1 דקות קריאה
28 Aug
28Aug

כל כך הרבה שעות את בעבודה ואת רוצה להרגיש בה סיפוק, שמחה, תחושה של ערך וכמובן פרנסה בכבוד.

נעים מאד, שמי מירי לפאיר ואני מסייעת לנשים ונערות להגיע לעבודה מספקת ומתגמלת.

ברזומה המקצועי שלי אני מפתחת תוכנה בכירה עם ניסיון עשיר של למעלה מעשור במגוון חברות הייטק. במהלך השנים הובלתי צוותים, חנכתי עובדות מתחילות וליוויתי עשרות בוגרות טריות בצעדיהן הראשונים בעולם ההייטק, בעיקר במרחב הטכנולוגי והמקצועי וגם בהיבט של דחיפה והעצמה.

כיום, אני משתמשת בניסיון העשיר הזה ובמיטב הכלים העדכניים בתחומי ההכוון התעסוקתי, אימון אישי, כלים תודעתיים ורגשיים ועוד, לטובת נשים שרוצות לקדם את עצמן בתחום התעסוקה. 

אני מסייעת לנשים המעוניינות בבחירת מקצוע (מקצוע ראשון או הסבה), התמקדות בתחום ספציפי בתוך המקצוע, והשתלבות בעולם המעשה בפועל. וכמו כן גם לעובדות מצליחות המעוניינות במקפצה לשינוי ולקידום ועזרה בהתמודדות מול בדילמות שונות במהלך העבודה.

בסדרת המאמרים שתתחיל היום נלמד על עולם התעסוקה העכשווי והדינאמי. ניגע בדילמות ובאתגרים ונבין איך נוכל להיות הגרסה הכי טובה של עצמנו כדי לעבוד מתוך חיבור פנימי, חיבור לשטח וחיבור לתפקיד שלנו.


העולם משתנה

לאחרונה היה פה דיון מעניין מאוד בנושא תגבור לימודי מתמטיקה לתלמידות בכיתה ו' כדי שתוכלנה ללמוד תכנות בסמינר. 

התעורר פה דיון מרתק תחת השאלות: האם זה נכון מבחינה חינוכית והשקפתית, האם אפשר בכלל אחרת, ומה תעשינה כל אותן ילדות מקסימות (בכיתה ו', להזכירכן) שהתחום הלימודי-ריאלי פחות חזק אצלן…

הייתי רוצה לגעת בשאלה מסקרנת לא פחות: מה בכלל יידרש בעולם העבודה בעוד 10 שנים?

ברור לכולנו שעולם העבודה משתנה בצעדי ענק. כמעט אי אפשר להשוות בין עולם התעסוקה שלפני 20 שנה לעולם המקצועי של היום. החוקרים שעוסקים בתחום הזה צופים מזה שנים שינויים דרמטיים בהרגלי העבודה, במקצועות המבוקשים, בדרישות ובכישורים שיידרשו מעובדים ברחבי העולם. כמו בכל תחום אחר גם פה הקורונה האיצה תהליכים ברמה אקספוננציאלית (שזו בעצמה מילה של קורונה 🙂). 

עבודה מהבית היא רק דוגמה אחת לשינוי נהלי עבודה: לפני 4-5 שנים דיברו על עבודה מהבית כמשהו עתידי שהעולם ילך לקראתו, ותידרשנה התאמות רבות כדי לאמץ אותו. הגיעה המגיפה ושינתה את סדר הדברים, בתחילה מאילוץ ואחר כך כאימוץ הסטנדרט בבחירה.

כשאנחנו מסתכלים 10 שנים קדימה החוקרים צופים שינוי דרמטי בעולם התעסוקה ודנים בכמה הגורמים:

התפתחות טכנולוגית, בינה מלאכותית, צורות העסקה אלטרנטיביות, עליה בתוחלת החיים, תהליכי גלובליזציה, שינויים דמוגרפיים, שינויים סביבתיים ואפילו שינויים תחבורתיים.

מוסכם על כל העוסקים בתחום שהבינה המלאכותית (AI) תשנה מהיסוד את צורת העבודה במקצועות בתחום התוכנה, בדגש על בדיקת תוכנה ואוטומציה, כתיבת תוכן, שירות לקוחות, ביטוח, עיצוב גרפי, הנהלת חשבונות ועוד. הבינה המלאכותית תייתר חלק נכבד מהמשרות בתחומים הללו ותשנה באופן מהותי את עבודתם של השאר.

כבר היום ניתן לכתוב מקטעי קוד לפיתוח תוכנה באמצעות הבינה המלאכותית, הציפיה היא שהיכולת הזו תלך ותואץ והבינה תכתוב בעצמה תוכנות של ממש.

ישנו חשש רווח אצל אנשים שנחשפים ליכולות של הבינה המלאכותית, שהבינה תצמצם באופן משמעותי את המשרות במשק. 

החשש הזה מובן בהתחשב ביכולות האגדיות (שלא לומר מפלצתיות...) של הבינה שמתפתחות מיום ליום, אך לא ברור האם החשש מוצדק: ההיסטוריה מראה ששוק העבודה מתאים את עצמו ומייצר תפקידים ודרישות שלא חשבו עליהם קודם.

לשם המחשה: בתחילת ימי המהפכה התעשייתית, עגלונים ניסו להתאגד כדי לעצור את כניסת הרכבים לשוק, כדבר שנתפס בעיניהם כהשגת גבול. אם נסתכל על כך היום: בגלל התפתחות כלי הרכב, אנשים נוסעים היום הרבה יותר, יש הרבה יותר נהגים ומקצועות מסביב (תעשיית הרכב, השכרת רכבים, ביטוח, מוסכים וכדומה). 

ככלל ניתן לומר שעגלון ששדרג את המקצוע שלו לנהג "אוטומוביל" התפרנס בכבוד וסביר להניח ששכרו ותנאי עבודתו אפילו עלו.

הדוגמה הזו מובילה אותנו לכישורים הראשונים שדורשת מאיתנו התקופה: גמישות ויכולת למידה.


גמישות

ב"עולם הישן" (כלומר עד התקופה האחרונה) אנשים למדו מקצוע, התקבלו לעבודה ונשארו בה עד הפנסיה, או לפחות כל עוד לא נאלצו לעזוב. וותק היה דבר מוערך ופרמטר חשוב לקידום. העבודה היתה בדרך כלל בשעות מאד קבועות, במקום קבוע: משרד, מוסד לימודי וכו', וגם ההיררכיה הניהולית היתה קשיחה.

היום יותר ויותר עובדים במסגרת גמישה מבחינת שעות ומקום. יש יותר פרילנסרים שמוכרים את השירות שלהם ואינם מועסקים על ידי מקום העבודה.

באוניברסיטת קולומביה חוזים שמקצועות העתיד יתאפיינו בגמישות רבה המאפשרת הסתגלות לתנאים משתנים. 

נתונים סטטיסטיים מצביעים על כך שבדור שלנו אנשים מחליפים עבודה כל שלוש שנים וחצי. ד"ר יאיר שרן מאוניברסיטת תל אביב חוזה כי אנשי המחר יחליפו עיסוק מקצועי פעמיים או שלוש פעמים במהלך 40 שנות תעסוקה, ויידרשו להשתלמויות רבות.

אפילו בהתייחסות להשכלה מתחיל להירשם שינוי: אם בעבר נתנו משקל גדול ומשמעותי להשכלה: תואר, תעודה או קורס, היום המעסיקים מחפשים יותר את התוצאות שיקבלו. אפילו LinkedIn (רשת חברתית לחיפוש עבודה) מקדימה את הכישורים והיכולות לפני ההכשרה הפורמלית.

כלומר, המעסיקים נכונים לגמישות רבה יותר בתנאי העבודה אבל גם דורשים מהעובדים גמישות בעבודתם.

הגמישות נדרשת בזמינות ללקוחות ולצוות, בדרכי התקשורת, ביכולת לאמץ דרכי פעולה חדשות ובנכונות ללמוד ולהשתפר.

במקצועות הטכנולוגיים זה בולט יותר: עובדת הייטק שלא תתעדכן ותתחדש, תישאר מאחור. כך גם עובדי השיווק, הרפואה, העיצוב ועוד. אפילו בתחומים שנחשבים למסורתיים וקבועים יותר כמו הוראה, יש חידושים ושינויים בלתי פוסקים.

פרופסור יורם יובל, חוקר מוח ופסיכיאטר טוען: "בעולם העבודה של העתיד מה שהכי חשוב זה לשמור על גמישות מחשבתית ועל נכונות ללמוד ולהשתלם כל הזמן. חייבים להיות מוכנים להתחיל מחדש ולהחליף את הכובע. מי שלא יהיו מוכנים לקפוץ למים בבריכה חדשה עלולים להיתקע בשלולית שמתייבשת. בשוק העבודה של העתיד סביר שנצטרך להחליף מקצוע יותר מפעם אחת."


למידה מתמשכת

נדמה שמעולם לא היה קל יותר ללמוד. מספיק לפתוח כל עלון פרסומות כדי להיווכח שעולם הידע והלמידה פרוס לפנינו בכל התחומים. ניתן ללמוד באופן פרונטלי, דיגיטלי או משולב. אפשר ללמוד למגוון מקצועות, בכל רמות הידע והמקצועיות. החל מקורסים לעריכת מצגות וקליעת צמות (!) ועד ללמידת מקצוע משמעותי במוסד מוכר.

אבל הלמידה המשמעותית ביותר, כשמדברים על ההסתכלות קדימה היא הלמידה העצמית: היכולת לחפש חומר מתאים, ללמוד אותו, לתרגל (במידת הצורך) ולהטמיע אותו בפועל. כיום, היכולת הזו נדרשת במקצועות רבים, במיוחד בתחומים טכנולוגיים או בתפקידים בכירים. עם התפתחות עולם התעסוקה, זו תהיה דרישה הכרחית כמעט בכל תפקיד.

חשוב לדעת רק דבר אחד: למידה היא לפעמים גם מלכודת: קל יותר לרכוש ידע חדש מלאמץ דרך התנהלות חדשה. פעמים רבות נשים מעדיפות ללמוד קורס אחר קורס במרדף אחר הידע, ולא שמות לב שהן "מתפזרות" ומאבדות את הפוקוס עוד לפני ההטמעה בשטח.

בשביל להיות מסוגלים להתגמש וללמוד באופן מיטבי, חשוב לדייק בכל שלב מה אני רוצה להשיג. האם אני מעוניינת לפתח יכולות חדשות בתפקיד הנוכחי שלי? להתקדם מקצועית? להיפתח לתחום אחר שמשיק לידע שלי או סתם להרחיב ידע כתחביב?

כדי להרחיב את תחום העיסוק מעבר לתפקיד הנוכחי שלך כיום ומה שאת יודעת לעשות בו, את צריכה להכיר מה היכולות שלך, מהן החוזקות והנטיות הטבעיות שלך.


מה את רוצה?

שלב קניית הידע הוא ברובו טכני, אבל חשוב לא לפספס את השלב שלפניו:

להגדיר לעצמך מה חשוב לך בעיסוק שלך, במה את הכי טובה ומה הכי מעניין אותך. קביעת הקווים המנחים לעיסוק חשובה במיוחד כי היא נותנת לך את המתווה הכללי לשינוי והתפתחות.

לדוגמה: מנהלת רשת אופנה יכולה להתעניין בהתמחות בניהול רכש, בניהול עובדים, במיתוג, במכירות, בשיווק מסורתי ודיגיטלי, בסטיילינג ואופנה, בעיצוב החנויות עצמן ובשירות לקוחות. כשברור לה מה הצורך של החברה, מה הפוקוס האישי שלה ובאיזה תחום היא מעוניינת לפתח יכולות חדשות, יהיה לה קל יותר לקחת את הכישורים, הידע והיכולות לרמה גבוהה ורלוונטית יותר לעולם שהדבר הקבוע בו הוא השינוי.

במאמרים הבאים בע"ה, נפרט מה הם הכישורים הנוספים הדרושים לעולם העבודה המשתנה ומה הם "מקצועות העתיד". 

(ספוילר: לא רק הייטק 😊)




מירי לפאיר - הצלחה מקצועית בדרך אישית

מייל: lafer.miri@gmail.com

טלפון 050-4121831

לקבלת שיחת מיקוד במתנה לחצי כאן!


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.