1 דקות קריאה
24 Jul
24Jul

מה זה התופעה הזו שכל משפט שאנחנו אומרים לילדים, מקבלים בתשובה מילה אחת ויחידה: 'חופש!'


'ילדים, חוזרים עכשיו הביתה' - 

חופש!

'צריך לעזור ב...'

חופש!

'מה לגבי ה..'

אבל חופש...!


אז תגידו, יש סיכוי לשמור על שפיות בחופש...?!

המממ.... דווקא אפשר לעשות משהו בנדון...

יש לכן דף ושלוש משבצות? לכו על זה.



המילה 'חופש' הופכת מהר מאוד ל'מילת קסם' שהילדים שלנו משתמשים בה בכל חזית אפשרית:

למה את מעירה אותי ? חופש! מה זה חוברת העבודה הזו?! אני בחופש...

מה, עכשיו הולכים לישון?? אבל אמא, חופש!!

חופש, חופש..... כן. אנחנו קצת מאבדות שיווי משקל. אבל, לא להתבלבל. יש עדיין מסגרת, כללים ופעולות שצריכים להתבצע. כן, גם בחופש.... 

אז איך מעבירים את המסר ה'פשוט' הזה לקהל הלקוחות הקטן-גדול שלנו?...


הרעיון היצירתי שלנו:

תיאום ציפיות בגישה שאני קוראת לה: 'שלושת המשבצות'.

זוהי דרך פשוטה ונעימה לסייע לילדים, גם קטנים, להבין שסדר היום שלהם בתקופת החופש יורכב מ-3 תחומים שעומדים לקבל את מקומם הראוי : חוויות, פנאי, שגרה. שמתן לב? ראשי תיבות : חופש ...! 

חוויות: זמנים שמוקדשים לבילוי מתוכנן – בבית או מחוצה לו: ים, פארק, אטרקציות, טיולים, תכניות בית מושקעות... 

פנאי: שעות הפוגה שמיועדות לעיסוקים, כגון : תחביבים, מנוחה, קריאה, יצירה, חברים ועוד.

שגרה: כל הפעולות הרגילות שימשיכו להתקיים גם בחופש - קימה, תפילה, ארוחות, מקלחות, זמן לימוד, שינה.


אז בואו נתחיל ונתמקד היום ב- 'שגרה'. 

אבל מה לעשות שצריך לתת את הדעת מראש על נושאים כמו: שעת קימה. שעת שינה. הקדשת זמן ללימודים, ואולי גם תפקידים בבית...? חשוב, לא? 

יש בתים בהם אין מה לדון בנושא (משפחות עם ילדים בגיל הרך בעיקר, בהם אין שינוי משמעותי בזמן החופש). 

במשפחות עם ילדים גדולים יותר, כן חשוב לדון, וניתן לשקול: האם לשתף את הילדים בדיון על סדר היום, או לכנס את 'מועצת ההורים' בלבד, ולפרסם את ההחלטות ל'עם'.

במידה ובחרתם לקבוע את הכללים בשיתוף הילדים (מקסים!) – להלן השלבים המומלצים:


1. הזמינו את בני המשפחה הרלוונטיים לאסיפת 'חופש' משפחתית (רעיון בלתי שגרתי בפני עצמו שכבר מלהיב, עוד לפני שעשינו משהו...)

2. הכינו כיבוד נחמד (סגולה ל'הבלעת' כללים בגרון. בדוק ומנוסה).

3. ציינו את מטרת האסיפה ('אנחנו רוצים להתארגן לקראת החופש ולוודא שאנחנו מנצלים אותו כמו שצריך, אז היום אנחנו נחשוב ביחד, ונחליט על כמה כללים שיעזרו לנו').

4.הסבירו את עיקרון '3 המשבצות' שירכיבו את סדר היום שלנו בזמן החופש, (והדגישו -'יהיו לנו חוויות. כמובן! וגם יהיו לנו זמני פנאי. ואנחנו נשמור גם על כמה כללים של שגרה').

5. כעת, תוכלו להציג כל אחד מהנושאים עליהם אתם רוצים לדון (שעת קימה, שינה וכו'). אפשרות אחת היא: דיון פתוח, השמעת דעות בסבב, וקבלת החלטה סבירה לפי ה'ממוצע'. אפשרו אחרת: דיון 'אנונימי' - לחלק פתקים, כל אחד יכתוב את דעתו ולאחר מכן הרעיונות יוקראו וההחלטה תתקבל בהכרעת ההורים. 

הדיון האנונימי דווקא מתאים לילדים בגיל בינוני שלא ממש יודעים לנהל דיון, והמסיבה הקטנה שערכנו עלולה להפוך מהר מאוד לשוק...

5. הקפידו על אווירה נעימה - אל תפסלו רעיונות. תנו כבוד והבנה לרעיונות שהם מעלים (במקום: "נראה לך שאתה תקום ב- 11?? אתה בסדר...??', אפשר לומר בחיוך – "או-אה, נראה שחסר לך הרבה שעות שינה... בוא נחשוב בכל זאת על זמן הגיוני, שלא ייגמר לנו כל היום"). הקשיבו ורשמו, ונצלו את ההזדמנות לפתח סובלנות הדדית.

6. סכמו ותנו את הטון שלכם, ההורים. אם אתם צריכים להתייעץ ביניכם, זה גם בסדר לקחת הפסקה קצרה עד לפרסום ה'תוצאות'.

7. אחרי שהתקבלו החלטות - חשוב לכתוב אותם בדף מסודר. למשקיעניות : הכינו 'חוזה חופש' עם איורים חמודים. (כן, חמודים! אל תהפכו את החוזה לחמור סבר עם 'שורות קטנות' בעט אדום, וסימני קריאה מלחיצים!!).

8. מספרו את הכללים (ולא להיסחף. מספיק 3-5 לכל תקופת החופש),

9. הוסיפו חתימות של כולכם. הילדים ייהנו וירגישו חשובים אם כל אחד מהם יתבקש לחתום על ה'חוזה' בתחתית העמוד (רוב הסיכויים שהילדים יגלו שאין להם בכלל חתימה, ואז יתחילו שרבוטים על כל מיני ניירות, והנה הרווחנו עוד תעסוקה וזמן נוסף של שקט...).


הגישה הבריאה שלנו

השימוש בחוזה חופש עשוי להיות יעיל ביותר. 

חישבו על כך... במקום להתווכח עם ילד מול מבול הטענות שלו, אומרים: 'זוכר את כלל 5 שלנו?... ' (לא זוכר?.... הנה הלוח מותק).

זכרו שמטרת הכללים היא להשאיר לנו מסגרת שפויה בזמן החופש, אך לא במחיר של ניהול 'שדה קרב'. המבחן שלכם יהיה לשמר את הכללים באווירה חייכנית, תואמת חופש. 

חשבו איך זה נשמע לדוגמא: 'אני לא מבינה!! מ-ה א-ת-ה עושה מחוץ ל-מי-ט-ה?? אמרנו 10, נכון???' (בצירוף עיניים אימתניות), ואפשר גם להגיד: 'הלו, אתה שם - למיטה הרגע! אתה מפר חוזה. זו התראה אחרונה לפני פיטורין!'. 

נסו ותראו שבאווירה קורצת תמיד תרוויחו יותר שיתוף פעולה!

בנוסף, גלו גמישות. בכל זאת, זה חופש... אפשרו להם פעילות שקטה במיטות, שיחות לילה חמודות, ועוד כל מיני, שבזמן שגרה לא הייתן מאפשרות. נסו להשתמש כמה שיותר בצמד המילים הקסומות: 'אני מרשה'. זה מחולל פלאות...


אז בסיכום, מה הרווחנו ?סדר בראש - לילדים ולנו.

החלוקה ל'שלוש משבצות', אוטומטית עושה לילדים סדר בראש ובציפיות, וגם מסייעת לנו ההורים לדבר איתם בשפת המשבצות ('אנחנו עכשיו במשבצת של 'פנאי'. זוכר?')


פחות עימותים - יש ילדים שבטוחים שבחופש יש מקום רק למשבצת הראשונה... חוויות! והרבה! ברגע ש'נופל האסימון', משהו משתנה, והם פחות 'מתנשפים' בעת ביצוע פעולות שגרה או פנאי.

שילוב יעדים - קל יותר לשלב מטרות קטנות לימודיות או אחרות כמו - לשנן את לוח הכפל, לחזק קריאה, לפתור תרגילי חשבון, או כל יעד אחר שחשבנו לקדם מעט בתקופת החופש, כאשר יש משבצת של 'שגרה' בה אפשר מראש להגדיר משימות כאלו. חשוב רק שפרק הזמן יהיה קצר במיוחד - 5 או 10 דקות ביום, אחרת הילדים יגלו תסכול בולט, ובצדק.

ביטחון ורוגע - ילדים זקוקים למסגרת.... הם יספרו לנו אחרת, ויתנו את התחושה שהחלום שלהם זה להיות בלתי מוגבלים, אבל המסגרת נותנת ביטחון, תחושה אסופה, רוגע ובהירות. אל תתרשמו מהפרצופים הקטנים והחמוצים.

כמובן שיש גם צורך להגמיש את הגבולות, להעלים עין, ופחות לעמוד על המשמר, 

כי בכל זאת.... חופש!! 😁


---------------------------------------------------------------------------

נכתב ע"י נועה טייב, בעלת הקליניקה 'קומי' - מרחב נשי ליעוץ ותמיכה באתגרי חיים, יועצת חינוכית M.A

המאמרים מתוך המדריך המקורי 'החופש לגדול', לקבלת החוברת המלאה לחצי כאן


נועה כתבה גם את הטור המדהים "אמא מה עושים היום" במגזין הטיולים שלנו, 

לא קיבלת את מגזין הטיולים? 😬 לחצי כאן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.