1 דקות קריאה
12 Mar
12Mar

כשקיבלתי את הפניה לכתוב על הספר הזה, ממש התרגשתי.

מבחינתי זה סוג של הכרת הטוב...

את הספר הזה פגשתי לפני שנים בין המון ספרים צפופים במדף הספרים בבית של חמי וחמותי, ומאז הוא מלווה אותי. 

אפשר לומר שזה אחד מהספרים שהוסיפו לי נדבך בחיים, הרבה פעמים חשבתי על קטעים ממנו, בכל מיני רגעים. 

מאז שיצאה המהדורה הראשונה עברו 30 שנה, עכשיו, הספר יוצא בהוצאה חדשה ועריכה מותאמת לימינו.


"מירושלים דליטא לירושלים של מעלה" - הוא אחד מהספרים הוותיקים של הוצאת פלדהיים (ויוצא בהוצאה מחודשת על ידי יפה נוף), מהזן הכמעט נעלם של הספרים הביוגרפיים הטובים של פעם (במקרה הזה אוטוביוגרפי). זהו הסיפור האותנטי והמרגש על משפחת רייז, כפי שמסופר על ידי כרמלה רייז.

כרמלה, נולדה וחייה ברוסיה הקומוניסטית, והייתה במשך 18 שנים מסורבת עליה יחד עם בעלה (הזוג המסורב הכי הרבה שנים! נתן שצ'רנסקי למשל היה מסורב עליה 9 שנים בלבד).

בתוך כל זה היא ילדה שני ילדים - משה ושאול, וחזרה בתשובה יחד עם בעלה זאב. 

עשרות שנים של מעקב בלתי פוסק של הק.ג.ב הידוע לשמצה, חיים של פחד, אימה, הצרת הצעדים ואפילו רצח בעקיפין ובמישרין של ההורים של גיבורת הסיפור כרמלה, מתוארות בספר - 

יחד עם תיאור מדהים על גדילה, צמיחה, התמודדות, שמחה, בניה, הומור, וחיים של התפתחות רוחנית ואישית, והסוף המדהים לא פחות, בו כרמלה, לוחמת אמיצה, יחד עם בנה משה - יוצאת לארה"ב ומצליחה להניע את הצמרת המדינית של ארה"ב כולל מפגשים עם הנשיא ג'ורג' בוש האב - עד לשחרור של בעלה והילד הנוסף, והשיא - העלייה לארץ ישראל.


והנה קטעים נבחרים מהספר עצמו:

"כאשר גדלתי מעט וכבר התחלתי לדבר בצורה ברורה, הושיב אותי אבא על ברכיו, הביט בעיניי כדי לוודא שאני מבינה ואמר לי: ״קראתי לך בשם כרמלה מפני שהרחק הרחק מכאן נמצאת ארץ יהודית הנקראת ישראל, ושם ישנו הר מרהיב בשם הר הכרמל. איני סבור שאגיע לשם אי פעם, אבל אין לי כל ספק שאת וילדיך אכן תחיו שם. אני בטוח בכך. אבל אסור לך לגלות לאיש את הסוד הזה. אם מישהו יתעניין מה פשר שמך הבלתי רגיל, עליך לענות ולומר: ׳שמי הוא צירוף של השמות קרל מרכס, אנגלס, לנין׳...״

"מעולם לא העליתי בדעתי לפני כן כמה סוכנים סמויים הושתלו בתזמורת שלנו על ידי הק.ג.ב. כעת הפכתי למטרה והסוכנים החלו להתקרב אלי. מדי יום היה אחד מהם ניגש אלי ל'שיחת נפש' במסווה של מוסיקאי־עמית. לפעמים הייתה השיחה פרובוקטיבית באופן גלוי, אך לעיתים קרובות הוצגו לי שאלות שגרתיות על אודות מכרים חדשים, על תכניותינו לעתיד ועל קשרים אפשריים. בעודי מקשיבה לסדרת השאלות המוכרות, סימנתי לי במוחי עוד עמית כמלשין".

"מה מרגישה אם לשני ילדים העומדת להינשא לבעלה-שלה? להפתעתי הרבה, התרגשתי מאוד. ניצבתי שם ברטט, וידי רעדה כשזאב ענד את הטבעת על אצבעי. ההינומה הסתירה את דמעותיי הבלתי נשלטות".

"הפגישה עם אלי ויזל עוררה בי רגשות מעורבים. מחד הייתי אסירת תודה על שהוא מצא זמן בעבורי, ומאידך הרגשתי אשמה. כאשר רואים את עיניו של אדם כזה, נראה זה מביש לבקש ממנו משהו, או - גרוע מזה - להתלונן, שהרי הוא היה שם, בתופת, והדבר חרות בפניו לנצח".


"הרב נשא את עיניו, הקורנות חמימות וטוב לב לאין שיעור, ואמר לי: ״מנין לך שאין כל תועלת בדמעותיך? אולי דווקא הן הן שתישמענה?״----


מירושלים דליטא לירושלים של מעלה - 

ספר על גבורה יהודית ואנושית כאחד, לכל מי שרוצה לתת מתנה איכותית, או מחפשת לבית שלה ספר עם חווית קריאה אמתית.

מעולה למשלוח מנות, או לקריאה נינוחה בחול המועד.

לרגעים של מעלה...



בלחיצה פה תוכלי לקרוא עוד על הספר.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.