מהקדקודים בעולם הישיבות שעלו לשם, הורידו דמעה ואמרו קדיש!
    היו שם בלי סוף תינוקות שנשבו שנרצחו על קידוש ה'! כולל נוער נושר אומלל שאיבד את דרכו, כן, גם הוא!
    די עם הקנאות המטופשת שלא במקומה!!!!

    1. בקשה להשקפה ברורה
      היא לגיטימית ומובנת מאד

      אנדרלמוסיה באה לעולם על….
      מחלליה מות יומת…
      מידה כנגד מידה
      ועוד
      זה דברים שלא המצאתי
      אבל יש גם

      עמו אנוכי בצרה
      כרחם אב על בנים…

      ד' מרחם עלינו גם כשחלילה מורדים בו

      האם גם התפקיד שלנו לרחם על חוטאים?
      (חס ושלום, לא מכלילה את הנפגעים כחוטאים, רק כתגובה על "נוער נושר אומלל")

    2. אני גם מסכימה שזה לא במקום..
      לא חושבת שצריך לתת במה למסיבה שהיתה שם אלא פשוט לדבר נטו על הנרצחים שנהרגו בגלל היותם יהודים!!
      לצערנו שלא כולם זכו להכיר את הקב"ה! אבל עדיין הם זכו למות על קידוש ה'..

      באופן כללי אני פחות בעד ללכת (ואני גרה יחסית קרוב למקום) חושבת שזה מביא צער לראות את זה

    3. זאת לא קנאות מטופשת זאת היהדות הנקייה שלא מנסה להתייפייף בעיני מי שזה לא מוצא חן חבל שמפרסמים כאלו תגובות כאן
      ואותו נוער נושר להלך לשם באמת רחמנות אבל אין צורך להזכיר אותם בריש גלי כחרדים לשעבר הם הגיעו לדיותה תחתונה עם הלכו לשם ודי למבין…

    4. מגיבה לשולי שהגיבה לי.
      ר' שרגא שטיינמן אמר בראיון ל"יתד נאמן" אחרי הטבח, שאם מישהו נכנס לשוק בלייפציג ומדבר באידיש – הוא מדבר ליהודים שם, לא לגויים…
      וכנ"ל אם הקב"ה מביא אנדרלמוסיה לעולם – הוא מדבר אלינו, שלומדים את השפה שלו מגיל אפס.
      התביעות כלפינו הרבה יותר גדולות.
      כן. אנחנו שהתחנכנו מגיל אפס בבית יעקב,
      ואנחנו כועסות למרות שאנחנו יודעות ש"כל הכועס כאילו עובד ע"ז"
      ואנחנו לא תמיד (…) מקפידות על צניעות / תפילה / שמירת הלשון…
      למרות שלפי מה ששמענו ולמדנו והתחנכו היינו אמורות להקפיד.
      ולהזכיר איך התבטאו בשנים האחרונות גדולי ישראל על נוער נושר?
      ברחמים מופלגים!
      די להיזכר איך התבטא עליהם ר' גרשון אדלשטיין זצ"ל לדוגמה.
      אף אחד היום הוא לא שפינוזה ומנדלסון. רובם המוחלט נוער אומלל ביותר שמחפש את עצמו, לפעמים במקומות הלא נכונים.
      ללכת לשם זה לא להזדהות עם המעשים שלהם, הפוך, זה לבקש עליהם רחמים, גם על חייהם האומללים, וגם על סופם הטראגי,
      וכן, גם להתפלל שהילדים שלנו לא יגיעו למקום כזה. לאף אחד אין ביטוח.

    5. מסכימה עם "כועסת" לגמרי!!!
      יהודים קדושים עלו שמה…
      סתם לידע כללי: באתר המסיבה גם נרצחו אנשים שלא בילו שמה… וגם אם הם בילו, מה הם לא יהודים?? קדושים טהורים?? יפים ומתוקים?? שה' יקום דמם!!

  4. ממש מסכימה עם התגובות שצריך לברר את עניין ההשקפה.
    כמובן שצריך להצטער והם אחים שלנו .אבל מה שהלך שם במסיבה הזו זה היה התחתית של התחתית של מה שאפשר להגיע אליו וגם בהקשר של מוות על קידוש ה' זו שאלה מעניינת האם תינוק שנישבע מגיע למקום של רבי עקיבא וכל עשרת הרוגי מלכות אחרי שנהרג על קידוש ה' במקום שבוודאות חילל את ה'? מעניין אם יש תשובה על כך
    ושוב זה לא סותר את הצער על הנרצחים שחשוב להתפלל לעילוי נשמתם

  5. לא הבנתי למה את כ"כ כועסת……….
    למה זה סותר כן לבוא לבקש עליהם רחמים אבל לא להתבלבל ממה שהלך שם

    1. בגלל שכולנו כאן ברות דעת וצדיקות, ואין צורך להזכיר מה היה שם.
      אף אחת מאיתנו לא חושבת שהיה שם קידוש ה' גדול לפני.
      ולא נלמד מזה להתבלבל ללכת למסיבות כאלו 🙄
      לכולנו ברור שאם הולכים לשם זה להתאבל על האחים שלנו,
      על חייהם האומללים ובטח על מותם הטראגי.
      ומה עם רגישות כלפי עם ישראל?
      מה עם רגישות כלפי אימהות לנוער שהיה שם שאולי יגיעו לפוסט הזה?
      נשים חרדיות צדיקות שאולי – לצערם הנוקב – אחד מהילדים שלהם היה שם??

  6. כועסת – אני איתך לגמרי!
    גם אותי זה מכעיס הפלפולים המיותרים האלו על מה שהיה שם.
    אחרי הכל הם נרצחו על היותם יהודים! וקידשו שם שמיים במותם!
    ושכל אחת תבדוק את הדרך הארוכה שעוד יש לה לעשות כדי להיות צדיקה,
    ואדרבא – כל אחת שכל כך אכפת לה מעם ישראל – שתקבע היום חברותא עם נשים רחוקות –
    כדי שלא יגיעו עוד בני נוער למסיבות כאלו!

  7. אין מדברים סרה במתים. יש עניין לא להזכיר דברים לא טובים.
    מהרגע שבו יהודי נרצח רק בגלל שהוא יהודי – הוא עולה לדרגה של קדוש וטהור. כן, והנשמה שלו עכשיו עם רבי עקיבא ושאר הרוגי מלכות.
    יש יהודים שמרגיש להם יותר נכון להזכיר שאנחנו לא מזדהים עם המסיבה.
    יש יהודים שמרגישים שמה היה לפני זה החלק הזניח, כי כרגע עכשיו מי שהיו במסיבה נרצחו על קידוש ה'.
    וישראל אף שחטא – ישראל הוא.

    1. "מהרגע שבו יהודי נרצח רק בגלל שהוא יהודי – הוא עולה לדרגה של קדוש וטהור. כן, והנשמה שלו עכשיו עם רבי עקיבא ושאר הרוגי מלכות" .
      את אומרת את זה מידיעה ממקור כלשהו? או שסתם נח לך לחשוב כך?- אשמח לדעת מקורות כי היו סביבי הרבה דיונים על כך ואף פעם לא הגענו לתשובה ברורה

    2. למעירה 2
      כל אחד שישאל את הרב שלו
      הרבי מליובאוויטש (בספר תורת מנחם התוועדויות תשנ"א חלק ב עמוד 120) פוסק שכל יהודי שנרצח בגלל שהוא יהודי – הוא קדוש ונהרג על קידוש ה'
      ואין הפרדה בין שומרי מצוות לאלה שלא
      ראי גם התגובה של מלכי

  8. הויכוח פה הוא ויכוח עקרוני
    האם יהודים שלא שומרי מצוות הם ראויים לתואר יהודים, והאם מצוות אהבת ישראל נכללת גם עליהם או שלא.
    מודה לה' שזכיתי להיות מאלה שמצדדים באהבת ישראל לכל מי שנולד עם נשמה יהודית.

  9. לפי חלק מהדעות הקיצוניות פה,
    אנחנו אמורים לספר רק על שלושה (וחצי) מיליון יהודים שנהרגו בשואה.
    כי בערך 50% היו חילונים – שחלקם היו תינוקות שנשבו, וחלקם היו יותר "להכעיס" מאשר הנוער הנושר של היום – שלפי דעת גדולי ישראל רובו המוחלט ראוי לרחמים גדולים. בדיוק כמו שנפסק להלכה לדוגמה שבימינו מי שנוטל את נפשו בעצמו – קוברים אותו בתוך הגדר, ולא בחוץ. כך נוהגים היום.

    1. מגיבה לגילי –
      זה נכתב בציניות כואבת כמובן…

  10. למי שלא יודעת, רחל רבינוביץ היא אחת מהמדריכות במגזר שלנו, גם בסמינרים הכי שמורים, וגם בהשתלמויות.
    בטוחה שהיא שאלה רב לפני סיור כזה.

    1. בדיוק
      סומכת עליה ממש
      ואגב אולי כל אחד יעשה מה שהוא מרגיש (כמובן אפ"י הלכה)
      מה שבטוח שלא מתפקידינו לשפוט אחרים
      גם לא את מי שמגיע לכל מיני מקומות
      כן לחנך את עצמינו וילדינו

  11. אני לא אתייחס לכל הדיון כאן, כי בא לי לבכות.
    אבל לכל מי שאכפת לה מאד,
    ורוצה להתחבר לעם ישראל ממקום יהודי ואמיתי –
    אבל אין לה אפשרות להגיע ל"עוטף",
    ממליצה מאד מאד על הסיור הוירטואלי במשקפות VR (מציאות מדומה)
    עם הרב ישראל גולדווסר
    במרכז "ניצחה הרוח".
    ראיתי 3 פעמים.

    נ.ב. שימו לב לבקש את הגירסה החרדית, היא שווה פי מליון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוח חם

אולי יעניין אותך גם?

אמהות טובות

שלושה ימי ראש השנה? ככה תכיני את הילדים:

אביטל כהן, פסיכולוגית

מנהלת את הזמן שלך

מתעלמת? ההזנחה גובה ממך ריבית

רוחמה הופמן

קולינריה מנצחת

פהיטס עוף – מעדן מוקפץ מקסיקני

ציפי כהן, הקמפוס הקולינרי

קניות

קניות ב – TEMU! טור חדש!

בתיה דוייטש