מכירה את הרפורמה החדשה של החשמל?
ואת השוק שנפתח לתחרות?
אז גם אני כמו הרבה אחרים רציתי לעבור לחברת חשמל אחרת ולחסוך עלויות.
רגע,
בואי נהיה מתואמות:
זו לא פרסומת לחברות מתחרות לחשמל,
(ואני לא מקבלת מהם אחוזים [הלוואי!])
בקיצור, איפה אחזנו?
אני רוצה לעבור לחברת חשמל אחרת.
לכאורה הכי פשוט:
פונים לחברה, ממלאים פרטים, קריאת מונה, זו בערך הפרוצדורה.
אני מתחילה.
וזה נתקע.
לא מצליחה.
למה?
מסתבר שחשבון החשמל שלנו רשום על תעודת זהות אחרת.
לא של בעלי ולא שלי.
יש חוסר התאמה בין בעלי המונה של חברת חשמל – שזה אנחנו,
לבין תעודת הזהות.
אי שם בירכתי המח אני נזכרת שזו בעצם בעיה שידעתי על קיומה.
פעם פניתי לחברת חשמל בשביל משהו. ואז כשהפקידה טיפלה בפניה שלי, היא הסבה את תשומת ליבי שיש חוסר התאמה במספר הזהות עליו רשום מונה החשמל.
אבל היות שזו היתה פרוצדורה לטפל בזה, והיות שזה היה סיפור ארוך ומייגע, אז ויתרתי על הרעיון.
החשמל זורם? זורם ברוך ה'.
אנחנו משלמים חשבון חשמל כל חודשיים? משלמים.
הכל דופק? כמו שעון.
יופי.
די בכך.
מי צריך כאב ראש מיותר?
והנה – הגיע היום שזה שוב צץ.
עכשיו.
כדי לעבור חברה, הייתי צריכה לעבוד קשה.
פרוצדורה שלמה, עד שזה הסתדר.
וכמובן – עד שזה הסתדר לא היתה לנו אפשרות לעבור.
וכך ההעברה נדחתה בעוד חודשיים.
מסקנה?
בעיות שלא מטופלות לא בורחות,
וחבל מאוד מאוד שאכן כך : (
הלוואי והיו נעלמות.
על פי רוב –
הן רק טופחות ולוקחות והטיפול בהן אורך הרבה יותר זמן.
אבל יש עוד כמה תוצאות שליליות לסחבת.
***
מעשה באישה אחת חרוצה,
נקרא לה: דיצה.
דיצה מקפידה ככתוב בהמלצות,
להגיע לרופא השיניים לביקורת כל חצי שנה,
והתוצאה: בדרך כלל דיצה צריכה סתימות בלבד.
לדיצה החביבה יש שכנה ששמה ניצה,
ניצה לא אוהבת בכלל ללכת לרופא שיניים.
היא לא הולכת,
ולא הולכת,
ולא הולכת,
עד ש…
יום אחד ניצה קמה עם כאב מנסר באמצע הלילה.
התפתלה מכאבים קודחים כל הלילה,
ואז –
כל עוד רוחה בה היא רצה לרופא מיד בבוקר,
התוצאה היתה צפויה מראש:
שלושה טיפולי שורש ארוכים עם מבנה וכתר לכל אחד.
לפני הטיפול היא גם נאלצה לקחת אנטיביוטיקה,
בגלל דלקת בפה.
מה שהאריך עוד את משך הטיפול,
סתימות קטנות הפכו לטיפולי שורש רציניים.
מסקנה?
כל בעיה שהוזנחה לוקחת יותר זמן, יותר כסף, ויותר כח.
ולדוגמה שלנו –
סתימה שיכלה להיות קטנה,
עם טיפול יעיל בפעם אחת,
עם פחות כאבים, הוצאה כספית קטנה, וביקור אחד במרפאת שיניים –
הפכה לסיפור ארוךךךךךך,
הרבה יותר כאבים,
הרבה יותר כסף,
והרבה יותר כוחות,
ובעצם כך זה בכל תחום.
חשבי על כך,
ומצאי דוגמאות מהחיים שלך לכלל הזה:
כל בעיה שמזניחים – לוקחת יותר זמן, יותר כסף, ויותר כח.
והכי חשוב, תכל'ס:
באיזו בעיה את הולכת לטפל עכשיו, כשהיא קטנה, ולחסוך זמן (כסף וכוחות)?
כל תשובה מתקבלת.
אפילו לקבוע תורים לכל הילדים למעקב שיניים, ולא לחכות לכאב הקודח באמצע הלילה.
הצלחות : )
נמאס לך להגיע לכל דבר רק ברגע שאחרי האחרון?
לחצי כאן עכשיו>>> וקבלי מתנה בחינם:
חמישה פרקי סיפור מרתק + חמישה קלפי פעולה פרקטיים
ליצירת שינוי ליום יום רגוע ומספק.
חסום לך? לחצי כאן.
2 Responses
מאמר חכם ופרקטי!
אני תמיד אוהבת לקרוא את התוכן שלך, מועיל ומעורר השראה!
הייתי רוצה, ברשותך, להוסיף הסתייגות, שהיא בעצם הרחבה לדברים שכתבת:
זה נכון שרוב הבעיות נוטות להחמיר בהזנחה,
אך לא נכון להגיד זאת באופן גורף ומוחלט על כולן.
לפעמים אפשר להניח לבעיה עד שיגיע הרגע הנכון לטפל בה,
ולפעמים דוקא הזמן מביא בכנפיו את הפתרון, מתווספים נתונים או משתנה המצב באופן שמסייע לפתור את הבעיה ביתר קלות ויעילות.
אני מגיעה מתחום פיתוח תוכנה,
ואצלנו אוהבים להשתמש במושג "הכנה למזגן" כדימוי מושאל לפתרון בעיות תוכנה עתידיות בזמן התכנון.
מצד אחד, הכנה למזגן יכולה להיות דוגמא נהדרת לבעיה שאפשר לפתור בקלות רבה אם רק מטפלים בה מראש ולא מזניחים אותה עד לרגע שאין ברירה אלא להתעמת איתה,
מצד שני, לא מעט פעמים קורה שאחרי שנגמרה בנית הדירה השתנו הנתונים (הדיירים שקנו את הדירה החליטו לעשות בכלל מזגן מרכזי) וכל הטרחה בהכנה למזגן ירדה לטמיון.
גם בפיתוח תוכנה, הרבה פעמים משקיעים מחשבה וזמן ומאמץ כדי להטמיע פתרון לבעיה עתידית כלשהי כשלמעשה, הבעיה בכלל לא מתרחשת בסופו של דבר,
וכל ההשקעה הולכת לריק, או גרוע מזה מייצרת קשיים ובעיות אחרות.
למשל, בעית עומסים על המערכת – מערכת שמשרתת מאות אלפי משתמשים צריכה להיות בנויה בצורה שונה ממערכת שמשמשת עשרות לקוחות בלבד.
אך כאשר אנחנו מתחילים לפתח מוצר מאפס, עדיין אין לנו ידע ברור על כמות המשתמשים,
אם נשקיע עכשיו הרבה אנרגיה בבנית תשתית עבור מערכת שמיועדת לעומסים כבדים,
זה יכול להיראות מאד חכם ומתוכנן מראש אבל בכלל לא בטוח שנצטרך את כל זה בעתיד,
ובינתיים נפסיד בוודאות את הזמן והכוחות שיכולנו להשקיע בחלקים קריטיים יותר למוצר.
במקרה כזה תהיה זו דוקא החלטה נבונה לדחות את הטיפול בבעיה עד למועד שבו יתברר האם ועד כמה נדרש לטפל בה.
בעיניי, הדוגמא שהבאת במאמר על מספר תעודת הזהות השגוי שהיה צורך לעדכן בחברת החשמל,
היא דוגמא מצוינת דוקא לבעיות שאפשר לדחות את פתרונן.
לפי דברייך, הרי הבעיה הזו לא הפריעה לך לחיים עד לרגע מסוים,
וכשהגיעה הרגע שבו היא כן הפריעה, יכולת לפתור אותה בדיוק באותו אופן שבו היית פותרת אותה שנה או שנתיים קודם,
כלומר, הבעיה לא תפחה או נעשתה מורכבת יותר בעקבות הזמן שחלף (בניגוד לדוגמא הבאה שהבאת, על חור בשן שהפך לטיפול שורש).
נניח שהיית משקיעה את הזמן והמאמץ כדי לעדכן את מספר התעודת זהות כראוי ולא היית מגיעה לעבור לחברת חשמל פרטית. מה התועלת שהיתה יוצאת לך מזה?
בהחלט היה הגיוני ונכון להניח את הבעיה דנן עד לרגע שבו היא תדרוש טיפול.
אני רוצה להוסיף שאפילו בעיות בשיניים צריכות פעמים רבות טיפול רק בזמן מסויים וממש לא עוזר ללכת לרופא שיניים לביקורת פעם בחצי שנה. אני מתארת לעצמי שיש כמה שיתנפלו עלי פה אבל אני כותבת מניסיון (וזו סתם הערת אגב לכל מי שנוטה להתנפל כי אף אחת כאן לא כותבת שטויות בזדון. נשים כותבות מניסיון ואם זה לא מתאים אפשר לא לרחת. אבל למה להתנפל?) אני מאלה כן הולכות לביקורות כסדר וכו' ופעם אחת אמרתי בתסכול לרופאת שיניים שקבעה תוכנית לפה שאולי נתחיל דווקא מהסתימות הפשוטות כי אם היא מתחילה בטיפולי שורש מתוך מחשבה שזה כואב, אז כבר שבוע אח"כ הסתימה מתגלה כטיפול שורש. אולי לפחות נחסוך את זה?
אז היא אמרה לי שאני מלמדת אותה שצריך להגמיש כללים של רופאי שיניים (ואולי לא רק שלהם) ולהתחיל להאמין שיש עוד סיבות לבעיות ולא רק הזנחה. אז חשוב לשים לב. אני לא טיפוס מזניח ותעיד ע"כ העובדה שאני כן הולכת לביקורות וכו' אבל את הבעיה זה לא פותר. לפעמים, כמו שכתבה טובה מגיעה זמן פתרונה של הבעיה ואז ורק אז כדאי ומומלץ אפילו לטפל בה. יש בעיות כאלה ויש גם אילוצי חיים ועומסים אמיתיים. לא כל דבר נפתר רק בארגון נכון של זמן ותיעדוף. החיים חזקים יותר