1 דקות קריאה
04 Apr
04Apr

ספרי עצות/ העצמה/ ייעול ועזרה יש הרבה על המדפים.

חלק מהם נחמדים בקריאה ראשונה ואחר כך מקשטים את המדף וחלקם - משני חיים ממש. נתקלתי בכמה כאלו.

הספר הבא שייך לקטגוריה השניה.

אם חיפשתם ספר שהוא מיני קורס קצר, מקיף ומדויק על זוגיות - זה הספר!

"עשר טעויות טיפשיות שעושים זוגות חכמים מאד" נכתב - במקור באנגלית - על ידי הרב בן ציון שפיר, ומעוטר בהסכמת נשיא מועצת גדולי התורה בארה"ב הרב שמואל קמינצקי שליט"א.

הרב שפיר, שמלווה כבר עשרות שנים משפחות וזוגות אמריקאיים, בונה בספר את כל נדבכי הזוגיות קומה על גבי קומה, אבן על גבי אבן, עד לבנין השלם.

בספר מפרט הרב שפיר על עשרת כלי החיבור הזוגיים החל שכוללים בין היתר: כבוד, חברות, הערכה, עד אהבה, ומרחיב על שלושת היסודות לנישואים מוצלחים: מחויבות, אהבה והיכולת ללמוד לחיות ביחד.

הספר מהווה ניתוח מרתק ומפעים המגובה בראש ובראשונה במקורות תורניים, אינספור סיפורים מהשטח וכלה במחקרים בני זמנינו, מציג את ההבדלים, המניעים והצרכים של הגבר ושל האישה, ומשרטט מפת דרכים ברורה לכל אחד מבני הזוג.

הספר משקף על ידי עשרות סיפורים את כל האספקטים של חיי הזוגיות, שזור בהומור דק (עבה למעשה, תוך כדי קריאה צחקתי לא פעם ולא פעמיים) ולא פחות חשוב - כתוב מעולה!

מה האישה צריכה יותר מהכל? ומה הגבר? (רמז: לא אותו דבר)

איזה דברים לא תוכלו לעולם לשנות בבן הזוג שלכם? (רמז: כמעט הכל)

למה נשים פחות מתעניינות במדע, למרות שהן מוכשרות לכך לא פחות מגברים?

מהו כלל האצבע להקשבה נכונה?

איזה דברים אישה זוכרת אחרי 20 שנה? (חוץ ממה שהיא לבשה)

מהם ארבעת כללי האצבע למריבה נכונה? (כן, יש לזה מתכון!)

איזו תכונה יכולה לצפות גירושין בצורה כמעט וודאית?


והנה כמה ספויילרים מתוך הספר:


כך נפרד אדם גדול מאשתו:

"כאשר דנים בקונספט הנישואים של התורה איני יכול לחשוב על המחשה טובה יותר מהמילים ששמעתי מרבי, הרב חנוך ליבוביץ זצ"ל, בהלוויה של אשתו. ראש הישיבה היה מבוגר מהרבנית בשבע שנים, ובמשך שנים רבות לא היה בריא. הציפייה הבלתי מדוברת הייתה שראש הישיבה ילך לעולמו קודם, אבל לא זה מה שקרה. הרבנית חלתה ובתוך זמן קצר נפטרה.

בהלוויה אמר ראש הישיבה: "כל מה שעשינו, עשינו ביחד. בנינו ביחד את הישיבה. דאגנו לתלמידים ביחד. כל מה שעשינו עשינו ביחד. נסענו יחד לארץ ישראל. כשחליתי היא דאגה לבריאות שלי יותר ממני. אני לא הייתי צריך לדאוג לתזונה או לתרופות שלי, היא עשתה הכול. כל מה שעשינו עשינו יחד". הוא בוודאי חזר על הביטוי הזה יותר מתריסר פעמים.

ואז, ראש הישיבה השתתק, ואחרי זמן רב הוא אמר: "נשאתי הספד על אבא שלי. נשאתי הספד על אמא שלי. אבל אינני יכול לשאת הספד על אשתי. אם אספיד את אשתי זה יהיה כאילו אני מספיד את עצמי. אינני יכול לעשות זאת". והוא התיישב.


נישואין גרועים - גזירה משמיים, או מצב נתון לשינוי?

גם בנישואין גרועים אנשים מאשימים את השם; 'אני מניח שזה מה שהשם רוצה בשבילי. נולדתי לסבול'. מה שהם לא מבינים הוא, שבדיוק כמו שבריאות טובה תלויה בבחירות הנכונות, כך נישואין מוצלחים תלויים בהן. כדי לשמור על בריאות טובה עליך למלא את חלקך, וכדי ליהנות מנישואין מוצלחים עליך למלא את חלקך. 'החלק שלך' במקרה הזה כולל עבודה שתשמר את מערכת היחסים חיה וחיונית.


האם אפשר להסתדר גם עם חילוקי דעות מהותיים?

מחקרים מראים שכשליש מהנושאים שזוגות רבים עליהם, גדולים או קטנים, הם מהסוג שלא תיתכן בהם שום פשרה. או שנהיה בליל הסדר בבית של ההורים שלך או שנהיה בבית של ההורים שלי. אנחנו יכולים לצבוע את הסלון בצבע ירוק או כחול אבל אין אופציה לערבב את שני הצבעים. ובכל זאת, למרות הפערים הללו, זוגות רבים מסוגלים לתחזק מערכת יחסים אוהבת ומאושרת.

זה קורה משום ששני בני אדם בוגרים והגיוניים יכולים למצוא דרך להתמודד כמעט עם כל אתגר שהחיים מציבים להם. לפעמים הדרך שלי, לפעמים הדרך שלך, אבל אנחנו בסיפור הזה ביחד ונמצא פתרון. אם אנחנו לא יכולים למצוא דרך, תמיד יש שפע אנשים מבוגרים וחכמים מאיתנו שיוכלו להדריך אותנו.


מתי גברים מתחילים לחשוב על הנישואים שלהם?

מתי נשים מתחילות לחשוב על נישואים? מעולם לא ערכתי מחקר רשמי בעניין, אך נראה לי שלילדה בגיל שתים־עשרה יש תחושה די ברורה בעניין נישואיה. היא צפתה באחרים, גיבשה דעות ויש לה תמונה הגיונית למדי בעניין הנישואים שלה.

מתי הגבר הממוצע מתחיל לחשוב על נישואים? שוב, מעולם לא חקרתי רשמית את הנושא, אך מסתבר שגבר מתחיל לחשוב על הנישואים שלו כחמש שנים אחרי החתונה.

אולי זה נשמע כהתבדחות, אך למעשה זה ממחיש את הבדלי התפיסה המהותיים בין גברים לנשים בעניין נישואים ובעניין שאר צורכיהם.


כשנשים קורסות 😆 -

אם אנחנו כבר בנושא הזה, הנה אזהרה מראש לחתנים צעירים: בתוך זמן קצר מנישואיכם אתם עתידים לשמוע את האישה שלכם אומרת לכם: 'אני קורסת!' זה עשוי לקרות כשההורים שלכם יתארחו אצלכם לסעודה או בערב שבת או בשיחה על העבודה שלה. אתם תתמודדו עם הפיתוי לומר מה שגברים תמיד אומרים: "תירגעי, זה לא נורא כל כך, אני בטוח שזה יסתדר". פגשתי בחיי אנשים ונשים רבים. אינני זוכר אפילו אישה אחת שאינה קורסת (לפחות מדי פעם בפעם), אך מעולם לא שמעתי על גבר שקורס. לחוץ? אולי. מודאג? בסדר. אבל קורס?!"


כשהאישה מתלבשת לא צנוע...

אברך צעיר התקשר אלי ובפיו שאלה. הוא נשוי כחצי שנה ובאופן כללי הוא מאושר, אבל יש נושא אחד שמטריד אותו מאוד. אשתו לובשת חצאיות שאינן ארוכות מספיק לדעתו, וזו בעיה של צניעות. הוא רוצה שהיא תלבש חצאיות ארוכות יותר והוא מבקש שאייעץ לו איך לומר לה את זה...


מה גברים יודעים על נשים?

לפני שנים אחדות יצא לאור ספר שעד מהרה נעשה לרב מכר. הוא נקרא 'כל מה שגברים יודעים על נשים'. יותר ממיליון עותקים שלו נמכרו. נשים מכל העולם קנו אותו, כי הרגישו שהוא עושה עבודה מצוינת בתארו את האופן שבו גברים מבינים את הרגשות של נשים. 

הספר היה ריק. שום דבר לא היה כתוב בו. מאתיים עמודים ריקים בלי אף מילה מודפסת אחת. נשים היו מרימות את הספר, פותחות, מסתכלות בעמודים הריקים ומתחילות לצחוק. "רואים? זה מה שאמרתי תמיד. מה בעלי יודע עלי? כלום".


הדרך הפשוטה והקלה להזיק לבעל:

כשבעל מרגיש שאשתו מכבדת אותו כמי שהוא, הוא מאושר. אם הוא יודע שהיא לא מכבדת אותו — אף אם היא אוהבת אותו — זה הורס אותו. אם אישה לא מבינה את זה, היא מזיקה לבעלה בבלי דעת. אם היא מבינה את הצורך הבסיסי הזה היא יכולה להעניק לו את התמיכה הגדולה ביותר בעבורו.


למה גברים שותקים?

איך אתם מגיבים כשדברים מתחממים? יש אנשים שמרימים את הקול. יש שמתחילים לבכות. יש טיפוסים שנהיים פוגעניים ונשכניים. אחרים נעשים ציניים או אכזריים. אין מחסור בדרכים יצירתיות לצאת מהכלים, אך נראה שגברים שולטים על השוק בכל מה שקשור לשיטה אחת של התמודדות עם סיטואציות טעונות רגשית -

הם מתנתקים: אני לא עושה את זה שוב. היינו שם, עשינו את זה. אני לא חוזר לזה. לא משנה מי התחיל ולא משנה מי אשם. ברגע שדברים מתלהטים הם מקימים חומה וירטואלית: מתכנסים בתוך עצמם, מתעלמים מהאישה ומסרבים להמשיך לדון בעניין (לעיתים גם נשים מגיבות כך, אבל לרוב זו תגובה של גבר).



"עשר טעויות טיפשיות שעושים זוגות חכמים מאד"

הוא ספר שיעשה בכל בית חריש ושינוי אמיתי ועמוק בזוגיות.

אין לי ספק שגם זוגות שכבר יודעים דבר או שניים על זוגיות הספר יחדש להם, והרבה,

וגם אלו שאין להם כמעט טעויות טיפשיות או חכמות ילמדו מהספר המון...

ורגע לפני, אזהרת מסע : ) הספר מיועד לזוגות נשואים בלבד.


בלחיצה כאן תוכלי לקרוא עוד על הספר בעמוד שלו באתר של יפה נוף.



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.