1 דקות קריאה
31 Dec
31Dec

אז מה הם הכישורים החשובים לעולם העבודה העתידי? 

ואיך אפשר להתאים אותם לשוק התעסוקה המתפתח?

בפעם הקודמת דיברנו על גמישות ולמידה מתמשכת. הפעם ננסה להבין מה הן המיומנויות הנוספות להן נידרש בע"ה.

אם אתן זוכרות, הזכרנו במאמר הקודם את התלמידות החמודות בכיתה ו'. בחישוב קל, ילדות אלה תצאנה לשוק העבודה בעוד כשמונה שנים. שזה אומר שהן לומדות היום (אם לא בכיתה ו', אז בוודאי בתיכונים רבים היום יש לימודי מגמות מקצועיות) עבור מקצועות העתיד שעדיין לא קיימים בעולם.

לפי הקצב הנוכחי של התפתחות הטכנולוגיה, אנחנו יכולים להסיק שבעוד פחות מעשור, עובדים יידרשו לפתור בעיות שעדיין לא מוכרות לנו היום.

אנחנו לא יודעים מה יהיו המקצועות בעתיד, לא מסוגלים לנחש מה יהיו הבעיות איתם יתמודדו העובדים, אין לנו מושג מה הן התשובות שהם יידרשו לספק ואפילו לא מה תהיינה השאלות. כלומר, אנחנו בעיקר יודעים שאנחנו לא יודעים...

מחקרים רבים ברחבי העולם עוסקים בשאלת המיומנויות הנדרשות למקצועות העתיד. הנחת היסוד היא שבעולם שבו המידע נגיש, אנחנו צריכים פחות ללמד ידע ויותר להקנות כישורי עתיד בשביל יציבות תעסוקתית. שאלת השאלות היא: מה הם אותם "כישורי עתיד"?

ההנחה הרווחת בין החוקרים היא שרובם קשורים למה שעושה אותנו בני אדם, להבדיל ממכונות. אם המכונות והאלגוריתמים יעשו את העבודה הרוטינית, הרי שבני האדם יעשו את מה שהמכונות לא יכולות לעשות.

אז מה הן, תכל'ס, אותן מיומנויות קריטיות כיום ובעשורים הקרובים?

חשיבה ביקורתית - מופיעה בכל המחקרים כאחת המיומנויות הנדרשות ביותר בארגונים כבר כיום. המציאות משתנה שבה אין תשובות מוכנות מראש לכל שאלה, אלא שאלות ובעיות לא מוכרות, אנחנו צריכים להיות מסוגלים להעריך מידע ממגוון רחב ומתחדש של מקורות. להפריד עיקר מטפל, לזהות מה חשוב לקבלת החלטות מהירה, ובעיקר - לשאול שאלות ולאתגר את ה"קונספציות" הקבועות. בתחום הזה של חשיבה ביקורתית, הבינה המלאכותית (AI) עלולה רק להטעות את המשתמשים בה. בכל הקשור לביקורת שכזו, אין תחליף לבינה האנושית וגם לאינטואיציה.

גמישות ולמידה - כמו שהזכרנו במאמר הקודם, בגלל השינויים מהירים שאנחנו נדרשים להם היום, ועוד נמשיך ביתר שאת להידרש להם בעתיד הקרוב, אנחנו נדרשים ללמוד, ללמוד לשכוח (unlearn) וללמוד מחדש. ובתהליך הזה אנחנו לא יכולות להמתין שהחברה בה אנחנו עובדות תזמין אותנו לקורס מסודר, וגם לא ללכת להשתלמות מוגדרת בעוד מקצוע. אנחנו חייבות ללמוד לזהות פערים ולהשלים ידע נדרש כדי להישאר רלוונטיות. הגמישות הזו מתבטאת גם בשינויים בהגדרת התפקיד ובמה שנידרש לעשות במסגרת אותו תפקיד.

מיומנות דיגיטלית - זו אולי המיומנות שברורה לכל אחת: הטכנולוגיה משנה את ה"איך" ולפעמים גם את ה"מה" של העבודה שלנו. אנחנו צריכות לזהות את הטכנולוגיות שנכנסות לעולמות התוכן שלנו ולדעת לעבוד איתן בצורה מוצלחת.

מערכות יחסים - בני אדם הם בני אדם הם בני אדם... כאן נכלול את המיומנויות החברתיות וכל מה שהופך אותנו לאנשים מתקשרים. אנשים, מעצם היותם, מושפעים מרגשות, מתחושת חיבור, ממחמאות, מתחושת סיפוק... תמיד יישאר מקום לאמון, לקשר רגשי, לרתימת עובדים בדרך חיובית, להשפעה ובקיצור ל"בין אדם לחברו"!בסוגריים נציין, שבגלל השילוב של האמצעים הדיגיטליים (בגלל שילוב של עבודה מרחוק וכדומה) לפעמים אנחנו צריכות ללמוד להתחבר ולתקשר בצורה נכונה גם בשילוב בין העולמות הפיזיים והדיגיטליים. לדוגמה: איך יוצרים קשרי צוות של שיתוף פעולה ואמון גם בין צוותות שמתקשרים ביניהם באופן וירטואלי בלבד.

יכולת עמידה או כמו שאוהבים לכנות את זה היום 'חוסן אישי' - מוכרים כבר כמיומנות הכרחית לאיכות חיים וצמיחה אישית ומקצועית. כמו שאנחנו חווים רק בשנים האחרונות (קורונה, לדוגמה, וכעת המלחמה) אנחנו עלולים לחוות גם בשנים הקרובות עוד מציאויות של אי וודאות ושינויים תכופים. אנחנו צריכים ללמוד לא ליפול, או לקום במהרה, כשמשהו משתבש.

עד כאן סקרנו מיומנויות עיקריות שכדאי לנו לאמץ. שמנה לב שכולן עוסקות בחלקים "הרכים" שלנו. לא סקרנו טכנולוגיות ספציפיות, בוודאי לא חומר לימודי באנגלית או במתמטיקה 🥱

בפעמים הבאות נדבר בע"ה תחזיות שיש לחוקרים כבר היום (למרות הערפל...), נציג תחומים שכנראה יתפתחו, מקצועות שאנחנו מכירות והם כאן כדי להישאר, ואחרים שכנראה ישנו את פניהם בעשור הקרוב.


מירי לפאיר - הצלחה מקצועית בדרך אישית

מייל: lafer.miri@gmail.com

טלפון: 050-4121831

לקבלת שיחת מיקוד במתנה לחצי כאן!




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.